Dzisiaj przedstawiamy wyniki kontroli Wojewody Wamińsko-Mazurskiego przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim dotyczącej gospodarki nieruchomościami w której pomimo pozytywnej opinii pojawiło się też dużo istotnych nieprawidłowości.
Zasady gospodarowania nieruchomościami przez elbląski urząd wynikają wprost z ustawy administracji rządowej z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Kontrola dotyczyła właśnie tego zakresu, a konkretnie prawidłowej realizacji zadań, które spoczywają na Prezydencie Elbląga.
Przeglądając wystąpienie pokontrolne zauważyliśmy, że negatywnie oceniona została aktualizacja opłat rocznych w tytułu użytkowania wieczystego i trwałego. Postanowiliśmy zapytać jaki efekt miało zaniedbane i czy wpłynęło to na obniżenie przychodów do budżetu miasta.
- Ogólna ocena kontrolowanego zagadnienia jest pozytywna, co wynika z wystąpienia pokontrolnego z dnia 27.07.2015 r, negatywna ocena dotyczyła jedynie realizacji zadania związanego z aktualizacją opłat z tytułu użytkowania wieczystego za grunty Skarbu Państwa. Wykazane nieprawidłowości, nie wpłynęły ujemnie na uzyskanie dochodów do budżetu Skarbu Państwa. - zapewnia nas Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta.
Największe zastrzeżenia kontrolujących wzbudziła działka nr 884/29. Jest to teren Sądu Okręgowego w Elblągu. Jak wynika z raportu, działanie Prezydenta przy aktualizacji opłaty rocznej było naruszeniem przepisu. Okazało się, że aktualizacja została dokonana na podstawie własnych wyliczeń. Mówiąc w skrócie, doszło do samowoli. Zgodnie z prawem, aktualizacji dokonuje się na podstawie wyliczeń wykonanych przez rzeczoznawcę majątkowego. Podobne miejsce miała sytuacja z działką nr 301/2, czyli terenem, gdzie mieści się Urząd Skarbowy.
Jak przeczytaliśmy w uzasadnieniu wystąpienia pokontrolnego „organ (przyp. Urząd Miejski) dokonujący aktualizacji opłaty rocznej z tytułu udostępnienia nieruchomości, samowolnie zmienił opinię biegłego.” Przyczyną tego było niestaranne planowanie, przez co zostały niewłaściwie naliczone nowe wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego oraz trwałego zarządu oraz zmniejszone wpływy z zaktualizowanych opłat z tytułu użytkowania wieczystego, odprowadzonych do budżetu Państwa. Podsumowując – budżet miasta nie stracił, za to budżet Państwa już tak.
Jak wynika z raportu, osobą odpowiedzialną za nieprawidłowości jest Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji. Zapytaliśmy, czy i jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte wobec zaniedbań urzędnika.
- Zgodnie z zaleceniami wynikającymi z wystąpienia pokontrolnego służby Prezydenta realizujące zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa położonymi na terenie miasta Elbląga zostały pouczone, a zalecenia z przeprowadzonej kontroli zostały przyjęte do realizacji. - dodane Joanna Urbaniak.
Pełny raport można przeanalizować tutaj. Omawiany zakres rozpoczyna się od strony 14.