najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

nieruchomości, remonty

budujesz ? remontujesz ? podziel się doświadczeniem z innymi
Wojny przekopowe. Pomorze kontratakuje
2016-05-25 11:05 100%

Wojny przekopowe. Pomorze kontratakuje

rozpoczęty ponad rok temu przez Maciej Markowski

Każda wzmianka, choćby najmniejsza, o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wywołuje dość ambiwalentne emocje. Ostatnio sporo miejsca w prasie lokalnej, ale i ogólnopolskiej, poświęcono na szermierkę pomiędzy posłem Jerzym Wilkiem i senatorem Jerzym Wcisłą. Na dwóch osobnych konferencjach panowie nie szczędzili sobie uszczypliwości i kto tak naprawdę ma rację w sporze o doniesienie Jerzego Wilka do prokuratury w sprawie przekopu, trudno wyrokować. Tymczasem na łamach "Rzeczpospolitej" po raz kolejny Jerzy Wcisła musiał wskoczyć w buty "obrońcy" inwestycji. Swoje argumenty dotyczące bezzasadności planowanego przekopu wyłuszczył marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Opozycja Warmia-Pomorze jest tutaj aż nadto widoczna. Mieszkańcy warmińsko-mazurskiego są najczęściej "za" przekopem, Pomorzanie z kolei mają sporo obiekcji. Dla marszałka Struka inwestycja nie broni się przede wszystkim ze względu na aspekt ekonomiczny.

- Mamy doskonale wyposażone porty w Gdyni i Gdańsku o ogromnych możliwościach przeładunkowych, które dziś nie pracują na 100%. Port w Elblągu jest gorzej od nich położony i słabo połączony z systemem kolejowym kraju. Pieniądze, które rząd zamierza wydać na budowę przekopu, można wydać lepiej - na regulację żeglugi na Szkarpawie i Wiśle.

Zapytany o stronniczość i regionalizm marszałek replikował:

- Rozumiem aspiracje elbląskich władz i biznesu. Tylko nie wiem, kto miałby wozić towary do tego portu? Z Elbląga zniknął już praktycznie cały przemysł. Połączenia kolejowe są dużo lepsze np. w Zajączkowie koło Tczewa, skąd można towary spławiać Wisłą i dalej koleją.

Co na to Senator Platformy Obywatelskiej?

- Po pierwsze, transport wodą jest najtańszy, najbardziej ekologiczny i wbrew powszechnym opiniom - szybki. Dzięki odblokowaniu portu w Elblągu będzie tam można kierować do 3,5 mln ton towarów rocznie. To uzasadni inwestycje na Wiśle, by z Elbląga popłynęły barki z towarami Wisłą w głąb Polski.

Jakie natomiast korzyści przyniesie sam przekop w przekonaniu Jerzego Wcisły?

- Elbląg, Stegna, Braniewo, Frombork, Tolkmicko, Sztutowo włożyły dużo wysiłku i pieniędzy w budowę pięknych, nowoczesnych portów, poprawę bazy turystycznej, infrastruktury transportowej. W tym czasie Zalew zamierał. Trzy razy większy od największego jeziora Śniardwy, ale rocznie pływało tu może kilkadziesiąt jachtów turystycznych. Miejscowości nad Wielkimi Jeziorami kwitną, a nad Zalewem - wegetują. [...] Ważne, że na takie inwestycje są w Brukseli pieniądze.

Podsumowując Mieczysław Struk eksplikował:

- Wiem, że nasi sąsiedzi z woj. w-m są bardzo zainteresowani tą inwestycją. Ale warto pamiętać, że Zalew Wiślany jest bardzo płytki: 1,5 - 2 m. Nic większego poza jachtami i kutrami rybackimi tam pływać nie będzie. Czy warto więc wydawać blisko miliard złotych dla kilkuset jachtów rocznie?

Jerzy Wcisła:

- Wzrośnie współpraca z rynkiem rosyjskim. [...] Kanał to miejsca pracy. Tylko przy budowie pojawi się ich ok. 700. Zyska także turystyka [dopisek - red.], nie tylko same gminy na Zalewie, ale też Pętla Żuławska, gdzie na budowę 14 przystani wydano 700 mln zł. Zainteresowanie tym szlakiem jest ogromne. Rocznie odwiedza go ok. 120 tys. turystów. Jeżeli będziemy mieli kanał przez Mierzeję, to na Pętle wpłyną jachty z całej Europy. Szacujemy, że pojawienie się kanału da w turystyce regionu 1,2 - 1,4 tys. miejsc pracy.

Przekop ma być gotowy za 5-6 lat (2017-2022). Do tego czasu jeszcze o wielu tego typu polemikach usłyszymy. Póki co wiadomo, że Rząd zatwierdził...

Źródło: Rzeczpospolita.

 

oceń wątek 2 0 zgłoś do moderacji
2016-05-25 12:26 89%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez fghj
"Z Elbląga zniknął już praktycznie cały przemysł..." To ciekawe, bo do pracy w elbląskich zakładach przemysłowych muszą dojeżdżać nawet fachowcy z Trójmiasta.
odpowiedz oceń post 17 2 zgłoś do moderacji
2016-05-25 14:28 83%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez cvbnm
niech on przestanie się wiecznie lansować, nic nie robi tylko łazi po mediach i pokazuje swoją gębę.!!!!!
odpowiedz oceń post 15 3 zgłoś do moderacji
2016-05-25 15:09 52%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez Kat Na Idiotów
Województwo Pomorskie jednak ma mądrego Marszałka! A Wcisło no cóż spójrz i sam wyciągnij wniosek!
odpowiedz oceń post 11 10 zgłoś do moderacji
2016-05-26 00:17 82%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez opus
sciagnijcie z eteru tego pajaca! ciekawe czy tak jak jego partyjni koledzu z parti antypolskiej donosi na polscke do lewackiej europy?
odpowiedz oceń post 9 2 zgłoś do moderacji
2016-05-26 07:59 87%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Dg
Z Elblaga zniknal caly przemysl? W sensie ze co ze nie ma zadnych fabryk? Ten marszalek pomorskiego jest troche noe teges. Rozumiem, ze koncerny takie jak GE, Siemens, FL Smith Maag Geer, Stokota, Grupa Zywiec, wszechobecne zaklady meblarskie z Wojcikiem na czele, a takze liczne firmy typu Metal Expert, Promus, Otd to nie jest przemysl?
odpowiedz oceń post 13 2 zgłoś do moderacji
2016-05-26 09:27 100%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez _kioskaarz_
50 000 000 za jedną przystań do której nie można dopłynąć, gdyby nie przekop.? Prokuraturze masz co robić.
odpowiedz oceń post 8 0 zgłoś do moderacji
2016-05-26 10:59 79%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez wyborca
Mafia z PO obojętnie czy z woj. warminsko-mazurskiego czy pomorskiego grabi tylko do siebie. Dla nich lepiej wydać miliardy na zimne termy czy lotnisko w lesie czy PKM którą nikt nie jeździ. Kiedy PIS wywali to dziadostwo z samorządów?
odpowiedz oceń post 11 3 zgłoś do moderacji
2016-05-26 11:17 89%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez Xyzz
A ile bursztynu wykopią :) to sie trochę inwestycja zwróci
odpowiedz oceń post 8 1 zgłoś do moderacji
2016-05-26 11:18 78%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez 65656
Statysta z Elbląga.
odpowiedz oceń post 7 2 zgłoś do moderacji
2016-05-26 11:19 82%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez 65656
Statysta z Elbląga.
odpowiedz oceń post 9 2 zgłoś do moderacji
2016-05-26 12:55 90%
11

odpowiedziano ponad rok temu przez 65656
Leń z Elbląga.
odpowiedz oceń post 9 1 zgłoś do moderacji
2016-05-27 13:22 100%
12

odpowiedziano ponad rok temu przez WON!
Oooooo....Mieszko I!
odpowiedz oceń post 5 0 zgłoś do moderacji
2016-05-27 19:44 67%
13

odpowiedziano ponad rok temu przez Jacoby
Komentarze te same co za komuny..." Mamy doskonale wyposażone porty w Gdyni i Gdańsku o ogromnych możliwościach przeładunkowych, które dziś nie pracują na 100%. Port w Elblągu jest gorzej od nich położony i słabo połączony"
System się diametralnie zmienił ale ci sami sowieccy agenci pozostali !!! Niemcom się opłacało a Polakom już (dzięki rosyjskim srebrnikom) już nie. Bo po co nam bezpieczeństwo (odprowadzenie nadmiaru wody przy tzw. "cofce"), uniezależnienie się od Rosji (cele obronne, ekonomiczne i turystyczne) ??
odpowiedz oceń post 2 1 zgłoś do moderacji
2016-05-29 17:44 75%
14

odpowiedziano ponad rok temu przez marek elbląski
Panie Struk,widzę ze nie potrafi pan wychylić nosa poza opłotki województwa,w którym powinien również się znajdować Elbląg,ale to tak na marginesie.Jest pan zagorzałym wrogiem przekopu mierzei i porównuje pan stare i hanzeatyckie miasto,jakim jest Elbląg,do Zajączkowa Tczewskiego,brawo-nic dodać nic ująć.Należałoby jeszcze się zastanowić nad pańską znajomością geografii i historii tych ziem,mam na myśli Pomorze Nadwislańskie.Bardzo ząłuję,ze Mierzeja Wiślana,jej część będąca cyplem nie jest w elblaskim władaniu,wszak dzisiejsza Krynica Morska,Łysica,Kahleberg była własnością elbląskich rajców,ktorzy wykupili ją od Gdańska,ten podział admnistracyjny to totalna pomyłka.Elblag nie chce być konkurencja dla Gdańska czy Gdyni,moje miasto chce wykorzystac maksymalnie swoje połozenie,ktore od stuleci czyniło je bardzo bogatym,nie stać nas na spełnianie fobii pańskich przyjaciół z obłasti,wszak Elblag to Polska.
odpowiedz oceń post 3 1 zgłoś do moderacji
2016-05-30 09:51 75%
15

odpowiedziano ponad rok temu przez ccccccx
kiedy przestaniecie lansować tego nieroba Wcisłe.!!!!!
odpowiedz oceń post 3 1 zgłoś do moderacji
NoName
2016-05-30 21:37 67%
16

odpowiedziano ponad rok temu przez Nocc
Skoro tak ostro krytykują przekop to znaczy że boją się konkurencji
odpowiedz oceń post 2 1 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.