Pamiętacie akcję „Wybieram bez hejtu”, którą na X Sesji Rady Miasta zaczął promować radny Wojciech Rudnicki? W październiku przyniósł każdemu radnemu imienne koszulki z napisem „#nie dla hejtu”, a także prosił prezydenta i radnych o zaangażowanie się w kampanię. Prezydent Witold Wróblewski postanowił włączyć się w akcję.
Na początku października ubiegłego roku w Warszawie ruszyła kampania przeciw mowie nienawiści. Kampania „Wybieram bez hejtu” by coś osiągnęła musi skupić wielu ludzi, bez względu na to kim są, gdzie mieszkają, ile mają lat, jaki wykonują zawód czy jaką pełnią funkcję. Jak na październikowej sesji Rady Miasta zauważał radny Wojciech Rudnicki, zjawisko hejtingu widoczne jest szczególnie w internecie, który jest narzędziem masowej komunikacji, ale również specyficzną społecznością zrzeszającą ludzi pochodzących z różnych środowisk.
Rudnicki wówczas podkreślał, że do hejtingu dochodzi coraz częściej w świecie realnym. Spotykamy się z tym zjawiskiem w sklepie, na ulicy w szkole, w parlamencie, a nawet czasem na sali urzędu miasta.
Także tu padają często słowa niepotrzebne, agresywne i napastliwe, skierowane do osoby, nie na merytorykę sprawy. To także hejting – tyle, że polityczny. Trzeba z tym jak najszybciej skończyć, z całą mocą się temu przeciwstawić, bo w innym przypadku takie wartości i postawy jak: dobroć, szacunek, łagodność, grzeczność, tolerancja, wzajemne zaufanie, życzliwość, miłość okażą się kompletnie pozorne lub zbyt słabe by nienawiść powstrzymać, a nawet nazwać
– podkreślał wiceprzewodniczący Rady Miasta.
Radny dodawał także, że chciałby aby Elbląg był miastem bez nienawiści, agresji i uprzedzeń.
Dajmy przykład, że można bez obrażania, ponad podziałami politycznymi, ideowymi, czy osobowościowymi porozumiewać się w sprawach dla nas najważniejszych – na rzecz i dla dobra naszego miasta i jego mieszkańców. Dajmy przykład elbląskim szkołom, placówkom oświatowym, placówkom kultury i instytucjom w naszym mieście, wszystkim elblążanom
- zaprośmy ich do udziału w tej kampanii
Prezydent Elbląga Witold Wróblewski postanowił do akcji się włączyć. W odpowiedzi na wniosek radnego wyraził wszelkie poparcie dla akcji „Wybieram Elbląg bez hejtu” oraz dla działań przyczyniających się do niwelowania negatywnych zachowań w sieci i internecie.
Pana inicjatywa jest spójna z zaplanowaną na 2016 rok realizacją kampanii społecznej „Kultura w sieci” ujętej w rocznym planie Departamentu Promocji i Kultury. Założenia tej kampanii, której tytuł sugeruje szeroko rozumiane działania promujące kulturę, dotyczą także propagowania komunikacji w przestrzeni internetowej z zachowaniem kultury języka i szacunku dla wszystkich stron dialogu
– zauważa Witold Wróblewski.
Szczegółowy plan kampanii opracowuje Departament Promocji i Kultury. W głównej mierze akcja skierowana ma być do osób młodych, korzystających powszechnie z internetu, które mogą również zostać zachęcone do poparcia ogólnopolskiej akcji „Wybieram bez Hejtu”.
Witold Wróblewski podkreśla także, że zachęcając radnego do współpracy, ma nadzieję że podejmowane działania będą stanowić element edukacyjny i zachęcający do poszerzania kultury dialogu.