Na przełomie sierpnia i września Prezydent Witold Wróblewski złożył pierwszy wniosek w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na budowę torowiska oraz trakcji tramwajowej w ul. Grota-Roweckiego i 12 Lutego. To jedna z najważniejszych inwestycji w mieście, która ma pochłonąć 13 i pół miliona złotych. Decyzją zarządu województwa na poprawę transportu miejskiego w Elblągu zostanie przekazane aż 9 milionów z funduszy europejskich. Projekt będzie drugim etapem przebudowy ul. 12 Lutego leżącej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 504.
Tak ogromne dofinansowanie jest możliwe dzięki porozumieniu zawartemu w sprawie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (bis) na terenie miejskiego obszaru funkcjonalnego. Na rozwój Elbląga oraz okolicznych gmin zabezpieczono w ramach programu Warmia i Mazury 2014-2020 prawie 40 milionów euro. Prezydent Wróblewski złożył odpowiedni wniosek i po jego weryfikacji Elblągowi przyznano środki na "zwiększenie efektywności energetycznej transportu miejskiego oraz rozwój zrównoważonego transportu publicznego".
Zakres zamówienia zakłada:
- budowę układu torowego wraz z odwodnieniem ul. Gen. Grota-Roweckiego i ul.12 Lutego,
- budowę peronów przystanków tramwajowych oraz przebudowę przejść dla pieszych i innych elementów wyposażenia systemu drogowego,
- budowę i przebudowę sygnalizacji świetlnej w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu,
- budowę sieci trakcyjnej w ul. Gen. Grota-Roweckiego i ul.12 Lutego,
- budowę kabli trakcyjnych,
- przebudowę stacji prostownikowej przy ul. Szpitalnej,
- wykonanie oznakowania i zieleni.
Jeszcze zanim wniosek został zaopiniowany pozytywnie, Magistrat ogłosił przetarg na realizację zadania pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504, etap II - budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ul. Grota-Roweckiego i ul. 12 Lutego w Elblągu". Do walki o miano wykonawcy stanęło 9 firm z Polski i zagranicy. Wszystkie mieściły się w kwocie, którą Miasto zamierza przeznaczyć na ten cel. Najniższą ofertę złożyła krakowska firma ZUE (10,3 miliona), a najwyższą warszawski Budimex (12,9 miliona).
Realizacja projektu odciąży układ drogowy w centralnej części miasta na korzyść komunikacji zbiorowej. Rozwiązanie proponujące krótszy czas przejazdu za pomocą transportu tramwajowego przyczyni się do ograniczenia transportu autobusowego, a tym samym ograniczenia emisji gazów cieplarnianych - jak czytamy w komunikacie przesłanym przez Urząd Marszałkowski.
Wkrótce powinniśmy dowiedzieć się, kto będzie odpowiedzialny za budowę torowiska i linii tramwajowej.