Jak dotąd w ciągu ostatnich czterech lat Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu ogłosił cztery przetargi na prowadzenie kontroli biletów w pojazdach lokalnego transportu zbiorowego. Planowany jest kolejny. Czy znajdzie się firma, która podjęłaby się wspomnianego zadania? Jakie warunki będzie musiała spełnić?
W roku 2010 ZKM ogłosił dwa przetargi, w których kontrolę biletów chciał powierzyć firmie zewnętrznej. Pierwszy ze wspomnianych, ogłoszony w kwietniu, został unieważniony ze względu na brak ofert. Drugi, listopadowy również nie został rozstrzynięty. Dopiero w 2011 roku w drugiej połowie lutego wyłoniono firmę, która miała podjąć się kontroli pasażerów pod względem posiadania ważnego biletu na przejazd.
Wybrano łódzką firmę "ARSEN" sp. z. o. o., jednak szybko pożałowano tego wyboru, bowiem pracujący dla tej firmy kontrolerzy stosowali praktyki niezgodne z prawem, jak na przykład wprowadzanie tzw. blietów wolnej jazdy. Kierowca jednego z autobusów znalazł wówczas taki "bilet" podczas sprzątania pojazdu, o czym poinformował zwierzchników. Sprawą zajęli się policjanci z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą.
Gdy umowa z powyższą firmą wygasła, w marcu 2013 roku rozpisano kolejny przetarg, w którym rozważano dwie oferty, ale ostatecznie wygrała firma TBW sp. z. o. o. z Pionków (powiat radomski). Podobnie jak w przypadku wcześniejszego przetargu, także tym razem firmę zobowiązano - oprócz kontroli biletów - do windykacji i egzekucji należności z tytułu jazdy bez ważnego biletu.
Niedługo kończy się umowa z firmą TBW, dlatego też pojawiają się sygnały o poszukiwaniu przez ZKM nowej firmy, świadczącej usługi z zakresu kontroli ważności biletów na przejazd pojazdami komunikacji miejskiej. Obecna firma dobrze wykonuje swoje obowiązki, ale od nowej firmy Zarząd będzie wymagał więcej. O szczegóły zapytaliśmy Michała Góreckiego, specjalistę ds. marketingu i komunikacji społecznej ZKM.
Udzielił nam wyczerpującej odpowiedzi, w której zwrócił uwagę na to, iż stosowny przetarg już trwa, a termin składania ofert upływa jutro, 12 lutego. Poinformował nas również, że nowa umowa ma obowiązywać od 1 kwietnia bieżącego roku i trwać 12 miesięcy
Zaznaczył, że kontrola biletów winna się odbywać w oparciu o obowiązujące przepisy, w tym m. in. ustawę z dnia 15.11.1984 r. (Prawo Przewozowe), ustawę z dnia 29.09.1997 (o ochronie danych osobowych) i przepisy wykonawcze do tej ustawy, a także w oparciu o stosowne uchwały Rady Miasta i regulaminy ZKM. Zwrócił on również uwagę na zapis w dokumentacji związanej z przetargiem, uwzględniający warunki działalności nowej firmy:
Kontrolerzy oczywiście muszą przejść odpowiednie szkolenie i znać przepisy niezbędne do wykonywania swoich obowiązków. Wykonawca zobowiązany będzie też do zorganizowania i utrzymania stałego punktu obsługi klientów na terenie miasta Elbląga czynnego od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00–16:00.
Kwestię wymagań i zakresu obowiązków nowej firmy Michał Górecki wyjaśnia następującym słowami:
Większy nacisk został położony na ciągłość i systematyczność kontroli, również w soboty i niedziele oraz dni wolne od pracy, a także w godzinach późnowieczornych i wczesno porannych w każdy dzień tygodnia. Ponadto, kontrola winna być zapewniona równomiernie na wszystkich liniach komunikacyjnych uwzględniając całą trasę przejazdu (od przystanku początkowego do przystanku końcowego), również na liniach podmiejskich poza granicami administracyjnymi Elbląga. Wymagania pod względem ilości prowadzonych kontroli w danym miesiącu to min. 2500. Jest to jedno z kryteriów oceny ofert - tzn. że im więcej zadeklarowanych kontroli, tym wyższa ocena oferty.