najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

motoryzacja

elbląskie moto wątki, porady, opinie, uwagi poznaj elbląski rynek usług motoryzacyjnych
Bartłomiej Ryś
2015-07-11 11:15 50%

Koszt remontu zatoczki autobusowej? 50.000 zł!

rozpoczęty ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś

Temat złego stanu zatoczek autobusowych nie jest niczym nadzwyczajnym. Dyskusja o tym, chociażby na oficjalnym forum ZKMu, toczy się od przeszło 2013 roku. Nasz ostatni artykuł, w którym skupiliśmy się na zatoczce przy ul. Fromborskiej, ponownie rozgrzał dyskusję. Włączyli się do niej zarówno mieszkańcy, jak i radni. Okazuje się, że remont nawierzchni na takiej zatoczce może kosztować średnio... aż 50.000 zł!

Przypomnijmy: na ulicy Fromborskiej w kierunku Ogólnej funkcjonuje jedna zatoczka autobusowa. Każdy kierowca autobusu, chcąc nie chcąc, musi do niej wjechać, aby pasażerowie mogli do pojazdu wsiąść i go opuścić. Problemem jest olbrzymia wyrwa w jej nawierzchni, która „objawiła” się tuż po sezonie zimowym. Każdego dnia, na wskutek ruchu pojazdów, ale i również warunków atmosferycznych, pogłębia się. Jakie są tego skutki? Komfort jazdy, co oczywiste, mocno spada. Zawieszenie autobusów dostaje mocno „w kość”, co w przyszłości zaowocuje dodatkowymi naprawami. Koniec końców kierowcy tracą cenne sekundy na powolny wjazd i wyjazd z zatoczki.

Z pytaniami zwróciliśmy się m.in. do biura prasowego Urzędu Miejskiego. Dlaczego tam? Z postów zamieszczonych na wspomnianym forum ZKMu znaleźliśmy informację, że zatoczkami zarządza Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg. Zapytaliśmy przede wszystkim o termin naprawy i koszt.

Odpowiedź nasz zszokowała. Według Departamentu Zarządu Dróg (wyliczenia szacunkowe) średni koszt przebudowy takiej zatoki może wynieść około 50.000 zł! Taka kwota wynika z faktu, że zatoczka wymaga wymiany/wzmocnienia podbudowy oraz ułożenia nowej nawierzchni kamiennej (na powierzchni ok. 80-90 m kw.). Prosty rachunek matematyczny daje nam wynik aż 625 zł za m kw.

Łukasz Mierzejewski potwierdza, że „do końca 2013 roku utrzymanie zatok autobusowych leżało w kompetencjach ZKM, następnie zadanie to przekazano do DRID-u.” W dalszym ciągu to ZKM informuje Departament o niezbędnych naprawach.

ZKM wnosi o wykonanie w pierwszej kolejności naprawy zatok na: ul. Kościuszki (przy Wspólnej), Łęczyckiej (przy Grottgera) oraz Fromborskiej (przy Królewieckiej).

Jeżeli chodzi o termin – na razie nie wiadomo czy zatoczka przy Fromborskiej jest zawartach w zadaniach na najbliższy okres.

W roku bieżącym, po remontach cząstkowych nawierzchni, w ramach zadań bieżącego utrzymania dróg, zaplanowana jest na sierpień/wrzesień realizacja przebudowy 1 - 2 zatok autobusowych. Zakres realizacji zależy od kosztów, jaki będzie w ofertach Wykonawców.

Do dyskusji dołączyła o opisywanej zatoczce dołączyła radna Maria Kosecka.

Pragnę Pana poinformować, że problemem tym zajęłam się już na początku czerwca br. początkowo poprzez kontakt telefoniczny z odpowiednim urzędnikiem w Urzędzie Miasta a następnie wysyłając wniosek do Prezydenta miasta (w załączeniu). Ponieważ z informacji otrzymanej od urzędnika wynikało, że brak środków na naprawę stanowi przeszkodę w naprawie zatoczek wystosowałam formalny wniosek do Prezydenta Miasta.

Zaskoczeni tak dużą kwotą, jaka jest niezbędna do remontu nawierzchni zatoczki, postanowiliśmy skontaktować się z ekspertem w tej sprawie. Znaleźliśmy człowieka, który od wielu lat zajmuje się takimi bądź podobnymi projektami.

Najtrwalszym materiałem do takiego projektu byłby kamień. Dobrze, że Urząd zdecydował się nie inwestować więcej w polbruk [taki materiał jest obecnie użyty w zatoczce przy Fromborskiej – przyp. red.]. Z mojego doświadczenia wiem, że położenie materiału na opisywanych 80-90 m kw. to koszt maksymalnie 30.000 zł. 50.000 to zdecydowanie za dużo. Jeżeli chodzi o termin realizji – maksymalnie dwa tygodnie (rozebranie polbruku jeden dzień, położenie kamienia dwa dni, reszta to prace właściwe).
 

Pozostaje więc pytanie: skąd tak wysoka kwota przy wyliczeniach przedstawionych przez Departament? 

oceń wątek 7 7 zgłoś do moderacji
2015-07-11 11:52 73%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez qwerz
Ja to zrobię za 10 tys :P przełożyć kostki i wysypać podkład jprdle to na prawdę trzeba 10 Zenków zatrudniać do tego?
odpowiedz oceń post 8 3 zgłoś do moderacji
2015-07-11 12:13 78%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez podatnik
Od dłuższego czasu zastanawia mnie dlaczego inwestycje publiczne są wyceniane o wiele, wiele drożej niż inwestycje prywatne ! Czyżby urzędnicy mieli w tym jakiś interes ? No i sprawdza się tu powiedzenie: Fajnie si się je...ie na cudzym chlebie.
odpowiedz oceń post 7 2 zgłoś do moderacji
2015-07-11 13:22 18%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez konio
Do wszystkich mądrali. Proszę założyć działalność gospodarczą i startować w przetargach. Wtedy proszę dyskutować cenach.
odpowiedz oceń post 2 9 zgłoś do moderacji
2015-07-11 14:21 67%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez Naiwny Jan
Rozumiem, że ten fachowiec z UM, który rozpisywał przetargi na zatoczki z takiej kostki i z beznadziejnym podkładem, już nie pracuje? W końcu to marnotrawienie pieniędzy podatników.
odpowiedz oceń post 6 3 zgłoś do moderacji
2015-07-12 14:45 25%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez brukarz
pracuje w Belgi firma w ktorej pracuje zajmuje sie naprawa zatoczek autobusowych koszt wraz z zerwaniem starej kostki i polozeniem nowej wraz z odpowiednim podlozem zamyka sie kwota 4-5 tys euro i moje pytanie gdzie ludzie zarabiaja okolo 1800zl skad cena 50tys zl szok
odpowiedz oceń post 1 3 zgłoś do moderacji
2015-07-12 21:37 50%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez ledwo się znający
Witam.
Wszystkich nie wierzących w wysokie ceny.
Jest tak materiał kostka kamienna ok. 700zł za tonę z tony mamy ok. 5m2. Z 90 m2 mamy 12.600zł do tego trzeba dodać rozbiórkę 5 ludzi po 100zł za dzień i transport na Nowinę skład Urzędu Miasta ok. 2000zł. Teraz najlepsze podbudowa, czyli co widać na nawierzchni do wina podbudowy. Tak więc podbudowa do wymiany, bo masakra nawierzchni. Za tłuczeń ok. 90zł/tonę na 90m2 to ok. 4000zł w cenach netto. Nie piszę o korytowaniu czyli wyjęciu starej podbudowy. Przełożenie krawężników ok. 30zł/mb. I w końcu ułożenie nowej nawierzchni z kostki kamiennej ok. 80zł/m2. Zabrakło tylko jeszcze kosztów zmiany organizacji ruchu (trzeba przenieść przystanek i znaleźć nowe miejsce na czas prowadzenia robót) i wykonać takowy projekt, bo jak komuś stanie się krzywda to kaplica!!! Ponadto to są ceny netto doliczcie 23% VAT. I na szybkie liczenie macie ok. 30000zł durną zatoczę. A teraz wyobraźcie sobie autostradę :)
odpowiedz oceń post 2 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.