Więcej nowoczesnych autobusów, wprowadzenie ujednolicenia ich kolorystyki, brak reklam na pojazdach, oraz zakup autobusów niskopodłogowych – to niektóre z pomysłów na unowocześnienie miejskiej komunikacji autobusowej w Elblągu. Wczoraj (22 stycznia) w Ratuszu Staromiejskim odbyło się spotkanie otwarte z mieszkańcami Elbląga pod hasłem: Jak powinny wyglądać autobusy komunikacji miejskiej? Konferencję zorganizowano w związku z przygotowaniami ZKM do przetargu na obsługę linii autobusowych w ciągu najbliższych siedmiu lat.
W dyskusji wzięli udział m.in. dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu – Zbigniew Orzech, Wiceprezydent Elbląga – Tomasz Lewandowski oraz przewoźnicy, obsługujący linie autobusowe komunikacji miejskiej w Elblągu.
Elbląska komunikacja miejska w liczbach
70 000 pasażerów w dzień roboczy, 1 000 kursów dziennie, 15 000 km przejechanych w ciągu doby, 32 600 kart miejskich, 78 pojazdów, 20 linii autobusowych, 377 przystanków, 142 wiaty przystankowe – tak przedstawia się autobusowa komunikacja miejska w Elblągu. Do tego 90 pojazdów wyposażonych w system GPS – umożliwiający monitorowanie punktualności, głosowa informacja w autobusach, Elbląska Karta Miejska, bilety w formie paragonu do kupienia u kierowcy, rozkład jazdy zintegrowany z mapą oraz elektroniczne tablice informacyjne w autobusach i na wybranych przystankach – to główne czynniki wpływające na poprawę jakości usług świadczonych przez ZKM, które możemy zaobserwować już dzisiaj. Co jeszcze może się poprawić w miejskich środkach transportu?
Klimatyzacja w autobusach
Wielu elblążan czekało na informację odnośnie tego, kiedy w autobusach zainstalowana będzie klimatyzacja. Podczas spotkania nie tylko nie wskazano daty, ale również pozbawiono mieszkańców nadziei na zmianę w tym aspekcie.
– W Elblągu autobusy zatrzymują się często. Nie da się utrzymać stałej temperatury, ponieważ drzwi są często otwierane. W końcu ile mamy dni w roku kiedy temperatura sięgała powyżej 30 st. C? Dla 16 dni ciepła nie wprowadzimy klimatyzacji. To nie jest najważniejszy gadżet. Po co dawać klimatyzację pasażerowi, który jedzie tylko 10 minut? – skomentował sprawę Jan Niedziela, Prezes Autobusowych Linii Prywatnych w Elblągu.
Nie zniechęcajmy się jednak – w końcu do sauny też wchodzi się tylko na kilka minut. Dobrze, że ta teoria nie przekłada się na ogrzewanie autobusów w zimę. Ostatecznie podczas postojów na przystankach, ciepło ucieka z autobusu. Wygląda na to, że będziemy musieli zadowolić się z możliwości uchylenia okna latem oraz domykania go zimą.
A co z innymi miastami, w których w autobusach jednak jest owy „gadżet”?
– W autobusach w Gdańsku czy Warszawie klimatyzacja musiała się pojawić, ponieważ miasta brały udział w programach unijnych, musiały spełniać odpowiednie kryteria konkursów – tłumaczy Dyrektor ZKM Zbigniew Orzech.
Czystość w autobusach
W okresie nasilonych opadów śniegu czy deszczu, czystość w autobusach nie jest tylko aspektem estetycznym. To przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Dyrektor ZKM przyznaje, że kładzie szczególny nacisk na sumienne dbanie o dobre warunki jazdy.
- Nie dołujmy się ponad miarę. Ja nie spotkałem brudnego autobusu. Nasze autobusy nie są aż tak brudne, ani brzydkie – w Warszawie są gorsze – komentuje Zbigniew Orzech.
Zastanawia jedynie kwestia, jak często o ile w ogóle, dyrektor ma okazję jeździć środkami komunikacji miejskiej oraz czy pocieszeniem jest fakt, że ktoś ma brudniej niż my.
EKM a turyści
Elbląska Karta Miejska dla mieszkańców ma niewątpliwie wiele zalet - chociażby wygoda i łatwość użytkowania. A co z turystami? Z odpowiedzią śpieszy dyrektor ZKM.
- Rozważamy, by bilet był dostępny do kupienia w 2-3 miejscach w Elblągu – na przykład na dworcu. Innym wyjściem jest to, by przyjezdni zakupili kartę na okres przebywania w mieście. Jest to wydatek zaledwie 10 zł. Po planowanym pobycie turyści mogą oddać kartę i odzyskują zapłaconą kwotę – mówi Zbigniew Orzech.
Ekologia
Jakie znaczenie w przetargu na obsługę linii autobusowych będą miały względy ochrony środowiska?
- Zgodnie ze standardami przedstawionymi w prezentacji, muszę kupić 11 autobusów. Nie chciałbym zaopatrywać się w pojazdy hybrydowe, to dodatkowy wydatek. Elbląg nie jest miastem dużym, nie jest to nam potrzebne. Wykluczam taki zakup. Chyba, że byłoby dofinansowanie z Ministerstwa Ochrony Środowiska – zaznacza Prezes PKS Władysław Brachun.
Wygląd autobusów
Szczegółowego projektu nowych pojazdów jeszcze nie ma, są natomiast wskazówki i oczekiwania uczestników spotkania.
- Kolor autobusów powinien być jednolity. Wskazane jest by uwzględnić herb Elbląga – by pojazdy reprezentowały nasze miasto – mówi Władysław Brachun.
– Jeśli chodzi o reklamę, autobus nie powinien być nośnikiem komercji. Są od tego inne narzędzia – dodaje dyrektor Orzech.
Naprzeciw potrzebom niepełnosprawnych
Podczas spotkania, Janina Maksymowicz – członek Polskiego Związku Niewidomych w Elblągu, biorącego udział w akcji: „Usuwanie barier architektonicznych w Elblągu i powiecie elbląskim”, złożyła podziękowania dyrektorowi ZKM za przyjazny stosunek wobec niepełnosprawnych i podniesienie jakości użytkowania elbląskich autobusów.
- Naszym celem jest to, by po roku 2013, 100% autobusów było pojazdami niskopokładowymi, przystosowanymi dla osób niepełnosprawnych - mówi Michał Górecki, specjalista ds. marketingu i komunikacji społecznej w ZKM.
Na koniec informacja o nowych cenach biletów ZKM. 27 listopada 2012 r. Rada Miejska przegłosowała podwyżkę cen biletów o 30%. Jednorazowy bilet ulgowy ma kosztować 1,50 zł (wcześniej 1,20 zł), normalny – 3 zł (wcześniej 2,40 zł). Zamiast biletu miesięcznego pojawi się bilet 30-dniowy na 50 przejazdów lub 200 przejazdów, odpowiednio w cenach: 85 i 95 zł (ulgowe: 42,50 zł i 47,50 zł). Dodatkowo wprowadzony zostanie bilet jednodniowy w cenie 12 zł (6 zł – ulgowy), bilet na okaziciela uprawniający do 250 przejazdów przez 30 dni oraz bilet semestralny dla uczniów i studentów w cenie 210 zł. Nowe ceny biletów wejdą w życie od 1 marca 2013 r.