Już od kilku lat elbląscy politycy i radni przedstawiali pomysły na rozwiązanie problemu komunikacyjnego, jakim jest połączenie dzielnicy Zatorze z miastem. Mówiono o budowie wiaduktu, tunelu, powstała również koncepcja poprowadzenia drogi, łączącej ul. Lotniczą z ul. Akacjową, przy czym ostatnie z rozwiązań ma mieć charakter tymczasowy.
O tym, że korzystna byłaby konstrukcja wiaduktu, przekonywał w 2013 roku Sławomir Kula, pełniący wówczas funkcję radnego. W rozmowie z nami wyjaśnił:
Na przestrzeni ostatnich lat opracowano (oczywiście nie za darmo) cztery propozycje wiaduktu łączącego dzielnicę z miastem. Ostatecznie „wygrała” koncepcja w ciągu ulicy Lotniczej jako najtańsza - 26 mln (myślę, że realnie ponad 30 mln ) i powodująca najmniejsze perturbacje komunikacyjne kolei w czasie budowy – pisze radny Sławomir Kula. - Kilka lat temu miałem okazję być w Krakowie i jechać ulicą Lubicz, na pewnym odcinku jest ona obniżona a nad nią zawieszony jest stalowy wiadukt kolejowy na charakterystycznych kamiennych kolumnach.
Pomysł wybudowania tunelu zaproponował w styczniu ubiegłego roku Jerzy Wilk, ówczesny prezydent Elbląga. Kwestię tę poruszył podczas spotkania z mieszkańcami dzielnicy Zatorze. Najprawdopodobniejszą kwestią jest jednak rozwiązanie, określane jako tymczasowe. Mowa o połączeniu drogowym ul. Lotniczej z Akacjową. Rafał Maliszewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego tłumaczył przed dwoma laty:
Połączenie ul. Lotniczej z Akacjową, podniosłoby atrakcyjność terenów inwestycyjnych po jednostce wojskowej (przy Lotniczej), ale i zapewniłoby możliwość dojechania na Zatorze od strony ronda Kaliningrad. Oczywiście nie jest to rozwiązanie, które całkowicie rozwiązuje problem mieszkańców Zatorza, choć na pewno ułatwiłoby dotarcie na tę dzielnicę.
Takie połączenie już istnieje, ale konieczny jest jego remont. Według wydanego niedawno obwieszczenia prezydenta miasta, inwestor - Gmina Miasto Elbląg, którą reprezentuje gdańska firma ZNAK sp. z. o. o. musi teraz przeprowadzić ocenę oddziaływania wspomnianej inwestycji drogowej na środowisko. Jest to kolejny krok po tym, jak w lutym bieżącego roku wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia.
Plan zakłada budowę odcinka drogi dwupasmowej o długości ok. 1 km i szerokości ok. 6 metrów wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Ma ona mieć swój początek przy obecnej pętli na końcu ul. Lotniczej (przy EUH-E) i przebiegać w kierunku południowo-wschodnim, gdzie zostanie włączona do istniejącego odcinka ul. Dębowej.