Spółka Tramwaje Elbląskie zakupiła w Niemczech trzeci wagon typu M8C. W związku z tym ogłoszony został przetarg na modernizacje wagonu. Okazuje się jednak, że remont przesunie się w czasie ze względu na decyzję Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała spółce unieważnienie przetargu i wybranie nowej oferty.
W ubiegłym roku sprowadzono do Polski trzeci wagon typu M8C z Augsburga. Niestety wówczas nie został poddany modernizacji, z powodu braku środków finansowych. Jak informował nas w marcu Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Tramwai Elbląskich: - Wagon zakupiony został za kwotę 10 tysięcy euro. Jest to cena niższa od poprzednich dwóch, które kosztowały po 13 tysięcy euro.
Powodem mniejszej kwoty, jak się okazuje, jest fakt, iż wagon nie ma jednego z dwóch układów napędowych. W tym roku znaleziono kwotę na modernizację wagonu, która wynosi 1,7 mln zł.
Na modernizację dwóch pozostałych wagonów, które już jeżdżą po elbląskich torach, wydano w sumie 1,1 mln złotych. W tym przypadku zakres tych prac jest dużo większy, niż w poprzednich realizacjach. Oprócz zmiany członu środkowego na niskopodłogowy, zmian siedzeń, szyb, designu wewnętrznego i zewnętrznego jest konieczność zamontowania nowego napędu. W wagonie, w planach jest zamontowanie energooszczędnego napędu asynchronicznego (silnik prądu przemiennego).
W lutym ogłoszono przetarg na wykonanie modernizacji, jednak wówczas zgłosiła się tylko jedna firma. Jej oferta okazała się wyższa o blisko 200 tysięcy złotych, niż posiadane przez spółkę środki finansowe. Ogłoszono ponowny przetarg, w którym wyłoniono firmę Remonty i Modernizacja Tramwajów Protram Wrocław, Sp. z o.o, ul. Legnicka 65, 54-206 Wrocław. Jednak druga firma z Poznania biorąca udział w przetargu odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej w celu unieważnienia przetargu.
Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła wybraną ofertę i nakazała spółce Tramwai Elbląskich ogłoszenie ponownego przetargu. Czym jest to spowodowane?
- KIO zakwestionowało fakt, że firma z Wrocławia nie miała doświadczenia w modernizacji wagonów typu M8C tylko N8C. Ponadto ta sama firma zagwarantowała, że design wagonu będzie taki sam, jak dwóch pozostałych, które są w Elblągu. Jednak okazało się, że nie mają oni praw do tego wyglądu. W związku z tym KIO nakazała ponowne ogłoszenie przetargu - informuje nas Murawski.
W związku z powtórnym przetargiem wybrano ofertę firmy MODERTRANS Poznań Sp. z.o.o. Nowy tramwaj na elbląskich torach pojawi się dopiero w czerwcu 2015 roku.