najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Bartłomiej Ryś
2015-12-04 08:30 100%

6 km nowiutkiej linii tramwajowej! Elbląg? Nie, Olsztyn

rozpoczęty ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś

Firma Skanska, w przesłanej do nas informacji prasowej, chwali się, że właśnie zakończyła realizację części jednego z największych projektów infrastrukturalnych w woj. warmińsko-mazurskim. Dodaje, że „już niedługo, po 50 latach, olsztynianie znów pojadą tramwajami”. Warto wspomnieć, że Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski, nie może „doprosić” się o środki na dokończenie inwestycji tramwajowych w ciągu m.in. 12-Lutego. A ile kosztowały olsztyńskie tramwaje?

Sama wartość inwestycji, której realizacją zajęła się firma Skanska, opiewa na kwotę prawie 150 mln zł brutto. Zakres prac objął odcinek A: ulice Witosa – Płoskiego - Sikorskiego i ul. Tuwima w Olsztynie. Prócz wybudowania samej linii tramwajowej, na odcinku przebudowano skrzyżowania, drogi i ścieżki rowerowe. Wybudowano również nową... ulicę – Bukowskiego.

Multikompetencyjność prac

Olsztyński projekt tramwajowy został podzielony na 5 etapów. Skanska odpowiadała za wykonanie największej jego części – odcinka A. Budowa realizowana na tak szeroką skalę w połączniu z multikometencyjnością prac i krótkim 430-dniowym terminem na jej wykonanie, stanowiła duże wyzwanie, przed którym stanął zespół realizacyjny.

- Z uwagi na napięty harmonogram jednocześnie prowadzone były roboty budowlane na różnych odcinkach inwestycji i w różnych zakresach kompetencyjnych.  Prace te głównie dotyczyły robót drogowych, tramwajowych, przebudowy sieci tj. wykonania m.in. kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej, instalacji teletechnicznych, trakcji czy oświetlenia – mówi Grzegorz Orłowski, Menadżer Projektu, Skanska.

Inwestycja objęła budowę linii tramwajowej w ulicy Witosa, Płoskiego, al. Sikorskiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Pstrowskiego oraz ul. Tuwima. Łącznie ponad 6 km nowego torowiska. W projekcie przewidziano także wykonanie stacji prostownikowej dla trakcji tramwajowej, budowę murów oporowych, chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż torowiska. Ponadto Skanska odpowiadała za budowę kładki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Tuwima oraz wzmocnienie mostu nad rzeką Łuną. Do zadań wykonawcy zależała również przebudowa i budowa zatok, przystanków komunikacji miejskiej, odwodnienia ulic i torowiska.

- Realizacja projektu wymagała od nas ogromnego zaangażowania i radzenia sobie z wieloma wyzwaniami, z którymi musieliśmy się mierzyć od samego początku. Jedno z nich stanowiło bardzo gęste uzbrojenie terenu we wszelkiego rodzaju sieci energetyczne, teletechniczne, wodociągowe, gazowe itd. W trakcie prac nad ich przebudową, po naszej stronie było także skoordynowanie robót i współpraca, na wielu etapach realizacji, ze wszystkimi zarządcami sieci – mówi Grzegorz Orłowski.

Zakończona trasa jednotorowej odnogi linii tramwajowej biegnie wzdłuż ulicy Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. W miejscu inwestycji powstał także dwutorowy przystanek końcowy, mijanka i punkt socjalno-informacyjny.
 

Projekt w liczbach:
4,898 tys. mb torów tramwajowych podwójnych
11,466 tys. mb torów tramwajowych pojedynczych
15 rozjazdów tramwajowych
17 nowych skrzyżowań drogowych
3,3 tys. mb nowych dróg 2x2
8,9 tys. mb nowych ścieżek rowerowych.

Olsztyn buduje, Elbląg szuka „środków zewnętrznych”

Zaledwie 8 dni temu relacjonowaliśmy konferencję prasową dotyczącą wieloletniego planu modernizacji i remontów dróg w mieście Elbląg na lata 2016-2018. Prezydent Witold Wróblewski jasno zaznaczył, że bez jakichkolwiek środków zewnętrznych, miasto nie jest w stanie zabezpieczyć środków w budżecie własnym na realizację jakichkolwiek zaplanowanych inwestycji.

Wróblewski dodał, że tylko i wyłącznie gdy miasto pozyska środki zewnętrzne uda się m.in.: - wybudować rondo na skrzyżowaniu ulic Konopnicka-Niepodległości - wybudować rondo na skrzyżowaniu ulic Grottgera-Łęczycka - wybudować wiadukt, który połączy ul. Lotniczą (Zatorze) z centrum miasta - zakończyć modernizację linii tramwajowych (12-go Lutego)

W innym przypadku inwestycje nie zostaną zrealizowane ze względu na bardzo okrojony budżet.

Jednym z miejsc, gdzie prezydent upatruje możliwości pozyskania pieniędzy, jest urząd wojewódzki. Pozostaje mieć nadzieję, że po tak dużej inwestycji w Olsztynie, do Elbląga „skapnie” chociażby kilka milionów na dokończenie naszych tramwajowych inwestycji.

 

oceń wątek 2 0 zgłoś do moderacji
2015-12-04 09:18 81%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez Marek
Wystarczy pojechać do Olsztyna i zobaczyć jak się to miasto zmienia. Koszą na maxa srodki z Unii. Słonina się cieszyl jak dostał dofinansowanie do drog w ok 50% podczas gdy Olsztyn bierze 90% dosfinansowania. Dlatego Elblag jest zadluzony a Olsztyn nie. Tak wygląda rowne traktowanie tych miast przez POi PSL w Sejmiku. Jedyna szansa jeszcze w PIS ze cos w tym zmieni
odpowiedz oceń post 17 4 zgłoś do moderacji
2015-12-04 11:44 39%
2
odpowiedziano ponad rok temu przez k
Tak ci pis zmieni ze dwukółką będziesz po torach jeździł.
oceń post 7 11 zgłoś do moderacji
NoName
2015-12-04 12:00 0%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
Czytałem że w budżecie Elbląga na 2016 jest zaplanowana budowa linii tramwajowej w ciągu 12 lutego oraz zakup nowych tramwajów.
odpowiedz oceń post 0 3 zgłoś do moderacji
NoName
2015-12-04 12:13 83%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
A tym czasem Olsztyn nieźle się bawi kosztem całego województwa. W Olsztynie podczas pierwszej jazdy próbnej porysowali cały nowiutki tramwaj o krawężniki. Oczywiście urzędasy uznały że nic się nie stało i nikt nie poniesie kosztów naprawy.
odpowiedz oceń post 10 2 zgłoś do moderacji
2015-12-04 12:39 91%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Do pomorskiego
Olsztyn jako stolica dostał pieniądze z Unii na wykorzystanie w dowolnym celu. Pytanie - czemu nie wykorzystał tych pieniędzy na rozbudowę swojego lotniska tylko wybrał tramwaje? Odpowiedź jest prosta - bo wie, że do tego lotniska musiałby sam dopłacać, wiec lepiej wybudować nierentowne lotnisko w Szymanach za kasę wojewódzką, czyli naszą wspólną (która mogłaby posłużyć np. na rozbudowę dróg wojewódzkich czy elbląskich tramwajów). Pojawia się więc kolejne pytanie. Skoro lotnisko Szymany jest za wojewódzką kasę czemu ma w nazwie "Olsztyn-Mazury" jakby było lotniskiem olsztyńskim? Czy to nie jest zwykła bezczelność? Nie dziwcie się więc, że w województwie tak krucho z pieniędzmi skoro stolica je marnotrawi. Jak to się ma do tych chwytliwych sloganów, że nam lepiej w tym województwie, bo mamy większą szansę na dofinansowania? Tymczasem faktycznie dofinansowania są beztrosko rozdawane przez Olsztyn na kuriozalne inwestycje.
odpowiedz oceń post 21 2 zgłoś do moderacji
2015-12-04 13:53 50%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez marek elbląski
Rzeka Łyna nie Łuna,ulica Marii Konopnickiej nie Konopnicka.Redaktorzy,nie róbcie z siebie imbecyli i nie powielajcie czyichś błedów.
odpowiedz oceń post 4 4 zgłoś do moderacji
Kubera
2015-12-04 15:43 33%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez Kubera

co  z bezsęs...


odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2015-12-05 18:01 14%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez Kolo
To nawet lepiej, że akurat w ciągu ul. 12 Lutego nie będzie tramwaju. Taka inwestycja to jedna wielka porażka i chory pomysł Nowaczyka.
odpowiedz oceń post 1 6 zgłoś do moderacji
2015-12-05 21:47 60%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez obyw.
Olsztyn był wiochą w latach 90-tych a teraz chce zostać drugą stolicą Polski.Tak to jest jak przy korycie są zachłanni i nieodpowiedzialni ludzie. Kolesiostwo dalej rządzi. Elbląg powinien walczyć o swoje pieniądze. Drogi w naszym mieście są w opłakanym stanie nie wspomnę o drogach powiatowych bo tam można koło sobie auto nieżle załatwić. Zjazd z drogi E22 na Raczki Elbląskie jest niebezpieczny /nieoświetlony, brak znaków odblaskowych/ skręcając w mocy można wjechać do rowu a droga to przejazdu kolejowego jest w tragicznym stanie mam nadzieję że na wiosnę ktoś pomyśli o tej drodze /ten odcinek należy pod gminę Elbląg/
odpowiedz oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2015-12-07 23:21 0%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez mazurek
Elbląg to taka 13dzielnica OLSZTYNA.Ale na to zapracowali sami mieszkańcy
odpowiedz oceń post 0 3 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.