najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
eijk
2014-11-21 08:30 100%

Aby skorzystać z szansy Elbląg musi przygotowywać dobre projekty

rozpoczęty ponad rok temu przez Informacja prasowa

W kontrakcie terytorialnym dla regionu znalazły się kluczowe projekty transportowe – dokończenie S-7 oraz rozbudowa portu w Elblągu. To priorytet dla władz województwa. Dobrze przygotowane projekty miasta mogą liczyć także na wsparcie środków unijnych w drodze konkursów. Wypowiedzi Prezydenta Elbląga dowodzą niezrozumienie tego czym jest kontrakt terytorialny. Narzędziem wykorzystywanym przez niego w kampanii jest budzenie antagonizmu i niezgody między największymi miastami regionu.

Port i drogi priorytetem

Wsparcie ze środków unijnych i rządowych uzyskają przede wszystkim projekty drogowe i inwestycje w port morski w Elblągu. Dokończenie drogi ekspresowej z Elbląga w kierunku Trójmiasta i Warszawy jest priorytetem samorządu województwa. Realizacja tych zadań jest już bardzo zaawansowana. Wyłoniono już wykonawców na odcinku Ostróda-Miłomłyn. Trwa przetarg na odcinek Elbląg-Gdańsk. Ekspresowe połączenie Elbląga z największymi ośrodkami znacznie poprawia atrakcyjność inwestycyjną całego subregionu.

Drugim kluczowym przedsięwzięciem będzie poprawa potencjału elbląskiego portu morskiego. Przewidziano tu realizowane przez Urząd Morski w Gdyni projekt Przebudowa wejścia do portu morskiego w Elblągu (największy projekt) oraz cztery zadania powiązane, których beneficjentem będzie miasto Elbląg i port morski w Elblągu.

Na listę projektów podstawowych trafiły tylko przedsięwzięcia z bardzo dobrze opracowaną dokumentacją. Najszybciej ruszy przebudowa wejścia do portu morskiego – projekt przygotowany przez Urząd Morski w Gdyni – mówi Jacek Protas, marszałek województwa. – Pozostałe zadania są w tej chwili na liście warunkowej, bo miasto i port nie mają pełnej dokumentacji. Nowy prezydent miasta musi teraz szybciej przygotowywać stosowne projekty, aby szansa, która pojawia się przed Elblągiem, nie została zaprzepaszczona. Przypomnę tylko, że w kolejnych latach rozwój elbląskiego portu wesprze ponad 500 mln zł.

W przypadku przebudowy wejścia do portu Urząd Morski posiada już decyzję środowiskową dla inwestycji (wydana w kwietniu 2013 roku). Dzięki temu zadanie mogło znaleźć się na liście podstawowej. W informacjach przekazywanych przez beneficjentów pozostałych projektów portowych (miasto Elbląg oraz port) nie został wskazany postęp w realizacji dokumentacji. Nie może więc dziwić, że projekty są w tym momencie na liście warunkowej. O dokumentację dla tych zadań trzeba pytać beneficjentów, nie mniej brak tych informacji na etapie pracy nad kontraktem terytorialnym wpływał na ich wpisanie na listę warunkową

Kontrakt terytorialny to dokument otwarty. Po przygotowaniu stosownych dokumentów projekty mogą być przenoszone z listy warunkowej na podstawową. Do listy zadań mogą być też dodawane nowe zadania. Beneficjenci muszą zadbać także o środki na wkład własny do unijnych projektów.

Elbląg skorzysta z innych projektów

Na liście podstawowej znalazł się projekt Regionalnych Agend Naukowo Badawczych. W ramach agend wsparcie zyskać może Państwowa Szkoła Zawodowa w Elblągu. Na liście warunkowej, podobnie jak wszystkie inne projekty w regionie dotyczące instytucji kultury, znalazła się przebudowa siedziby CSE Światowid. Na liście warunkowej znalazła się też kontynuacja prac przeciwpowodziowych na Żuławach.

Według informacji płynących z negocjacji województwa z rządem dotyczących programów europejskich rozwój elbląskich tramwajów będzie możliwy dzięki wsparciu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podobnie jak rozbudowa kanalizacji sanitarnych w mieście. Aby uzyskać te środki miasto musi przygotować dobre projekty, zgłosić je do konkursu i posiadać środki na wkład własny. Generalnie w nowej perspektywie unijnej do województwa trafi zdecydowanie więcej środków unijnych, dlatego na realizację będzie mogło liczyć znacznie więcej projektów. Rozbudowa parku technologicznego dopiero w fazie koncepcji

Według informacji przekazanych Urzędowi Marszałkowskiemu projekt Rozbudowa Parku Technologicznego o nowe funkcje biurowe, laboratoryjne i produkcyjne jest dopiero w fazie opracowania koncepcji. Nie przekazano informacji o bardziej szczegółowej dokumentacji projektu, dlatego nie mógł być uwzględniony w kontrakcie. Podobnie jak w przypadku innych przedsięwzięć projekt będzie mógł być wspierany na drodze konkursów unijnych, ale potrzebne będzie dobre przygotowanie projektu i zgłoszenie go do odpowiedniego konkursu. W przypadku projektu Modernizacja sieci ciepłowniczej EPEC dokumentacja projektowa opracowana będzie w 2014 roku. Nie mamy informacji na temat postępu tych prac. Beneficjentem jest EPEC sp. z.o.o w Elblągu.

Problem z niektórymi projektami i planami miast

Nie wszystkie projekty zgłoszone przez beneficjentów z całego regionu do samorządu województwa w ogóle spełniały wymagania formalne.

Podobnie jest z elbląskimi Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi (37 mln euro), przygotowywanym przez miasto, które do tej pory nie wpisują się w wiele wytycznych unijnych. Zarząd województwa miał obowiązek wydzielić te środki Olsztynowi, ale skorzystał z możliwości prawnych i na tych samych zasadach wydzielił specjalne środki także dla Elbląga i Ełku. Nie mniej projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych muszą spełnić warunki przedstawiane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz UE i Elbląg musi je poprawić.

Czym jest kontrakt terytorialny?

Kontrakt terytorialny to umowa między władzami regionu a rządem. W prezentacji i podpisaniu kontraktu nie wzięli udział włodarze miast i gmin, bo nie są stroną tej umowy, dlatego przy podpisaniu porozumienie nie było prezydentów Olsztyna, Elbląga i Ełku, ani władz pozostałych miast i gmin, których w regionie mamy ponad 100.

Kontrakt regionalny, nie miejski

W kontrakcie terytorialnym wymienione są najważniejsze projekty dla regionu jako całości lub subregionów. Nie ma podziału na poszczególne miasta. Zazwyczaj projekty dotyczą jednocześnie bardzo wielu samorządów np. projekty drogowe, czy wsparcie z zakresu efektywności energetycznej. Pełna lista przedsięwzięć została przedstawiona podczas piątkowej konferencji. Projekty przewidziane do realizacji w Elblągu, m.in. rozbudowa portu, mają także kluczowe znaczenie dla całego subregionu, województwa, a nawet dla zrównoważonego rozwoju całej Polski.

W tej kadencji w zarządzie województw zasiadała jedna osoba związana z Elblągiem, jedna osoba związana z Olsztynem oraz osoby pochodzące z innych miast regionu (łącznie pięć).

oceń wątek 7 0 zgłoś do moderacji
2014-11-21 08:54 67%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez 100% Elblążanin
Miasto źle przygotowało projekty. Czeka nas to przez najbliższe 4 lata.....
odpowiedz oceń post 10 5 zgłoś do moderacji
2014-11-21 10:41 50%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez do Gdańska
PISowska władza miasta w opozycji do koalicji wojewódzkiej dostanie zapewne jakies ochłapy, ale i to PISowcy przekuja na swój sukces. I tak możemu pomalutku się zwijać.
odpowiedz oceń post 8 8 zgłoś do moderacji
2014-11-21 13:03 67%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez johnny
Tylko Wroblewski jest gwarantem dlaszego rozwoju Elblaga.
odpowiedz oceń post 12 6 zgłoś do moderacji
2014-11-21 18:47 36%
4
odpowiedziano ponad rok temu przez Towarzyszom z KC PZPR mówimy stanowcze NIE !
A co tak w dupę włazisz Eróblowi? Zagosujesz na niego, to wróci dawny układ po SŁÓNINOWY i kolesie komuszki .
oceń post 5 9 zgłoś do moderacji
2014-11-25 17:08 60%
5
odpowiedziano ponad rok temu przez Dziadostwu,ciemnocie i sredniowieczu mowimy stanowcze NIE!
Ciemnocie i sredniowieczu mowimy stanowcze NIE!
oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2014-11-21 21:25 71%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez otto
w UM brakuje rozliczeń za żle wykonane projekty przez co wszyscy tracimy.
odpowiedz oceń post 5 2 zgłoś do moderacji
2014-11-22 11:52 29%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez Kalinin
Po co finansować rozbudowę elbląskiego portu jak nie ma przekopu przez mierzeję....Przecież przez obszar Rosji nikt nie przepłynie... Kasa wyrzucona w błoto....
odpowiedz oceń post 2 5 zgłoś do moderacji
2014-11-24 14:27 44%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez turban
a czy most unijny byl dobrym projektem? przeciez to architektoniczny bubel ekipy sloniny i wrobla. a czy modrzewina byla przemyslanym projektem? bo okazala sie stracona kasiora. tak wiec wroblewski jest gwarantem niegospodarnosci i wydawania lekka reka pieniedzy unijnych na inwestycje niedochodowe, wadliwe i nieprzemyslane.
odpowiedz oceń post 4 5 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.