najwięcej postów 60 dni | najwięcej postów | ostatnio dodane | najlepiej oceniane | najlepiej oceniane 60 dni | ostatnio dodane odpowiedzi |
data dodania | ocena |
2015-08-10 10:50 | 31% |
Zgodnie z planem już za kilka miesięcy na lotnisko w Szymanach mają przylecieć pierwsze samoloty obsługujące ruch pasażerski. Jakich połączeń można spodziewać się, tego na razie nie wiadomo. Pewne jest natomiast to, że rocznie samorząd województwa planuje dokładać do działalności lotniska do 5 milionów złotych.
Warmińsko-Mazurskie uważane jest za region z białą plamą pod względem transportu lotniczego. To ma się zmienić za sprawą inwestycji w Szymanach opiewającą na kwotę 204 milionów złotych. Unia Europejska dofinansowuje projekt dając na jego realizację 121 milionów. Pozostałą kwotę, 83 miliony złotych dokłada Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Lotnisko w Szymanach tak, jak większość lotnisk regionalnych nie będzie na samym początku rentowne. Samorząd wojewódzki zakłada, że przez pierwsze lata będzie dofinansowywać działalność operacyjną do 5 mln zł rocznie.
Wszystkie lotniska, które mają do 1 mln pasażerów rocznie przynoszą straty. Leszek Krawczyk, prezes spółki zarządzającej lotniskiem w Szymanach przewiduje, że do lotniska w Szymanach dokładać będzie trzeba przez pierwszych 6 lat. W sumie da to kwotę około 30 milionów złotych. Jednak, według zapewnień samorządu województwa, inwestycja jest bardzo potrzebna ze względu na duże odległości do portów lotniczych w Gdańsku i Warszawie. Jej realizacja ma poprawić dostępność do połączeń lotniczych dla okolicznych mieszkańców.
Przewiduje się, że w 2016 roku lotnisko w Szymanach przyjmie niecałe 60 tys. pasażerów, czyli trochę ponad 150 pasażerów dziennie. Jednak prezes spółki samorządowej, Leszek Krawczyk jest optymistą i szacuje, że może to być nawet 100 tys. pasażerów. To, jakim zainteresowaniem będzie cieszyć się lotnisko zależeć będzie od oferty przewoźników, a ta z oczywistych względów obecnie jeszcze nie jest znana.
Lotnisko Szymany znajduje się 58 km na południe od stolicy województwa miasta Olsztyn, czyli jest to niewiele bliżej niż z Elbląga do Gdańska. Jednak elblążanie do lotniska w Szczytnie będą mieć już zdecydowanie więcej, bo 170 kilometrów. Kolejnym utrudnieniem może być czas pracy lotniska – od godziny 6 do 22 z powodu wprowadzonych ograniczeń decyzją środowiskową.
Według założeń przewiduje się obsługę rejsów stałych, czarterów i general aviation. Terminal pasażerski będzie posiadał pełną separację funkcjonalną podróżnych przylatujących i odlatujących. Przewidziano podział odpraw w przylotach i odlotach na dwa kierunki: obsługa pasażerów w ramach umowy Schengen i obsługa pasażerów poza warunkami umowy z Schengen. Średniodobowa przepustowość terminala ma wynosić około 830 pasażerów, w dobie szczytowej do 1250 pasażerów a w godzinie szczytowej do 310 pasażerów.
Port Lotniczy będzie zapewniał pełną infrastrukturę parkingową na około 150 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, wydzielenie stanowisk postoju autobusów linii regularnych oraz stanowisk postoju taksówek oraz przystanek kolejowy z dojściem pieszym do terminala. Z Olsztyna do terminala Regionalnego Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury w Szymanach będzie można dojechać szynobusem w ciągu 50 minut. Port Lotniczy zostanie uruchomiony niezwłocznie po uzyskaniu certyfikatu wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Czy bierzecie pod uwagę możliwość korzystania z usług portu lotniczego w Szymanach, jeżeli oferta będzie tańsza niż ta dostępna np. w Gdańsku?
oceń wątek 5 11 | zgłoś do moderacji |
2015-08-11 19:11 | 67% |
oceń post 4 2 | zgłoś do moderacji |
2015-08-12 22:28 | 50% |
oceń post 2 2 | zgłoś do moderacji |
dodaj odpowiedź |
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013. |