Od 16 maja do 16 czerwca potrwa zbieranie pomysłów od elblążan do 5. edycji Budżetu Obywatelskiego. Tym razem jednak czeka nas kilka zmian – nie tylko w kwestii gromadzenia wniosków, ale i również ich rozpatrywania. Ratusz przychylił się do sugestii niezadowolonych osób z poprzedniej edycji BO – efekt jest taki, że szkoły i spółdzielnie mieszkaniowe są wyłączone z zadań inwestycyjnych.
Pierwsze głosy niezadowolenia pojawiły się przy okazji ubiegłorocznej edycji BO. Zdaniem „zwykłych” mieszkańców, nie mają oni szans w głosowaniu ze szkołami bądź innymi placówkami oświatowymi, które również startują w konkursie. Taka sytuacja pojawiła się m.in. przy Gimnazjum nr 7, gdzie do głosowania na budowę hali przy obiekcie, uzbierano kilka tysięcy głosów. Duża w tym zasługa dzieci, które po prostu „wyszły w miasto” i namawiały mieszkańców do oddania głosu. Takiej „siły przebicia”, niestety, nie będzie miał żaden przysłowiowy Kowalski.
Jak poradził sobie z tym problemem Ratusz? Szkoły i spółdzielnie mieszkaniowe mogą zgłaszać propozycje projektów miękkich (działania kulturalne, sportowe, rekreacyjne, edukacyjne itp), natomiast wyłączone są z zadań inwestycyjnych. Każdy wniosek, który tyczyć się będzie budowy czegokolwiek na terenie placówki oświatowej, automatycznie zostanie odrzucony.
Drugi problem z Budżetem Obywatelskim to utrudniona realizacja tych projektów, które zwyciężyły w głosowaniu. W tym celu została powołana specjalna komisja, której głównym zadaniem będzie precyzyjna wycena danych wniosków. W Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego pojawiło się stosowne zarządzenie Prezydenta właśnie w tej sprawie. W nim czytamy m.in.:
Wnioski będą weryfikowane pod wzglęem formalno-prawnym, praktycznej możliwości realizacji zadania w stosunku do planowanych zadań miasta, gospodarności (zgłaszane projekty nie mogą generować kolejnych nakładów inwestycyjnych), możliwości finansowych i technicznych oraz rzetelności szacowanych kosztów.
Poza projektami realizowanymi w pięciu okręgach wyborczych, mieszkańcy mogą wskazać inicjatywy ogólnomiejskie oraz tzw. małe projekty. Na realizację zwycięskich zadań Miasto planuje przeznaczyć 2,5 mln zł – po 400 000 zł na każdy z pięciu okręgów oraz 500 000 zł na inicjatywy ogólnomiejskie. Dodatkowo w każdym z okręgów zostanie wydzielona kwota po 50 000 zł na małe projekty (kwota każdego małego projektu nie może przekraczać 25 000 zł).
Wszyscy mieszkańcy mogą zgłaszać swoje wnioski do 16 czerwca. Jak?
Wniosek można pobrać ze strony internetowej www.budzetobywatelski.elblag.eu lub otrzymać jego wersję papierową w wybranych punktach na terenie miasta:
- Biuro Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Elblągu (ul. Łączności),
- Informacja Turystyczna (Ratusz Staromiejski),
- Referat Obsługi Kierowców (Plac Dworcowy),
- Referat Świadczeń Rodzinnych (ul. Jaśminowa),
- Zarząd Budynków Komunalnych (ul. Ratuszowa)
- spółdzielniach mieszkaniowe - Zakrzewo, Nad Jarem, Sielanka, Za Politechniką
- Dom Handlowy Jantar, CH Ogrody, CH E.Leclerc,
- basen CRW „Dolinka”,
- Szpitale (wojewódzki oraz miejskie przy ul. Komeńskiego i Żeromskiego),
- PWSZ, EUHE,
- ESWIP, Uniwersytet III Wieku, Centrum Organizacji Pozarządowych (ul. Zw. Jaszczurczego), Caritas.
Co musi zawierać poprawnie wypełniony wniosek?
- numer okręgu wyborczego, w którym znajduje się proponowane zadanie lub zaznaczone właściwe pole w przypadku inicjatywy ogólnomiejskiej,
- nazwę, miejsce realizacji i opis zadania,
- dane identyfikujące wnioskodawcę (m.in. imię i nazwisko, adres zameldowania, PESEL).
Gdzie po informacje?
- ustalenie okręgu wyborczego: strona internetowa www.budzetobywatelski.elblag.eu lub w Departamencie Spraw Obywatelskich, tel. 55 239 30 95 lub 55 239 34 76,
- ustalenie miejsca realizacji zadania: www.portalmapowy.umelblag.pl lub w Departamencie Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji, Referat Geodezji i Katastru, pok. 116, tel. 55 237 47 52 lub 55 239 31 15.
Kiedy i gdzie można konsultować wnioski?
- konsultacje z Wnioskodawcami 24 maja, 31 maja i 7 czerwca w godz. 15.00-16.30 w sali 300 A Urzędu Miejskiego ul. Łączności 1.
Kiedy i gdzie można składać wnioski?
- do 16 czerwca 2016 roku w wersji papierowej do Biura Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Elblągu ul. Łączności 1 lub w wersji elektronicznej na stronie internetowej www.budzetobywatelski.elblag.eu
Co dalej?
- do 1 sierpnia 2016 roku wnioski będą opiniowane pod względem możliwości realizacji zadania oraz ustalany będzie orientacyjny koszt zadania,
- do 1 września 2016 – utworzenie listy projektów do realizacji,
- od 19 września do 10 października 2016 roku – głosowanie na projekty możliwe do realizacji.
Wszelkie pozostałe informacje można znaleźć na stronie www.budzetobywatelski.elblag.eu