Miał być wiadukt naziemny, który połączy Zatorze z resztą miasta. Radny SLD Sławomir Kula proponuje wiadukt pod torami. Miasto natomiast myśli o przebiciu się z ul. Akacjowej do ul. Lotniczej. Pomysły są różne, ale wykonania nadal brak. Zatorzanie nadal żyją za szlabanem i torami.
- Różne są pomysły ale na pomysłach się kończy. Radni różne rzeczy wymyślają, często fantastyczne. A władza zawsze mówi, że pieniędzy brak – komentuje Jakub Leśniewski, mieszkaniec Zatorza.
W ten pomysły komunikacji Zatorza z resztą miasta wpisał się ostatnio także radny Sławomir Kula (SLD), który proponuje budowę wiaduktu... pod torami. Widział takie rozwiązanie w Krakowie.
- Na przestrzeni ostatnich lat opracowano (oczywiście nie za darmo) cztery propozycje wiaduktu łączącego dzielnicę z miastem. Ostatecznie „wygrała” koncepcja w ciągu ulicy Lotniczej jako najtańsza - 26 mln (myślę, że realnie ponad 30 mln ) i powodująca najmniejsze perturbacje komunikacyjne kolei w czasie budowy – pisze radny Sławomir Kula. - Kilka lat temu miałem okazję być w Krakowie i jechać ulicą Lubicz, na pewnym odcinku jest ona obniżona a nad nią zawieszony jest stalowy wiadukt kolejowy na charakterystycznych kamiennych kolumnach. Korzystając z wyszukiwarki internetowej dotarłem do informacji o tym miejscu.
Okazuje się że jest to budowla określana mianem „Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy” wykonano ją w latach 1896-1898, jako pierwsze skrzyżowanie dwupoziomowe szlaków komunikacyjnych w Krakowie. W 2006 roku dokonano modernizacji obiektu, inwestycja zdobyła główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku 2006”. Ułożone są na niej nie jak w Elblągu trzy torowiska, a cztery. Nie wiem dlaczego opracowujący koncepcje tak kurczowo trzymają się idei wiaduktu drogowego, czy nie tańszy, szybszy w budowie, bez wykupów i wywłaszczeń działek, byłby przekop w ciągu Lotniczej i wiadukt kolejowy ? Jak widać rozwiązanie takie zastosowano w Krakowie 115 lat temu i funkcjonuje ono do dziś. Tą ideą posłużono się też przy budowie Zielonej Drogi w Gdańsku w 2012 roku.
Koncepcja obniżenia ul. Lotniczej i zbudowania wiaduktu kolejowego nabiera sensu w świetle planowanego połączenia tej ulicy z ulicą Akacjową, przez tereny byłego, 14 Batalionu Remontu Lotnisk. W momencie utworzenia tego połączenia odpada konieczność dostosowania wysokości przejazdu pod wiaduktem do pojazdów wielkogabarytowych, które do zakładów i przedsiębiorstw na Zatorzu z powodzeniem mogłyby dojechać tym właśnie połączeniem. Czy to dobry pomysł? Czy tańszy? Czy spełni oczekiwania? Czy realny do realizacji (wody gruntowe)? Tego nie wiem, na te pytania powinni odpowiedzieć fachowcy. Ale pomysł Teodora Talowskiego wydaje się być trafny - dodaje radny Kula.
Nic nie wskazuje jednak na to, aby samorząd miejski rozpoczął realizację budowy wiaduktu na Zatorze, w jakiejkolwiek formie – naziemnej czy pod torami. W budżecie na 2014 r. raczej nie znajdą się środki na taką inwestycję.
- W budżecie miasta na rok 2013 nie zapisano żadnych kwot na budowę wiaduktu. Czy znajdą się na to środki w budżecie na 2014? Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ projekt budżetu jest dopiero przygotowywany – wyjaśnia Rafał Maliszewski z biura prasowego prezydenta miasta.
Czy to oznacza, że mieszkańcy Zatorza będą zmuszeni nadal jeździć do miasta przez przejazd kolejowy? Niekoniecznie. Miasto ma plan alternatywny. Jednak do tego potrzebny jest… inwestor.
- Miasto planuje połączenie ul. Lotniczej z Akacjową, to podniosłoby atrakcyjność terenów inwestycyjnych po jednostce wojskowej (przy Lotniczej), ale i zapewniłoby możliwość dojechania na Zatorze od strony ronda Kaliningrad. Oczywiście nie jest to rozwiązanie, które całkowicie rozwiązuje problem mieszkańców Zatorza, choć na pewno ułatwiłoby dotarcie na tę dzielnicę – wyjaśnia Rafał Maliszewski.
Jak informuje biuro prasowe prezydenta, została już opracowana koncepcja, zakładająca połączenie terenów inwestycyjnych przy ul. Lotniczej z ul. Akacjową oraz został wytyczony przebieg tego odcinka. Na podstawie istniejącego planu miejscowego, na tym terenie można prowadzić działalność przemysłową, produkcyjną lub usługową.
Dalsze prace nad połączeniem ulic Lotniczej i Akacjowej, są uzależnione od pojawienia się inwestora, który zechce prowadzić działalność na tym terenie. W tej chwili miasto prowadzi rozmowy z kilkoma podmiotami zainteresowanymi rozpoczęciem działalności na tym terenie.