najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Redakcja elblag.net
2014-06-13 06:14 90%

Jerzy Wcisła: prezydent Wilk gra przekopem przez Mierzeję

rozpoczęty ponad rok temu przez Redakcja elblag.net

Kanał przez Mierzeję – od lat budzi skrajne emocje. Także w Elblągu, który – nie bez powodu – uznawany jest za głównego beneficjenta tej inwestycji. O ile zrozumiała jest różnorodność ocen samego przedsięwzięcia, o tyle niezrozumiałe jest odgrzewanie dawno już nieaktualnych emocji przez samorząd elbląski pod wodzą prezydenta Jerzego Wilka.

Najwięcej szkody przynosi mit, jakoby rząd polski (czytaj: rząd premiera Donalda Tuska) nie chciał budowy kanału, bo nie ma na to pieniędzy i z tego powodu trzeba „atakować” ten rząd i domagać się przyspieszenia jego budowy. Szkoda, że Jerzy Wilk ani razu nie wskazał, jakich działań można było zaniechać, by wybudować kanał szybciej. Szkoda, że nie opublikował odpowiedzi z ministerstwa, w których te sprawy były mu wyjaśnione. Żyjemy w Unii Europejskiej i nie mamy wyboru – musimy stosować się do unijnych procedur.

Dlatego wykonano wiele dokumentów zasadniczych i dodatkowych, np. badania zawartości osadów dennych i ruchów rumowiska po stronie odmorskiej. Nie można było mieszkańców Krynicy Morskiej zostawić z obawami o stabilność Mierzei. J. Wilk - choć nigdy w tym procesie nie brał udziału - powinien o tym wiedzieć, bo jest prezydentem Miasta, członka konsorcjum powołanego dla budowy kanału. Niestety, żądza konfliktowania zbudowała w Elblągu przekonania, że w sprawie budowy kanału nic się nie robi, poza biciem piany i wyborczymi kłótniami. W tym zamieszaniu już się nie dostrzega, że tylko jedna partia polityczna roznieca emocje wokół tej inwestycji przy każdych wyborach. I że procedury dla takich inwestycji znane są od dawna i nikt rozsądny nie może twierdzić, że przysłowiowe łopaty będzie można było wbić w Mierzeję przed 2017 lub 2018 rokiem.

Warto w tym miejscu przypomnieć casus Doliny Rospudy, gdzie za czasów rządów PiS, próbowano ominąć unijne zasady, co doprowadziło Polskę do upokarzającego konfliktu z Komisją Europejską i oskarżenia naszego kraju przed Trybunałem Sprawiedliwości. Na szczęście upadek ówczesnego rządu pozwolił szybko wyprostować sprawy, ale stracono sporo czasu i pieniędzy. Niepomni tamtych doświadczeń, posłowie PiS oraz Solidarnej Polski w sierpniu 2013 roku wnieśli pod obrady dwóch sejmowych komisji wniosek o „przyspieszenie” budowy kanału. Jerzy Wilk go poparł, ja z łatwością wykazałem, że owo „przyspieszenie” opóźni budowę kanału co najmniej o cztery lata.

Wniosek został odrzucony. Kilka dni temu zorganizowano w Elblągu konferencję nt. kanału. Idea jak najbardziej pożyteczna. Szkoda jednak, że Jerzy Wilk unika odwoływania się do naukowców pracujących nad nowszymi dokumentami niż Studium Wykonalności z 2007 roku. Uniknięto by formułowania pozornych wniosków, które od dawna zapisane są w tychże opracowaniach. Cel takich działań dla mnie oczywisty: trzeba zbudować grunt, by móc za chwilę zasugerować, że to pod presją J. Wilka rząd premiera Donalda Tuska się ugiął i podjął „oczekiwaną” decyzję. W tej sytuacji sugerowanie, ze rząd polski nie buduje kanału, bo nie ma pieniędzy, nie warte jest nawet dementowania. Ale, nawet gdyby J. Wilk chciał z własnych środków zbudować kanał i dogadał się w tej sprawie z Pomorzem, to i tak ufundował by Zalewowi co najwyżej powtórkę z Rospudy.

Czy kanał jest potrzebny?

Znacznie bardziej merytoryczne i wartościowe są pokonferencyjne głosy m.in. dziennikarzy elbląskich, którzy zastanawiają się nad zasadnością ekonomiczną tej inwestycji. Także podczas II Sejmiku Żeglugi Śródlądowej (czerwiec 2014 r.) w Bydgoszczy ten aspekt był podnoszony i analizowany w różnych wariantach. Niestety, ani w zakresie turystyki ani w zakresie transportu wodnego nie mamy do czego się odwołać.

Żegluga umarła w Polsce, nim narodziła się gospodarka rynkowa. Nie mogę jednak zgodzić się z tezą, że bez budowy kanału transport wodny w Kaliningradem będzie się rozwijał. Budowa kanału umożliwi pływanie na tym szlaku statków o ładowności 4 tys. ton, zamiast 500-700 w tej chwili. Będzie to więc transport zdecydowanie tańszy i – co ważne – mniej groźny ekologicznie dla Zalewu Wiślanego. Nie podjęcie tej decyzji skazuje nas na port, który nie wybije się ponad 500-700 tys. ton przeładunków rocznie. Konkludując: dyskutujmy na temat realnych szans i zagrożeń, kosztów i korzyści, jakie związane są z budową i eksploatacją kanału, ale nie puszczajmy bąków, które generują tylko smrodek.

Jerzy Wcisła 
uczestnik prac Konsorcjum powołanego dla realizacji zadania budowy kanału przez Mierzeję od chwili jego powołania

oceń wątek 9 1 zgłoś do moderacji
2014-06-13 07:27 60%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez aaaaaaa
znów Wcisła, zabierzcie go
odpowiedz oceń post 9 6 zgłoś do moderacji
2014-06-13 07:46 67%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez ara
pięknie wypunktowany likwidator :)
odpowiedz oceń post 6 3 zgłoś do moderacji
2014-06-13 07:49 67%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez wiolka
przyganiał kocioł garnkowi
odpowiedz oceń post 6 3 zgłoś do moderacji
2014-06-13 08:28 53%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez marysiaK
a kim ty jestes wcisla ze masz czelnosc zabierac glos? przeciez ciebie wyrzucono z rady miasta ,nie bez powodu. I nawet ponownie ciebie nie wybrano. wcisla odbieram ci glos!
odpowiedz oceń post 8 7 zgłoś do moderacji
Gifas
2014-06-14 22:03 29%
5
odpowiedziano ponad rok temu przez Gifas
karny k... dla Wcisly:D
oceń post 2 5 zgłoś do moderacji
2014-06-14 17:01 57%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez do marysia K
Ten komentarz z tym podpisem to strzał w kolano - zgadzam się z Panem Jerzym ,że Wilk w tym procesie nie brał udziału,nie ma zielonego pojęcia o niczym.Propaganda sukcesu po pisowsku
odpowiedz oceń post 4 3 zgłoś do moderacji
Mariusz Lewandowski
2014-06-16 00:19 0%
7
odpowiedziano ponad rok temu przez Mariusz Lewandowski
Faktycznie Pan Wcisła ponawciskał w siebie pączków kawy i ciasteczek na wszelkich możliwych i niemozliwych konferencjach i to co z tej konusmpcji wyszło widać w kwestii kanału żeglugowego przez mierzeję. Może chociać owe organiczne odpady procesu twórczości Pana Wciała mniej brzydko pachną niż to co widąc w jego działalnosci publicznej.....
oceń post 0 3 zgłoś do moderacji
NoName
2014-06-24 22:29 0%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
Czy elblag.net podlega pod Jerzego Wcisłę, że bez przerwy piszecie o tym człowieku?
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
NoName
2014-06-24 22:54 0%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
"Żyjemy w Unii Europejskiej i nie mamy wyboru – musimy stosować się do unijnych procedur..."
Skoro nie możemy decydować o kluczowych inwestycjach w naszym własnym kraju, to najlepiej świadczy o tym że całkowicie utraciliśmy suwerenność państwa polskiego. zaborcy z Brukseli ustalają reguły w naszym własnym kraju.
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.