Marszałkowie pięciu województw będą ze sobą współpracowali w sprawie przywrócenia warunków do żeglugi na Wiśle. Wśród nich jest też województwo warmińsko-mazurskie. Porozumienie w tej sprawie dotyczy także poparcia dla idei budowy kanału przez Mierzeję.
Międzynarodowa Droga Wodna E 40 (MDW E40) łączy ze sobą porty trójmiejskie Wisłą z Warszawą i dalej przez Białoruś i Ukrainę biegnie aż do Morza Czarnego. Podczas Sejmiku Żeglugi Śródlądowej, który w 2013 roku odbył się w Elblągu zostało podpisane porozumienie na rzecz współpracy w rozwijaniu tej drogi wodnej.
- Wisła, która jest częścią MDW E40 nie leży wprawdzie w obrębie naszego województwa, ale jej wykorzystanie dla transportu wodnego ma ogromne znaczenie dla Zalewu Wiślanego i rozwoju portu w Elblągu – stąd nasza aktywność na rzecz wykorzystania walorów tej rzeki – wyjaśnia Marszałek Jacek Protas.
29 listopada w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą został podpisany list intencyjny w sprawie wspólnych działań nad rewitalizacją polskiego odcinka MDW E40. Porozumienie obejmuje poparcie dla dwóch kierunków działań wykraczających poza samą Wisłę. Jednym jest współpraca ze partnerami z Białorusi i Ukrainy, drugim budowa kanału przez Mierzeję.
- Kanał przez Mierzeję ma ogromne znaczenie dla Wisły. Mamy dokumenty prognostyczne, które mówią o popycie na przewozy transportowe na Wiśle w wielkości ok. 4, 5 mln ton rocznie, które po wybudowaniu kanału przez Mierzeję wzrastają do pułapu 5, 5 mln ton. Dodatkowo otwiera się nowy, perspektywiczny kierunek transportowy. To wymiernie podnosi opłacalność inwestowania w przewozy na Wiśle i budowę samego kanału przez Mierzeję – wyjaśnia Jerzy Wcisła, dyrektor Biura Regionalnego w Elblągu.
Jerzy Wcisła jest przedstawicielem marszałka w zespołach działających na rzecz międzynarodowych dróg wodnych w Polsce.
Województwo warmińsko-mazurskie jest związane porozumieniami na rzecz rozwoju dróg wodnych w Polsce z sześcioma województwami: lubuskim, wielkopolskim, lubelskim, mazowieckim, kujawsko-pomorskim i pomorskim. - Wszystkie porozumienia naszego województwa, dotyczące rozwoju dróg wodnych w Polsce, zakładają budowę kanału przez Mierzeję. To naturalny warunek naszego zaangażowania w tą sprawę. Kanałowi potrzebne są żeglowne rzeki, rzekom potrzebny jest kanał i wszyscy tą zależność dostrzegają – mówi Jacek Protas.
Jolanta Małkowska
Biuro Regionalne w Elblągu
Na zdjęciu: podpisywanie przez marszałków Listu w sprawie współpracy na rzecz MDW E40. W środku Marszałek Jacek Protas.