najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Joanna Siudak
2013-10-21 06:30 58%

Lokomotywa z zakładu Schichau’a. Czy powróci do Elbląga?

rozpoczęty ponad rok temu przez Joanna Siudak

Chociaż trudno sobie to wyobrazić, przy ulicy Grunwaldzkiej niegdyś stała potężna fabryka lokomotyw Ferdynanda Schichau'a. Paweł Nieczuja-Ostrowski na początku tego roku, złożył wniosek w sprawie sprowadzenia do Elbląga historycznej lokomotywy. Jeden z eksponatów niszczeje w lokomotywowni w Ełku, drugi w Kościerzynie. Czy władze Miasta tchną w któryś z nich nowe życie?

Ferdynand Schichau rozpoczął produkcję lokomotyw w Elblągu w roku 1857. Wtedy to linia kolejowa z Berlina, przez Malbork, Elbląg i Królewiec, dotarła do Rosji. Początkowo fabryka lokomotyw związana była ze stocznią i fabryką maszyn. Z uwagi na oddalenie fabryki od Kolei Wschodniej, Schichau wybudował nowy zakład zlokalizowany przy dzisiejszej ulicy Grunwaldzkiej. Fabryka rozpoczęła swoją działalność w 1870. Do tego roku, mimo utrudnień w dostawie gotowych wyrobów, powstała pierwsza lokomotywa. „Fulda” - bo tak ją nazwano, została wyprodukowana w 1860 roku. Schichau szybko zasłynął jako producent lokomotyw różnego rodzaju własnej produkcji. Jako właściciel tak potężnego imperium wywierał silny wpływ na życie wewnętrzne miasta. Przez wiele lat Ferdynand Schichau był płatnikiem 1/3 podatków w Elblągu, duży odsetek mieszkańców żył z pracy w jego zakładach.Do roku 1945 wyprodukowano tu 4 tysiące lokomotyw, a Ferdynand Schichau został niekoronowanym królem przemysłu elbląskiego. Rozbudowa zakładu nastąpiła w latach 1906-1907, wówczas roczna produkcja utrzymywała się na poziomie 150-200 lokomotyw i węglarek. Parowozy, które powstały w Elblągu wykorzystywane były zarówno do ruchu towarowego jak i pasażerskiego.

Co ciekawe, kilka eksponatów elbląskich lokomotyw zachowało się do dziś. Kilka z nich, funkcjonuje jako pomniki. Pomysł Pawła Nieczui-Ostrowskiego odnośnie sprowadzenia jednego z egzemplarzy lokomotyw do Elbląga, nie był prekursorski. Już w 2003 roku taką propozycję złożył Hans-Jürgen Chuch, przewodniczący Zjednoczenia Truso. Sprawę poruszał również i to wielokrotnie Günter Koloss, niekwestionowany znawca elbląskich parowozów.


Okazuje się, że szanse na sprowadzenie lokomotywy do Elbląga są całkiem duże. Jeden z wraków stoi obok Skansenu Parowozownia Kościerzyna. Drugi na terenie lokomotywowni w Ełku. Oba eksponaty niszczeją. Czy władze Miasta tchną w któryś z nich nowe życie? 

Historia produkcji lokomotyw jest imponująca. Przedsięwzięcie sprowadzenia lokomotywy do Elbląga byłoby kosztowne. Taki pomnik byłby dumą dla samych elblążan. Przypominałby mieszkańcowm o potędze przemysłowej naszego miasta.

Źródła:

Elbląg przyszłość i teraźniejszość, Stanisław Gierszewski;

Księga elbląska cz. II, Jerzy Zaskiewicz

oceń wątek 7 5 zgłoś do moderacji
2013-10-21 07:37 67%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez aroman
dokladnie w Elku widzialem ostatnio jest tam zlomowiec na torach sa tez i inne szskoda takie ladne .. i los wiadomy jak to w polsce nsciagnijmy
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2013-10-21 08:53 78%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez tolo
...a może Urząd Miejski powoła fundację która działała w kierunku sprowadzenia i wyremontowania jednego z parowozów, temat wart uwagi.
Może nie koniecznie fundację ale coś podobnego - takie rzeczy dzieją się w innych krajach.
odpowiedz oceń post 7 2 zgłoś do moderacji
2013-10-21 10:44 44%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez kordian
gratuluję gazecie robienia idiotów z ludzi
odpowiedz oceń post 4 5 zgłoś do moderacji
2013-10-21 11:14 67%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez rejtan
powinno sie sprowadzić i odrestaurowac taka lokomotywę,oraz wagony z epoki[ takie półszóstne do każdego przedziału drzwi z zewnątrz z kładką wzdłuż całego wagonu ,drewniane siedzenia jakie jeszcze na początku lat 70-tych jeżdziły z Malborka do Elbląga i powinna jezdzić trasą nadzalewową.To dopiero była by atrakcja!!!!!!!!!!!!!!!
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
NoName
2013-10-21 11:16 67%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
Marzy mi się aby w Elblągu stacjonował taki cud techniki. Powinno także powstać muzeum Ferdynanda Schichau'a.
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2013-10-21 14:15 0%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez Słowacki
Do Kordiana: "panie pochamuj sie, Chamie opanuj się" . Brzmi swojsko nie?
odpowiedz oceń post 0 5 zgłoś do moderacji
2013-10-21 14:25 67%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez Pomysłodawca
Przewspaniale byłoby gdyby udało się sprowadzić dwie takie lokomotywy; jedną jako eksponat (pomnik), a drugą sprawną (na chodzie). Fajnym pomysłem są też te stare wagony (komentarz ~ rejtan). Dodatkowo uważam, że idealnym miejscem dla tych wspaniałych maszyn byłaby dawna lokomotywownia przy ul. Lotniczej. Należałoby ją reaktywować, odbudować istniejącą tam kiedyś obrotnicę i połączyć torami z dworcowym torowiskiem. Lokomotywa-pomnik mogłaby stanąć na zewnątrz w pobliżu budynku lokomotywowni, a druga lokomotywa wraz z wagonami mogłaby parkować wewnątrz i służyć w sezonie letnim na Linii Nadzalewowej. Zwiedzanie lokomotywowni i przejażdżki zabytkowym pociągiem z pewnością przyciągnęłyby rzesze turystów.
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2013-10-21 17:11 0%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez tolko48
pomysł Pomysłodawcy bardzo dobry, tylko co z tego, w budynku jest giełda samochodowa, brak obrotnicy, brak torów i gdzie bedzie jeździł, jak most nad rzeką Elbląg grozi zawaleniem? może przez Młynary, Braniewo do Tolkmicka, gdzie kiedys mieszkałem ( w budynku stacyjnym) i chetnie bym zobaczył stare pociągi
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
2013-10-21 19:25 33%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez Andrzej
Do autorki - pan Hans Jürgen SCHUCH
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.