najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Ma być czyściej i nowocześniej, ale wciąż bez klimatyzacji. Będą zmiany w miejskich autobusach
2013-01-23 10:15 100%

Ma być czyściej i nowocześniej, ale wciąż bez klimatyzacji. Będą zmiany w miejskich autobusach

rozpoczęty ponad rok temu przez Joanna Siudak

Więcej nowoczesnych autobusów, wprowadzenie ujednolicenia ich kolorystyki, brak reklam na pojazdach, oraz zakup autobusów niskopodłogowych – to niektóre z pomysłów na unowocześnienie miejskiej komunikacji autobusowej w Elblągu. Wczoraj (22 stycznia) w Ratuszu Staromiejskim odbyło się spotkanie otwarte z mieszkańcami Elbląga pod hasłem: Jak powinny wyglądać autobusy komunikacji miejskiej? Konferencję zorganizowano w związku z przygotowaniami ZKM do przetargu na obsługę linii autobusowych w ciągu najbliższych siedmiu lat.

W dyskusji wzięli udział m.in. dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu – Zbigniew Orzech, Wiceprezydent Elbląga – Tomasz Lewandowski oraz przewoźnicy, obsługujący linie autobusowe komunikacji miejskiej w Elblągu.

Elbląska komunikacja miejska w liczbach

70 000 pasażerów w dzień roboczy, 1 000 kursów dziennie, 15 000 km przejechanych w ciągu doby, 32 600 kart miejskich, 78 pojazdów, 20 linii autobusowych, 377 przystanków, 142 wiaty przystankowe – tak przedstawia się autobusowa komunikacja miejska w Elblągu. Do tego 90 pojazdów wyposażonych w system GPS – umożliwiający monitorowanie punktualności, głosowa informacja w autobusach, Elbląska Karta Miejska, bilety w formie paragonu do kupienia u kierowcy, rozkład jazdy zintegrowany z mapą oraz elektroniczne tablice informacyjne w autobusach i na wybranych przystankach – to główne czynniki wpływające na poprawę jakości usług świadczonych przez ZKM, które możemy zaobserwować już dzisiaj. Co jeszcze może się poprawić w miejskich środkach transportu?

Klimatyzacja w autobusach

Wielu elblążan czekało na  informację odnośnie tego, kiedy w autobusach zainstalowana będzie klimatyzacja. Podczas spotkania nie tylko nie wskazano daty, ale również pozbawiono mieszkańców nadziei na zmianę w tym aspekcie.  
– W Elblągu autobusy zatrzymują się często. Nie da się utrzymać stałej temperatury, ponieważ drzwi są często otwierane. W końcu ile mamy dni w roku kiedy temperatura sięgała powyżej 30 st. C? Dla 16 dni ciepła nie wprowadzimy klimatyzacji. To nie jest najważniejszy gadżet. Po co dawać klimatyzację pasażerowi, który jedzie tylko 10 minut? – skomentował sprawę Jan Niedziela, Prezes Autobusowych Linii Prywatnych w Elblągu.

Nie zniechęcajmy się jednak – w końcu do sauny też wchodzi się tylko na kilka minut. Dobrze, że ta teoria nie przekłada się na ogrzewanie autobusów w zimę. Ostatecznie podczas postojów na przystankach, ciepło ucieka z autobusu. Wygląda na to, że będziemy musieli zadowolić się z możliwości uchylenia okna latem oraz domykania go zimą.

A co z innymi miastami, w których w autobusach jednak jest owy „gadżet”?
– W autobusach w Gdańsku czy Warszawie klimatyzacja musiała się pojawić, ponieważ miasta brały udział w programach unijnych, musiały spełniać odpowiednie kryteria konkursów – tłumaczy  Dyrektor ZKM Zbigniew Orzech.

Czystość w autobusach

W okresie nasilonych opadów śniegu czy deszczu, czystość w autobusach nie jest tylko aspektem estetycznym. To przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Dyrektor ZKM przyznaje, że kładzie szczególny nacisk na sumienne dbanie o dobre warunki jazdy.
- Nie dołujmy się ponad miarę. Ja nie spotkałem brudnego autobusu. Nasze autobusy nie są aż tak brudne, ani brzydkie – w Warszawie są gorsze – komentuje Zbigniew Orzech.

Zastanawia jedynie kwestia, jak często o ile w ogóle, dyrektor ma okazję jeździć środkami komunikacji miejskiej oraz czy pocieszeniem jest fakt, że ktoś ma brudniej niż my.

EKM a turyści

Elbląska Karta Miejska dla mieszkańców ma niewątpliwie wiele zalet - chociażby wygoda i łatwość użytkowania. A co z turystami? Z odpowiedzią śpieszy dyrektor ZKM.
- Rozważamy, by bilet był dostępny do kupienia w 2-3 miejscach w Elblągu – na przykład na dworcu. Innym wyjściem jest to, by przyjezdni zakupili kartę na okres przebywania w mieście. Jest to wydatek zaledwie 10 zł. Po planowanym pobycie turyści mogą oddać kartę i odzyskują zapłaconą kwotę – mówi Zbigniew Orzech.

Ekologia

Jakie znaczenie w przetargu na obsługę linii autobusowych będą miały względy ochrony środowiska?
- Zgodnie ze standardami przedstawionymi w prezentacji, muszę kupić 11 autobusów. Nie chciałbym zaopatrywać się w pojazdy hybrydowe, to dodatkowy wydatek. Elbląg nie jest miastem dużym, nie jest to nam potrzebne. Wykluczam taki zakup. Chyba, że byłoby dofinansowanie z Ministerstwa Ochrony Środowiska – zaznacza Prezes PKS Władysław Brachun.

Wygląd autobusów

Szczegółowego projektu nowych pojazdów jeszcze nie ma, są natomiast wskazówki i oczekiwania uczestników spotkania.
- Kolor autobusów powinien być jednolity. Wskazane jest by uwzględnić herb Elbląga – by pojazdy reprezentowały nasze miasto – mówi Władysław Brachun.  
– Jeśli  chodzi o reklamę, autobus nie powinien być nośnikiem komercji. Są od tego inne narzędzia – dodaje dyrektor Orzech.

Naprzeciw potrzebom niepełnosprawnych

Podczas spotkania, Janina Maksymowicz – członek Polskiego Związku Niewidomych w Elblągu, biorącego udział w akcji: „Usuwanie barier architektonicznych w Elblągu i powiecie elbląskim”, złożyła podziękowania dyrektorowi ZKM za  przyjazny stosunek wobec niepełnosprawnych i podniesienie jakości użytkowania elbląskich autobusów.

- Naszym celem jest to, by po roku 2013, 100% autobusów było pojazdami niskopokładowymi, przystosowanymi dla osób niepełnosprawnych - mówi Michał Górecki, specjalista ds. marketingu i komunikacji społecznej w ZKM.

Na koniec informacja o nowych cenach biletów ZKM. 27 listopada 2012 r. Rada Miejska przegłosowała podwyżkę cen biletów o 30%. Jednorazowy bilet ulgowy ma kosztować 1,50 zł (wcześniej 1,20 zł), normalny – 3 zł (wcześniej 2,40 zł). Zamiast biletu miesięcznego pojawi się bilet 30-dniowy na 50 przejazdów lub 200 przejazdów, odpowiednio w cenach: 85 i 95 zł (ulgowe: 42,50 zł i 47,50 zł). Dodatkowo wprowadzony zostanie bilet jednodniowy w cenie 12 zł (6 zł – ulgowy), bilet na okaziciela uprawniający do 250 przejazdów przez 30 dni oraz bilet semestralny dla uczniów i studentów w cenie 210 zł. Nowe ceny biletów wejdą w życie od 1 marca 2013 r.

oceń wątek 17 0 zgłoś do moderacji
2013-01-23 11:54 60%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez mieszkaniec
Autorka zapomniała podać cen ile za przejazd zapłaci się przy wykorzystaniu karty EKM. A będzie to 2.80 zł (normalny) i 1.40 zł (ulgowy). Trzeba o tym pamiętac gdyż bilet papierowy będzie w tym roku stoopniowo wygaszany (tak można wyczytać w mediach)
odpowiedz oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2013-01-23 16:35 29%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez ma
Jakiś czas temu wsiadłem w autobus wyjeżdżający prosto z pętli. Wsiadając można było wdepnąć po kostki w śniegu, a w środku ulepić bałwana. Na zewnątrz był tak czarny, że nie było widać środka autobusu z zewnątrz, a od wewnątrz jedynie kontury tego co się dzieje wkoło. Pan kierowca bez żadnego dzień dobry, dziękuję, do widzenia czy pocałuj mnie gdzieś wydaje nam bilet z pretensją, że go u niego kupujemy. W Gdańsku takie coś by nie przeszło. Autobusy myte są w przypadku nawet małego zabrudzenia, a kierowcy są dla ludzi. Żeby nie było, że wszystko jest źle to powiem, że wracając wsiadłem w autobus, który prowadziła ciemnowłosa Kobieta, bardzo miła i uprzejma z różowym ręczniczkiem na którym kupujący bilety kładli monety. Takie zachowanie nic nie kosztuje, a wszystkim jechałoby się lepiej.
odpowiedz oceń post 2 5 zgłoś do moderacji
2013-01-23 17:35 29%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez Żaneta
Jeżeli chodzi o klimatyzacje to zgadzam się z Panem prezesem , klimatyzacja nie powinna być priorytetem lecz przystosowanie pojazdów dla osób niepełnosprawnych . W sprawie wycofania biletów uważam to za niedorzeczne . Sama jeżdże rzadko bo rzadko , ale czasem się zdarzy , więc nie na ręke był by mi zakup tej całej karty miejskiej . Powinno zostać jak dotychczas , kto często korzysta z komunikacji miejskiej niech ma tą kartę , a tacy ludzie jak ja gdzie podróż taka zdarza się sporadycznie powinni mieć możliwość zakupu biletu w każdym kiosku. Odnośnie cen biletów to ok wszędzie są podwyżki , ale żeby aż o 30 % ? Nie zapominajmy , że mieszkamy w Elblągu gdzie są niskie zarobki , nie ma pracy a życie jest coraz droższe ... Pozdrawiam życzę owocnego wieczoru :)
odpowiedz oceń post 2 5 zgłoś do moderacji
2013-01-23 18:43 44%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez bies
No dobra klima klima... ale matko niech te autobusy chociaż okna mają... Teraz w lecie niektóre autobusy mają (?!) zaspawane okna. Mało to razy jechałem zawaloną po brzegi 11 czy 13, na dworzu pełne słońce, 30 pare stopni na plusie I ŻADNE OKNO NIE DO OTWORZENIA! LUDZI DO AUSCHWITZ WOZILI W LEPSZYCH BUDACH....
odpowiedz oceń post 4 5 zgłoś do moderacji
2013-01-24 07:59 60%
5
odpowiedziano ponad rok temu przez koment
bies - jestes niesłychanym ignorantem. twoje porwonanie jest po prostu ABSURDALNE!
oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2013-01-24 08:14 67%
6
odpowiedziano ponad rok temu przez pasażer
Trochę przesadziłeś z tym Auschwitz ale zgadzam się z Tobą. Klimatyzacja to standard! W innych krajach nawet o tym nie debatują, ma być i koniec.
oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2013-01-24 08:18 67%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez ja
Jak podkreślono: Elbląg jest małym miastem, więc nie warto tego i tamtego, to może lepiej chodzić pieszo?
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2013-01-24 10:59 71%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez zdzicho
Co mnie obchodzi, że w Warszawie jest brudniej? Takie wypowiedzi pokazują sposób myślenia zarządzających komunikacja. Zamiast nie oglądać się na innych tylko robić wszystko, żeby u nas było dobrze, lepiej, a może nawet najlepiej to łatwiej rzucać stwierdzenia tego typu. Niech Pan dyrektor sobie porówna ilu pasażerów jest w stolicy a ilu u nas, dopiero wtedy przełóżmy to na jakiś sensowny współczynnik czystości pojazdów w stosunku do liczby pasażerów.
odpowiedz oceń post 5 2 zgłoś do moderacji
soundshow.pl
2013-01-25 09:42 60%
9
odpowiedziano ponad rok temu przez soundshow.pl
Rownie dobrze mogl powiedziec ze w Afryce autobusow nie maja i nie narzekaja :D
oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2013-01-24 16:14 0%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez pawel
a zkm ma jakies nowe 2 autobusy?bialy i czerwony jak w warszawie o tym nie mowia ze maja...
odpowiedz oceń post 0 4 zgłoś do moderacji
2013-01-24 23:14 0%
11

odpowiedziano ponad rok temu przez lorand
MOZE I NIE SA BRZYDKIE ale wezmy wszystkie te jezdzace jelcze wymienie nawet numery 1355 albo 1360 toc to wogule niepowinno juz jezdzic po ulicach miasta stare zdezelowane graty smierdzace w srodku kupa dymu w nich sie unosi , no ale mam nadzieje ze juz po nowym roku jelcze znikna z ulic naszego miasta . niestety co do czystosci to pasazerowie niektorzy sami robia syf w nim. choc niestety nie sa one sprzatane po zjezdzie do zajezdni bynajmniej nie tak jak powiinny byc . wymiecione tylko a czasem wezmiesz reka to brud zostaje na rekach
odpowiedz oceń post 0 4 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.