Dopalacze po raz kolejny stały się w Elblągu powodem zainteresowania mediów. Najświeższy przykład dotyczy 16-latki, która trafiła do szpitala po zażyciu dopalaczy. Podejrzany specyfik znów zadziałał w sposób, którego nie zakładała młoda użytkowniczka – trafiła do szpitala nieprzytomna i tylko dzięki szybkiej interwencji lekarzy nie doszło do tragedii –pisze radna Maria Kosecka (PO).
Tyle opis konkretnego przypadku, a trwają wakacje i podobnych scenariuszy dla młodych osób będzie można napisać dużo więcej.
Co w tej sytuacji jesteśmy winni dopalaczom – bezwzględną walkę z nimi, ograniczanie dostępu do nich, informowanie o ich szkodliwych skutkach. Jedno wielkie - STOP DOPALACZOM! Kampania pod tą nazwą prowadzona jest zresztą w Elblągu. Miałam przyjemność uczestniczyć w pracach nad tą kampanią, a jeśli nie wszyscy o niej słyszeli to znak, że trzeba prowadzić ją znacznie szerzej w naszym mieście. W ramach kampanii gromadzone są rzetelne informacje czym są dopalacze i co grozi po ich zażyciu. Założyliśmy również szereg działań profilaktycznych skierowanych do różnych grup.
Kampanie społeczne to odpowiedź na konkretne problemy, jakie dotykają wybrane grupy lub całą społeczność. Najbardziej wymowne znaki kampanii to elementy, które możemy spotkać w przestrzeni publicznej – plakaty, billboardy, hasła, wymowne zdjęcia i filmy. Dobrze przeprowadzone kampanie to takie, które docierają do szerokiego odbiorcy, skłaniają do myślenia, uczą pewnych postaw, czy nawyków. Mankamentem kampanii może być powierzchowność oraz fakt, że wraz z ich końcem problem znika nam z oczu. Mimo tych słabości nie powinno się z kampanii rezygnować, bo z definicji kształtują postawy prospołeczne, a tego w naszym kraju nigdy za dużo.
Niestety, dopalacze to problem wymykający się w wielu klasyfikacjom – dlatego musimy być sprytniejsi, trzymać rękę na pulsie, analizować wciąż to zjawisko wśród młodzieży, jak i sprzedających tego typu środki.
Ponieważ zażywanie dopalaczy skutkuje poważnymi komplikacjami zdrowotnymi, do zagrożenia życia włącznie, proszę urzędującego Prezydenta o przygotowanie informacji o przebiegu kampanii –STOP DOPALACZOM!, jej efektach oraz o ilości punktów dystrybucji środków odurzających, sposobach ograniczania tego handlu.
Maria Kosecka