To już ostatni tydzień kampanii wyborczej w naszym mieście. Wyborcy i wybierani na ostatniej prostej, ogólne zmęczenie materiału. Proponuję więc Państwu nieco inny tekst dotyczący kampanii, a mianowicie tych społecznych. Niech to będzie miły przerywnik w procesie podejmowania decyzji wyborczych.
Kampanie społeczne to odpowiedź na konkretne problemy, jakie dotykają wybrane grupy lub całą społeczność. Najbardziej wymowne znaki kampanii to elementy, które możemy spotkać w przestrzeni publicznej – plakaty, billbordy, hasła, wymowne zdjęcia i filmy. Dobrze przeprowadzone kampanie to takie, które docierają do szerokiego odbiorcy, skłaniają do myślenia, uczą pewnych postaw, czy nawyków. Mankamentem kampanii może być powierzchowność oraz fakt, że wraz z ich końcem problem znika nam z oczu. Mimo tych słabości nie powinno się z kampanii rezygnować, bo z definicji kształtują postawy prospoeczłeczne, a tego w naszym kraju nigdy za dużo.
W Elblągu kampanie społeczne również nie są niczym obcym. Chcę wspomnieć o tych, nad którymi miałam przyjemność pracować i pokazać, co chcemy dzięki nim osiągnąć.
Kampania „Bezpieczny senior” dociera do najstarszych elblążan, ma pokazać im jak zadbać o swoje bezpieczeństwo, wskazać sytuacje ryzykowne, podpowiedzieć, jak nie stać się ofiarą oszustwa. W związku z kampanią na terenie Elbląga pojawiły się plakaty i ulotki skierowane do seniorów. Twarzami kampanii są elbląscy seniorzy. Aktywni uczestnicy kampanii mogli wziąć udział w szkoleniach z zakresu samoobrony.
Patroni dla tramwajów „ogórków” – dzięki prostym zabiegom udało się przeprowadzić szeroką akcję informacyjną dotyczącą zasłużonych elblążan. Poprzez głosowanie na wybrane nazwiska mieszkańcy w różnym wieku poznali zasłużone dla naszego miasta postaci i poznają je wciąż czytając ich biogramy w tramwajach. Ogromne znaczenie w tej akcji miało pozytywne zaangażownie spółki Tramwaje Elbląskie i Zarządu Komunikacji Miejskiej. Udała nam się jeszcze jedna ważna rzecz – tramwaj swojego imienia odsłonił Stanisław Wójcicki – Honorowy Obywatel Elbląga, który zmarł kilka miesięcy poźniej. Trudno o bardziej wymowny przykład dokumentowania najnowszej historii Elbląga. Nadawanie nazw tramwajom, miało wielu sympatyków, którzy podkreślali, że akcja ma wymiar edukacyjny, a ponadto buduje naszą lokalną tożsamość. Natomiast argumenty przeciwników kampanii do dzisiaj trudno mi zrozumieć...
Od „Stop dopalaczom” do „Reaguj. masz prawo” I wreszcie kampanie szczególnej wrażliwości. W Elblągu promowana jest akcja „Stop Dopalaczom”, którą powinniśmy nagłaśniać przed zakończeniem roku szkolnego i w trakcie wakacji. Doskonałym uzupełnieniem tej akcji może być ogólnopolska kampania „Reaguj. Masz Prawo” opracowana przez Rzecznika Praw Dziecka. Jak mówią jej twórcy – głównym celem jest zmiana biernej postawy ludzi wobec aktów krzywdzenia dzieci oraz zmniejszanie społecznego przywolenia na stosowanie przemocy. „Stop dopalaczom” chroni dzieci i młodzież przed używkami, natomiast „Reaguj. Masz prawo”, choć niewygodnie o tym mówić, broni dzieci przed szkodliwym wpływem dorosłych.
Słuchajmy, co mówią nam obie kampanie i dla dobra naszych dzieci włączajmy się do działania.
Zachęcam do odwiedzania strony kampanii „Reaguj. Masz Prawo” http://www.jakreagowac.pl
Maria Kosecka