Na naszych ulicach pojawił się pierwszy z zaplanowanych trzech nowych przewoźników. Arriva już dziś na elbląskie drogi wypuściła nowy, demonstracyjny autobus marki Mercedes. Czy mieszkańcy doczekają się w przyszłości takich pojazdów?
Powiedzmy to sobie wprost: pojazd marzeń. Mercedes-Benz Citaro to, dla korzystających z komunikacji w Elblągu, jak przejście z Seicento na Ferrari. Autobus z zewnątrz przypomina większość jemu podobnych pojazdów. Różnice są widoczne w technologii, wykończeniu oraz kosztach. Nowy pojazd będzie testowany na naszych drogach przez conajmniej 3 tygodnie.
W Elblągu Mercedes-Benz Citaro oddaje do dyspozycji pasażerów 27 miejsc siedzących oraz 75 miejsc stojących. Autobus jest napędzany silnikiem Mercedes-Benz OM 457 hlA o mocy 220 kW. Spełnia on najnowsze normy czystości spalin UE. Współgra z nim automatyczna, 4-biegowa skrzynia biegów Voith. Technologia Mercedesa Diesel BlueTec zapewnia wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa, co jak wiemy, w dzisiejszych czasach jest bardzo ważnym kryterium.
Cały pojazd jest klimatyzowany, zarówno część pasażerska jak i ta dla kierowcy. Pełna elektryka, mnóstwo schowków oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa. ABS, ESP najnowszych generacji – to wszystko gwarantuje Citaro. Mercedes dodatkowo w nowym autobusie zadbał o zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy.
Teraz rzecz najważniejsza, czyli koszty. Mercedes-Benz Citaro kosztuje, w zależności od wersji wyposażenia, od 800 tys. do 1 mln złotych. Czy Arriva zdecyduje się zakupić taki pojazd na rynek elbląski? Jest to mało prawdopodobne. Wysłaliśmy do przewoźnika wiadomość z pytaniem: jak z jego strony wyglądają testy nowego Mercedesa. Czekamy na odpowiedź.
Natomiast nam, jako pasażerom, pozostaje wyłącznie cieszyć się okresem testowym demonstracyjnego pojazdu i liczyć na to, że kiedyś również takimi będziemy mogli się poruszać.