najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Bartłomiej Ryś
2013-04-24 16:30 88%

Modernizowane nowe tramwaje elbląskie. Czy to na pewno dobry wybór?

rozpoczęty ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś

Po robotach drogowych, rozkopach przyszedł czas na komunikację miejską. Zmieniają się zarówno tramwaje, ceny biletów, oraz firma, która te bilety w pojazdach kontroluje. Zapraszamy do pierwszej odsłony serii artykułów dotyczącej komunikacji w Elblągu. Dziś poruszamy zmiany w Tramwajach Elbląskich.

Aby zdobyć informacje na temat co ulegnie zmianom, skontaktowaliśmy się najpierw z Ryszardem Murawskim, zastępcą dyrektora w spółce Tramwaje Elbląskie. Dowiedzieliśmy się, że spółka sfinalizowała transakcję związaną z zakupem dwóch nowych wagonów typu M8C za kwotę 13.000 euro (około 53.000 złotych). Wagony te pochodzą z Niemiec (Augsburg), a ich rok produkcji datowany jest na 1985. Jednakże – jak wyjaśnia Murawski – zanim zostaną one dopuszczone do użytku zostaną poddane generalnej modernizacji już tutaj, w Polsce, a dokładniej w firmie Modertrans Poznań sp. z o. o. Jakie zmiany przyniesie modernizacja? Przebudowa tych wagonów będzie polegała głównie na wymianie środkowego członu wagonu na człon niskopodłogowy. Ułatwi to dostęp do wagonu osobom starszym i niepełnosprawnym czy osobom podróżującym z wózkami dziecięcymi. Oprócz tego wagony zyskają nowy „design” czoła wagonu z ich wzmocnieniem w celu większej ochrony motorniczego podczas ewentualnych kolizji. Wymienione będzie między innymi poszycie wewnętrzne, szyby i siedzenia pasażerów. Wagony zyskają nową kolorystykę. Koszt modernizacji zamyka się kwotą 980 tys. złotych – wyjaśnia zastępca dyrektora.

Jest dużo przeciwników takiej modernizacji, zarzucają oni spółce, że nie kupuje nowych maszyn np. typu 121N (tzw. ogórki). Często nazywają zakupione maszyny „szrotami” lub „bombajami”. Jednakże takie rozwiązania sprawdzają się w wielu innych miastach w Polsce, takich jak Szczecin, Gdańsk lub Kraków. Pojazdy modernizowane z powodzeniem wykonują zadania przewozowe niczym nie ustępując taborom fabrycznie nowym. Jednakże czy są jakieś widoczne różnice pomiędzy nowymi, a modernizowanymi tramwajami?

Nowy tabor zakupiony w latach ubiegłych typu 121N (tzw. „ogórki”) to niskopodłogowe wagony najnowszej generacji – wyjaśnia nasz rozmówca. Posiadają 100% niskiej podłogi, napędzane są silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego. Wagony typu M8C zakupione w Niemczech będą posiadały niską podłogę tylko w części środkowej przedziału pasażerskiego oraz tradycyjne silniki prądu stałego.

Poza tym trzeba zwrócić uwagę na punkt ekonomiczny tej inwestycji. Koszt zakupu przykładowego 26 metrowego „ogórka” to wydatek w granicach 3,5 mln złotych. Tutaj, jak można łatwo policzyć, kwota (łącznie z zakupem i modernizacją) wyniesie około 1,1 mln złotych. W czasach kryzysu jest to na pewno dobry ruch przewoźnika. Aktualnie, jak już wcześniej wspomnieliśmy, zakupiono dwa wagony. Ryszard Murawski zdradza, że docelowo w planach jest zakup jeszcze 8 sztuk takich wagonów.

„Nowe” tramwaje wejdą do użytku w IV kwartale 2013 roku.

Zapraszamy naszych Czytelników do bacznego śledzenia naszego serwisu. Już niedługo poruszymy temat nowych autobusów przewoźnika ALP, jak i również zajmiemy się nową firmą kontrolującą bilety – spółką TBW z Januszna. Zwrócimy również uwagę na czekajacą mieszkańców podwyżkę cen biletów.

oceń wątek 15 2 zgłoś do moderacji
Gifas
2013-04-24 17:42 0%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez Gifas
ehh no trudno:P lepsze takie tramwaje niz te stare :P Miasto podreperuje budzet to moze kiedys bedzie nas stac kupic cos nowego :)
odpowiedz oceń post 0 3 zgłoś do moderacji
2013-04-27 10:30 0%
2
odpowiedziano ponad rok temu przez Taki jakis tam
O ile wiem, to 6 nowych wagonow bedzie w tym lub przyszlym roku.
Specjalnie wstrzymano kladzenie torow na 12 lutego i Grota Roweckiego, bo tylko w takim przypadku mozna napisac projekt do Unii na na nowe tramwaje. Bedzie nowa linia + 6 nowych wagonow. Gdyby polozono juz tracje, to teoretycznie nowa linia nie powstaje wiec Unia nie daje kasy na wagony
oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
2013-04-24 21:40 33%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez z gda
W Gdańsku takie tramwaje też kursują po mieście i dobrze się spisują
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2013-04-25 07:03 11%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez Alojzy
Za marnotrawienie pieniędzy podatników, prezes/dyrektora TE na bruk, Orzecha z ZKM , zwolnić, Góreckiego , który "na wszystkim się zna", a w rzeczywistości g...no wie o komunikacji miejskiej,zwolnić.Z pewnością więcej dobrego zrobiliby elbląscy miłośnicy komunikacji miejskiej i tramwajów, a takich jest wiele w Elblagu. acha, i ZKM do likwidacji. Nie potrzebni są ,zaś wyfiokowane paniusie zatródnione w ZKM, przy ul.Czerwonego Krzyża, róg Hetmańskiej, właściwie nie wiadomo po co one tam są , skoro klientów odsyłają na ul.Browarną. Co, pracować się nie chce?A skoro tak, to zwolnić te paniusie Spółki obsługuja miasto, to niepotrzebny nadzór ZKM , który nic nie robi i tylko generuje koszty zatrudnienia nieużytecznych urzędasów.
odpowiedz oceń post 2 16 zgłoś do moderacji
2013-04-25 07:06 73%
5
odpowiedziano ponad rok temu przez laska Alojzego
Znalazł się znawca funkcjonowania samorządu i racjonalizator, co nie może nawet czynszu w swoim mieszkaniu zapłacić. Mam propozycję- jak Alojzy ma zadłużenie to na bruk, po co nam taki co siedzi, zajmuje mieszkanie i nie płaci. Od razu będą oszczędności.
oceń post 11 4 zgłoś do moderacji
2013-04-25 07:25 6%
6
odpowiedziano ponad rok temu przez Klopsik
Ty @laska Alojzego. Puknij się w głowke. Miasta w Polsce odchodzą od tego " wynalazku", rozdziału komunikacji miejskiej na spółki prywatne. Bo prywaciażowi się bedzie opłacało jak nawięcej wycisnąć kasy z ludzi, najmniejszym kosztem. Tak więc w Elblągu jeżdzi złom, byleby się koła kręciły. A tak byłaby jedna MPK i pieniądze by sie znalazły na tabor, bo byłby 1 prezes spółki, jeden zastępca i 1 sekretarka. A tak są cztery spółki i wszystkich licz x4, a każdy chce "żreć" . I przez to koszty są wyższe niż zyski proste/
oceń post 1 15 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.