Rząd Beaty Szydło przyjął budżet państwa na 2016 rok. Media ogólnopolskie rozkładają tę uchwałę na czynniki pierwsze i przy okazji zauważają, że odrzucono kilkaset poprawek zaproponowanych przez PO i Nowoczesną. Wśród nich: sfinansowanie prac przy wejściu do elbląskiego portu, dokumentacji „drogowej” dotyczącej obwodnicy Dobrego Miasta i S5 Grudziądz-Ostróda.
Sejm budżet na 2016 uchwalił, co już stało się pewnym standardem, w nocy z piątku na sobotę. Ministerstwo Finansów zaplanowało, że tegoroczny deficyt nie przekroczy 54 mld 740 mln zł. Dochody mają wynieść 313 mld 788 mln 526 tys. zł, a wydatki 368 mld 528 mln 526 tys. zł. W nowym budżecie postawiono na oszczędności jak chociażby zmniejszenie o blisko 39 mln zł wydatków m.in. Kancelarii Senatu, Sądu Najwyższego, NIK, KRRiT, PIP i kilku innych instytucji.
Ponad 17 mld zł zarezerwowano na program Rodzina 500 plus, czyli 500 zł na dziecko. Do tego tematu powrócimy wkrótce.
Ważnym aspektem wartym wspomnienia są poprawki, które zostały odrzucone... automatycznie? Jak informował poseł Jerzy Wilk na swoim facebooku:
Jest godzina 23:30 i mamy przed sobą ponad 200 wniosków mniejszości i blisko 100 poprawek.
Wcześniej natomiast komentował uchwalanie ustawy o prokuraturze.
Trwają głosowania nad ustawą o prokuraturze. Musimy odrzucić wcześniej dziesiątki poprawek PO i Nowoczesnej. Czeka nas długa noc :(
A wśród wszystkich poprawek do budżetu na 2016 rok znalazły się te należące do posła Jacka Protasa, które bezpośrednio miałyby wpływ na elbląski port. W przesłanej dziś do naszej redakcji wiadomości czytamy:
Tymczasem w budżecie państwa, który w sobotę poparła większość parlamentarna, nie znalazły się środki na przebudowę wejścia do elbląskiego portu. Taką poprawkę złożyli warmińsko-mazurscy posłowie Platformy Obywatelskiej Jacek Protas i Janusz Cichoń.
Poprawka zakładała zabezpieczenie 110 mln zł w 2016 toku na przebudowę wejścia do Portu Morskiego w Elblągu. Środki miały pochodzić ze zmniejszenia wydatków na obsługę zadłużenia i należności Skarbu Państwa.
- Skoro ministerstwo zapowiada przyśpieszenie w sprawie budowy kanału i liczy, że w ciągu najbliższych tygodni otrzyma pozytywną opinię Komisji Europejskiej musi być konsekwentne i powinno zagwarantować fundusze także na inne elementy inwestycji – podkreśla Jacek Protas" – Tak się nie stało, mimo złożonej poprawki do budżetu. Przypomnę tylko, że przebudowa wejścia do elbląskiego portu znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym, który samorząd województwa zawarł z rządem pod koniec 2014 roku.
Koszt budowy kanału szacowany jest na 800-900 mln zł . W Kontrakcie Terytorialnym wymienione zostały takie inwestycje jak: przebudowa wejście do portu, powstanie nowej obrotnicy dla statków, bocznicy kolejowej i terminala oraz budowa mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim, a także nabrzeża przy ul. Radomskiej w Elblągu.
W głosowaniu sejmowym przepadła także wniesiona przez posłów poprawka dotycząca utworzenia nowej pozycji w rezerwie celowej na odbudowę po pożarze kościoła św. Antoniego w Braniewie. Chodziło o przeznaczenie 1,5 mln zł na ten cel.
Przepadły również poprawki „drogowe”: opracowanie dokumentacji technicznej dla obwodnicy Dobrego Miasta, DK 16 Orzysz-Ełk oraz S5 Grudziądz-Ostróda. Przez Sejm nie została również przyjęta poprawka dotycząca modernizacji przejścia granicznego w Bezledach.