Posłowie PiS zagłosowali dzisiaj przeciwko dodatkowym pieniądzom na inwestycje dla Elbląga i regionu. Do wzięcia było 250 mln złotych, m.in. na przygotowanie elbląskiego portu do Przekopu Mierzei. Lecz posłowie partii rządzącej - również Ci wybrani przez elblążanki i elblążan - zdecydowali inaczej.
Elbląg oraz region miał szansę na dodatkowe pieniądze na inwestycje lokalne. Stało się to dzięki poprawkom Senatu do budżetu państwa na rok 2022.
- Kiedy w Senacie udało nam się wygospodarować dodatkowe pieniądze na inwestycje w naszym regionie, zaapelowałem do posłów, których wybrali mieszkańcy Elbląga i okolic, aby zagłosowali za dodatkowymi pieniędzmi na projekty lokalne - mówi senator Jerzy Wcisła. - Dodam, że posłowie są dzisiaj w komfortowej sytuacji. Wystarczyłoby, aby kilku posłów prawicy poparło te poprawki. Mogli zachować się tak, jak oczekują od nich wyborcy, a nie kierownictwo partyjne.
Przeciwko 250 mln złotych dla Elbląga i regionu, podczas posiedzenia Sejmu w dn. 27 stycznia zagłosowali posłowie: Zbigniew Babalski, Robert Gontarz, Leonard Krasulski oraz Adam Ołdakowski.
Wymienieni posłowie zagłosowali przeciwko pieniądzom na:
- 20 mln zł na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Elbląga Przypomnę, że Elbląg miał już przyznaną kwotę 100 mln zł w ramach II etapu kompleksowego zabezpieczenia Żuław. Niestety, realizacja programu w części dotyczącej naszego regionu z nieznanych powodów została zatrzymana. Całość zadania o wartości 64 mln zł dotyczy zabezpieczenia lewego brzegu rzeki Elbląg na odcinku od ul. Mostowej do alei Tysiąclecia.
- 50 mln zł na realizację zadań z obszaru bezpieczeństwa powodziowego na Żuławach, w tym w powiecie nowodworskim, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa powodziowego subregionu elbląskiego.
- 20 mln zł na Przekop Mierzei To strategiczna inwestycja dla całego regionu jest dokończenie inwestycji budowy kanału przez Mierzeję. Niestety projekt rządowy nie obejmuje wszystkich koniecznych inwestycji w Porcie Morskim w Elblągu, dlatego na 2022 rok zabezpieczyliśmy kwotę 20 mln zł na to zadanie. Przypomnę, że chodzi m.in. o budowę obrotnicy i pogłębienie torów wodnych do nabrzeży portowych. Bez tych inwestycji nie zostanie wykorzystany potencjał portu – szacowany na 1,5 mln ton przeładunków rocznie – wygenerowany dzięki budowie kanału przez Mierzeję.
- 100 mln z na połączenie z Via Carpatią Dla wykorzystania możliwości portu w Elblągu, ale także Gdańska i Gdyni wielkie znaczenie będzie miało połączenie drogowe z Via Carpatią. Taką możliwość stwarza połączenie Via Carpatii z Via Balticą. Ta inwestycja realizowana będzie wprawdzie w województwie podlaskim, ale bez niej ruch towarowy we wschodniej Polsce będzie kierował się do portu w Kłajpedzie, a nie do naszych portów. W budżecie zabezpieczyliśmy 100 mln zł na to przedsięwzięcie.
- 40 mln zł na połączenie z A1 Innym ważnym połączeniem dla mieszkańców naszego regionu, ale także dla gospodarki – w tym także dla portu – jest udrażnianie połączenia z autostradą A1. Przypomnę, że po zbudowaniu tej autostrady, nastąpił bardzo szybki wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk. W budżecie zamieściliśmy kwotę 40 mln zł m.in. na opracowanie i przygotowanie dokumentacji dla obwodnicy Malborka – to tzw. wąskie gardło na tej trasie. Dodam, że trwają prace nad projektem przebudowy S22 na odcinku Elbląg-Malbork.
- 20 mln złotych na program „Bądź zdrów na Warmii i Mazurach!” Senatorowie poparli też wniosek o wsparcie kwotą 20 mln zł program regionalnego „Bądź zdrów na Warmii i Mazurach!”. W ramach programu zostaną zrealizowane inwestycje o wartości ponad 500 mln zł w ponad dwudziestu szpitalach i innych placówkach w naszym województwie, m.in. w Elblągu, Iławie, Bartoszycach, Działdowie i Morągu.
Wyborcy ocenią, czy taka postawa „ich” przedstawicieli w Sejmie zasługuje na uznanie.