najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Bartłomiej Ryś
2015-08-20 14:13 86%

Plan Witolda Wróblewskiego na elbląskie tramwaje

rozpoczęty ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś

Zgodnie z obietnicą powracamy do tematu tramwajów elbląskich i olsztyńskich, który spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem wśród Czytelników. Dziś powrócę do konferencji prasowej, na której wojewoda Podziewski oraz prezydent Wróblewski odpowiadali na pytania dotyczące tego środka transportu. Elbląski tramwaj czeka rewolucja?

- Dobre pytanie, tylko raczej do pana Prezydenta, bo ja na to nie mam żadnego wpływu – komentował na bieżąco wojewoda województwa warmińsko-mazurskiego.

Nie odpuściłem. Dopytywałem dlaczego elbląskie tramwaje, które istnieją już ponad 120 lat nadal mają problemy z gruntowną modernizacją, kiedy w Olsztynie buduje się całkowicie nową trakcję, kupuje się pachnące nowością pojazdy.

Marian Podziewski wytknął mi moją niewiedzę:

- Tramwaje w Olsztynie były, po wojnie w latach 70. zostały zlikwidowane.

Faktycznie tak było. Trakcje zostały całkowicie zabetonowane, a dzisiejsze budowy trwają w zupełnie innych miejscach. Przypominam: Elbląg miał wzloty i upadki, ale tramwaje utrzymał, jeżdżą do dnia dzisiejszego. Pytanie retoryczne: dlaczego Olsztyn otrzymuje wielomilionowe dofinansowania na tramwaj, skoro kiedyś nie był w stanie ich utrzymać? A Elbląg radę dał.

- Jest to pomysł i projekt Rady Miasta Olsztyn, który wypracował koncepcję i zdobył środki zewnętrzne (unijne) na budowę tej sieci. Myślę, że inwestycja mimo że... (chwila ciszy) oczywiście, przy każdej inwestycji jest krytyka, że... czy są potrzebne czy niepotrzebne, to jest przebudowa całego ciągu komunikacyjnego w Elblągu. Duże pieniądze, ale naprawdę solidnie zainwestowane.

Cytat jest autentyczny, spisany słowo do słowa. Poniżej zamieszczam plik dźwiękowy. Czy w ogóle wojewoda wiedział, o jakie miasto pytam? Niekoniecznie. Stres związany z odpowiedzią na to trudne pytanie prawdopodobnie go przerósł.

Głos następnie zabrał Prezydent Witold Wróblewski, który zdradził kilka informacji. Konkretnych.

- Pytanie to tak naprawdę dotyczy samorządu. Chcę powiedzieć, że jeżeli chodzi o Regionalny Program Operacyjny, ja nawet nawet byłem w tym tygodniu i ubiegłym u Marszałka, rozmawiałem na temat możliwości dla nas (dla Elbląga – przyp. Red.). Najistotniejszą dla Elbląga sprawą jest połączenie przez 12-lutego tych odcinków (chodzi o połączenie tramwajowe od Światowida do ul. Bema, przy szkole muzycznej – przyp. Red.). Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze do znalezienia rozwiązania, bo to nie o to chodzi, że ktoś chce dać albo nie chce dać. Albo to jest zapisane w priorytetach programu albo nie.

Czyli, teoretycznie, można z tych słów wyciągnąć wniosek, że Olsztyn wcale nie blokuje żadnych „dostaw” pieniędzy na rozwój Elbląga. To częsty zarzut naszych Czytelników, którzy w ostrych słowach komentują inwestycje olsztyńskie.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju – tam również Prezydent Wróblewski zostawił stosowne pismo w sprawie umieszczenia miast regionalnych w programie Infrastruktura i Środowisko.

- Miasta sub-regionalne (czyli takie jak Elbląg) nie są uwzględnione w tym programie. A są uwzględnione miasta regionalne. Miasta o statusie miasta wojewódzkiego mogą się ubiegać ze wspomnianego programu o środki unijne. A my akurat nie. To jest odpowiedź na moje pytanie – dlaczego Olsztyn otrzymał dofinansowanie, a my nie. My nawet nie możemy się o nie starać. To tłumaczy skąd olbrzymia frustracja elblążan, którzy wręcz krzyczą: „chcemy do pomorskiego!”.

- Pracujemy również nad tym, aby w Ministerstwie Infrastruktury uwzględniano nas. Jeśli nie, to będziemy bazować na Regionalnym Programie Operacyjnym. W tej sprawie rozmawiałem z Marszałkiem. Tyle mogę powiedzieć.

Prezydent dodał, że trudno powiedzieć definitywnie „tak, będą środki”, ponieważ wiele z wymienionych programów nie ma jeszcze chociażby ustabilizowanych wymagań, brakuje procedur itd. Trzeba czekać. Wróblewski obiecał, że uda się ponownie do Ministerstwa, aby dbać o środki unijne dla naszego miasta. Trzymamy za słowo.

oceń wątek 25 4 zgłoś do moderacji
2015-08-20 18:25 93%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez
120-letnia sieć tramwajowa w Elblągu świadczy o "miejskości" naszego miasta. Duże miasto bez tramwajów to wyrośnięta wioska. Unia Europejska wspiera przecież transport ekologiczny, jakim są niewątpliwie tramwaje. Nie chce mi się wierzyć, że z kasy unijnej Elblągowi nic się nie należy na ich rozwój...
odpowiedz oceń post 26 2 zgłoś do moderacji
2015-08-20 18:29 89%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez
I jeszcze jedno. W państwach Unii są regiony (województwa) gdzie jest po kilka sieci tramwajowych w jednym regionie. I wszystkie się świetnie rozwijają. Każde z miast dostaje kasę na rozwój sieci tramwajowych. Nie ważne czy w regionie są dwie sieci czy jest ich pięć. A u nas? U nas jest Olsztyn...
odpowiedz oceń post 25 3 zgłoś do moderacji
2015-08-20 18:34 92%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez
Pan wojewoda to nawet nie wie kiedy tramwaje w Olsztynie zostały zlikwidowane. W ogóle nie ta epoka co myśli :-)
odpowiedz oceń post 23 2 zgłoś do moderacji
sart
2015-08-21 08:00 75%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez sart
No to jak to jest? Na wszystko można dostać dotację z Unii (co widać po tabliczkach, które są na każdym kroku) a na tramwaje nie przysługuje?
odpowiedz oceń post 6 2 zgłoś do moderacji
2015-08-21 08:42 67%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez ursus
przeciez ten wojewoda to pajac. dostal posadke poniewaz wsadzila go tam mafia dla podtrzymania ukladu wszelkiej masci aparatczykow i kombinatorow.
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2015-08-21 10:24 71%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez Do pomorskiego
Tu nie chodzi o to, że "stolica" województwa blokuje pieniądze na tramwaje, tylko o to, że jak już przytoczono, Elbląg z założenia miał być równorzędnym dla Olsztyna miastem - więc "teoretycznie" też mógł dostać. Tu chodzi o pokazanie tego jak oszukano Elbląg w 1998 byle tylko nas tu wcielić. O dziwo o fakt równorzędności miast autor bał się (?) zapytać na spotkaniu i uznał, że wszystko jest ładnie pięknie. Zresztą od dłuższego czasu można zauważyć na lamach elblag.net dziwną pro-warmińsko-mazurską sympatię. Przypadek? :)
odpowiedz oceń post 5 2 zgłoś do moderacji
Bartłomiej Ryś
2015-08-21 10:42 8%
7
odpowiedziano ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś
Nie "sondzę"!
oceń post 1 11 zgłoś do moderacji
2015-08-21 11:05 71%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez Bąbel
Coś mi się wydaje że Elbląg nie jest miastem sub-regionalnym a regionalnym. No ale pewnie się mylę. A Podziewski skutecznie paraliżuje inwestycje dla Elbląga, ludzie z wewnątrz dobrze to wiedzą ale oficjalnie "świadek zasłania się niepamięcią, a reszta to zwykłe ludzkie pomówienia".

Bąbel
odpowiedz oceń post 5 2 zgłoś do moderacji
2015-08-21 11:22 33%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez Stefan
Tramwaje olsztyńskie zostały zlikwidowane 20 listopada 1965 roku. Torowiska zabetonowano, zrównano z ziemią całą infrastrukturę tramwajową. Elbląg na szczęście się obronił przed taką głupotą, Grudziądz zresztą też.
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2015-08-21 16:09 33%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez on211111
Panie redaktorze proszę o zadanie pytania Panu Prezydentowi czemu blokuje zakup używanych zmodernizowanych 105 z Gdańska!!! . Tabor Elbląski jest na skraju przepaści jeszcze dwa trzy lata i w Elblągu będzie tylko 5 sprawnych wagonów
odpowiedz oceń post 2 4 zgłoś do moderacji
2015-08-21 17:57 44%
11
odpowiedziano ponad rok temu przez
W Gdańsku jest inny rozstaw szyn (1435 mm). Przerobienie 105-tek na nasz rozstaw (1000 mm) to dodatkowe koszta. I niczym te tramwaje by się nie różniły od naszych 805-tek. To byłby dodatkowy złom.
oceń post 4 5 zgłoś do moderacji
2015-08-22 20:18 50%
12
odpowiedziano ponad rok temu przez on211111
wystarczy zamienić wózki , ale nie rozpisuje się bo i tak każdy wie swoje
oceń post 3 3 zgłoś do moderacji
2015-08-23 21:12 25%
13
odpowiedziano ponad rok temu przez KK
Zmodernizowane Gdańskie 105ki to obecnie trupy w gorszym stanie technicznym niż eksploatowane u Nas 805ki. Zmiana wózków akurat nie jest żadnym problemem i jest możliwa do wykonania w ciągu kilku dni. Tylko po co....
oceń post 1 3 zgłoś do moderacji
2015-08-22 17:08 50%
14

odpowiedziano ponad rok temu przez wwr
To pan wojewoda nawet nie wie kiedy zlikwidowano tramwaje w Olsztynie. Z zapisu głosowego wynika,że pan Wróblewski lepiej się w tym orientuje i podpowiada panu wojewodzie.
odpowiedz oceń post 2 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.