najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Bartłomiej Ryś
2016-07-06 15:00 100%

Podatek 0% dla firm w Elblągu zajmujących się produkcją statków?

rozpoczęty ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś

Zdaniem rządzących, projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ma ona na celu m.in. wprowadzenie szeregu korzystnych rozwiązań podatkowych czy też objęcia specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Poseł Jerzy Wilk (PiS) na sprawozdaniu Komisji zwrócił się z pytaniem, czy wspomnianą specjalną strefą można będzie również objąć tereny portowe w Elblągu, na których de facto jest prowadzona działalność produkcyjna firm powstałych po byłym Zamechu. Odpowiedź?

Sam poseł napisał na swoim facebookowym profilu, że możliwość utworzenia takiej strefy w Elblągu istnieje. Sama ustawa, przynajmniej według rządzących, ma za zadanie m.in. wprowadzenie zerowej stawki podatku VAT na produkcję, import, części i wyposażenie do statków oraz daje możliwość wyboru między CIT lub PIT a nowym, zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji. To jednak nie wszystko. Projekt przewiduje również utworzenie specjalnych stref ekonomicznych na gruntach, na których jest prowadzona produkcja okrętowa i komplementarna.

Wszystkie te działania mają na celu stworzenie ram prawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych dla wykreowania w Polsce działalności przemysłowej, naukowej i finansowej, ukierunkowanej na rozwój istniejących i stworzenie nowych polskich podmiotów gospodarczych posiadających zdolność zawierania i realizowania kontraktów na budowę statków morskich i śródlądowych, w tym obsługi gwarancyjnej i serwisowej, jako produktu finalnego powstałego na terytorium RP, jak również na rozwój i stworzenie podmiotów w ramach produkcji komplementarnej.

Po raz pierwszy o tym projekcie usłyszeliśmy na konferencji prasowej w marcu br. Wtedy to minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wspólnie z ministrem finansów Pawłem Szałamachą zaprezentowali pomysł nowej „ustawy stoczniowej”. Pomysł, jak to zazwyczaj w tego typu sytuacjach bywa, spotkał się jednak z krytyką. Przeciwnicy ustawy twierdzą, że nie daje ona szansy na rozwój małym firmom z sektora produkcji statków, działających na dawnych terenach stoczniowych. Ministerstwo z drugiej strony odpowiadało, że, przynajmniej według planów, w ciągu najbliższych 10 lat mają powstać różnego rodzaju statki na co najmniej 25 mld zł co ma przynieść 5 tysięcy nowych miejsc pracy.

Projekt 31 maja br. trafił do Sejmu i na tę chwilę jest procedowany w Komisjach. Na sprawozdaniu jednej z nich poseł Jerzy Wilk (PiS, Elbląg) wystąpił z zapytaniem do posła sprawozdawcy Krzysztofa Zaręby o to, czy będzie istniała możliwość objęcia specjalną strefą ekonomiczną terenów portowych w Elblągu, na których to przecież jest prowadzona działalność produkcyjna firm powstałych po byłym Zamechu.

- Są tam produkowane przekładnie zębate i śruby okrętowe – argumentował poseł.

Jego zdaniem, takie rozwiązanie pozwoliłoby na większy rozwój naszego miasta. Z pewnością, gdyby ustawa została przegłosowana a wspomniane tereny zostałyby „wcielone” do strefy, byłoby to olbrzymie ułatwienie dla firm zajmujących się szeroko pojętą produkcją statków. Czy się uda? Poseł Wilk jest dobrej myśli.

 

oceń wątek 2 0 zgłoś do moderacji
2016-07-06 17:31 60%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez nie lubie amatorstwa
Brawo Panie "redaktoże", bo wał będący podstawą wirnika turbiny pomylić z wałem napędowym statku i pisać brednie o częściach do statków produkowanych przez GE czy Alstom to chyba jedynie redaktor przez "ż" może pisać... zresztą jak i wiele innych "dobrze umocowanych w realiach i wiarygodnych tematów"... Części do statków (czytaj śruby okrętowe, ewentualnie cześci wałów napędowych) produkował kiedyś Zamech, potem przez chwilę ABB, a w końcu przejęła to SCANA... i tyle w temacie rzetelnego i sprawdzonego dziennikarstwa Pana Bartlłmieja
odpowiedz oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2016-07-06 19:39 60%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez realista
Bartłomieju Rys na zdjeciu odkuwka wału turbiny GRT do elektrwoni, nie ma ona nic wspolnego z elemenatami statkow.
odpowiedz oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2016-07-06 20:01 25%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez wyzak
Dawać najpierw przekop mierzei!
odpowiedz oceń post 1 3 zgłoś do moderacji
2016-07-06 20:10 0%
4
odpowiedziano ponad rok temu przez Master As
jak nie przekopią to nic takie zmiany nie dadzą
oceń post 0 3 zgłoś do moderacji
2016-07-07 16:05 50%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez nepotyzm & korupcja
Czy to dlatego poseł Wilk (PiS), jeszcze jako prezydent miasta Elbląga, umożliwił spółce Weko, związanej z innym elbląskim posłem Kobylarzem (Kukiz'15), przejęcie elbląskiej stoczni rzecznej za bezcen, z wyłączeniem prawa pierwokupu przez elbląski port, który miał do tego prawo?

Gdzie jest prokuratura i CBA w tej sprawie?
odpowiedz oceń post 2 2 zgłoś do moderacji
2016-07-07 22:22 33%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez nick
Oj tam, oj tam, wyborcy jedynej słusznej partii i tak nie znajdą różnicy
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2016-07-08 18:07 33%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez bobo
co jest na foto to jedno ale przyszli amerykanie w miejsce francuzów i jak się dogadali nie wiemy, każda z firm po Zamechu miała różne przywileje, to że do statków nie robi się dzisiaj nic to jedno ale w portfolio już pewnie tak, jesteśmy niewolnikami nawet we własnym kraju...
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.