najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Redakcja elblag.net
2014-07-31 13:13 57%

Poseł Karski pyta Komisję Europejską o przekop Mierzei Wiślanej

rozpoczęty ponad rok temu przez Redakcja elblag.net

Karol Karski złożył dziś zapytanie poselskie do Komisji Europejskiej w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Eurodeputowany Polski północno-wschodniej zaznaczył, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także pogłębienie torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg, to jedne z najistotniejszych wyzwań rozwojowych dla tego regionu kraju.

- W sytuacji, którą mamy obecnie, funkcjonowanie portu w Elblągu uzależnione jest od relacji z Federacją Rosyjską, co podkreślał wielokrotnie prezydent Elbląga Jerzy Wilk. Jedynie przekop jest w stanie doprowadzić do realnego bezpieczeństwa politycznego i gospodarczego tego strategicznego dla Polski portu, który nawet w obecnej sytuacji charakteryzuje się dynamicznym wzrostem przeładunku (w 2013 r. o 69 proc. i wyniósł 285,5 tys. ton, z czego eksport stanowił 228,7 tys. ton). Budowa kanału żeglugowego pozwoliłaby na zwiększenie przeładunków do 1,5 mln rocznie – zaznacza profesor Karol Karski.

Kwestor Parlamentu Europejskiego z ubolewaniem zauważa, że z przekazu przedstawicieli polskiego rządu wynika, że jednym z powodów wstrzymania prac nad tym projektem jest brak pozytywnej opinii Komisji Europejskiej. Wobec tego prof. Karski pyta, czy rzeczywiście Komisja jest przeciwna realizacji projektu przekopu i co złożyło się na wydanie negatywnej opinii? Eurodeputowany docieka, które działania polskiego rządu wpłynęły na takie postawienie sprawy przez Komisję, gdzie zostały popełnione ewentualne błędy i co w tej sprawie mogą zrobić samorządy lokalne i regionalne bezpośrednio zainteresowane projektem przekopu. Profesor zapytał również przedstawicieli Komisji, o to jakie widzą możliwości wsparcia tej inwestycji, która w obecnej sytuacji geopolitycznej pozwoliłaby na zasadnicze uniezależnienie północno-wschodniej Polski od relacji z Federacją Rosyjską.

Przypomnijmy, że Prezydent Elbląga Jerzy Wilk chce przyspieszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

- Ze względu na swoje położenie elbląski port jest szczególnie wrażliwym na napięcia polityczne pomiędzy Federacją, a Unią Europejską. Obecnie doświadczamy takich napięć pomiędzy Federacją Rosyjską, państwami członkowskimi Unii Europejskiej, Stanami Zjednoczonymi i organizacjami międzynarodowymi. Sytuacja ta może stanowić realne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania elbląskiego portu i wymiany handlowej z portami obwodu kaliningradzkiego - mówił prezydent na jednej z konferencji prasowych.

Port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko 5 lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym. Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej.

- Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem – przypomniał prezydent Elbląga.

W czerwcu prezydent Jerzy Wilk wspólnie z Naczelną Organizacją Techniczną i Fundacją Naukowo-Techniczną „Gdańsk” zorganizował konferencję naukową pt. „Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną czynnikiem rozwoju regionu południowo-wschodniego Bałtyku”. W trakcie konferencji wybitni polscy naukowcy – w tym m.in. autorzy studium wykonalności kanału przygotowanego dla Urzędu Morskiego w Gdyni w 2008 roku (aktualizowane w 2013 roku) – zgodnie podkreślali, że nierealizowanie tej inwestycji jest olbrzymim błędem.
 

źródło: UM Elbląg

oceń wątek 4 3 zgłoś do moderacji
2014-07-31 14:53 17%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez Tomek
Przynajmniej się stara coś zrobić dla regionu.
odpowiedz oceń post 2 10 zgłoś do moderacji
2014-07-31 15:01 64%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez urnochód
Co za bzdury! Co on wie na temat budowy kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną? Bo przekopać to on może mojej cioci Kamili działkę na Bielanach!
odpowiedz oceń post 7 4 zgłoś do moderacji
2014-07-31 16:42 71%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez wiza
A ten p. Wilk swoje, jak była konferencja z udziałem pani minister to wysłał swojego dokooptowanego. I co, dokooptowany nie przekazał żadnej informacji?
odpowiedz oceń post 5 2 zgłoś do moderacji
2014-07-31 18:09 0%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez polak mały
i PO.... w Unii robią dywersje włażąc w du..e kacapom ,zdrajcy i pachołki Moskwy,won! za Don ! z naszej ojczyzny!!!!
odpowiedz oceń post 0 5 zgłoś do moderacji
2014-07-31 18:33 71%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Bicykler
A czy na uroczyste otwarcie przekopu Pan Karski wjedzie do tego kanału Melexem jak to w zwyczaju. Pan Karski tylko pije i pyta, pyta i pije :)))))))))))))))
odpowiedz oceń post 5 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.