najwięcej postów 60 dni | najwięcej postów | ostatnio dodane | najlepiej oceniane | najlepiej oceniane 60 dni | ostatnio dodane odpowiedzi |
data dodania | ocena |
2018-12-05 21:40 | 100% |
5 grudnia 2018 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.
Kilka tygodni temu informowaliśmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie po 27 listopada wyda decyzję kończącą postępowanie w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Wcześniej wystąpiła do pięciu organów o wydanie opinii i uzgodnień w sprawie realizacji tej inwestycji. Odbyły się także konsultacje społeczne. Inwestor, czyli Urząd Morski, czekał na wydanie wyżej wymienionej decyzji środowiskowej. Dziś, 5 grudnia, decyzja została podpisana, w związku z czym Urząd będzie mógł złożyć wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego, a następnie wniosek o wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na budowę nowej drogi wodnej.
Jak wskazuje RDOŚ w Olsztynie:
W trakcie postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie przeprowadził analizę dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i rozwiązań technicznych zaproponowanych przez inwestora pod kątem środowiskowych uwarunkowań. Na podstawie tej analizy stwierdzono, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań. Jego przebieg, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku, który trzeba by wybagrować w celu pogłębienia istniejącego toru wodnego. To z kolei zmniejsza zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny oraz presję na makrozoobentos, stanowiący pokarm dla niektórych gatunków ptaków.
W decyzji określono kilkadziesiąt warunków (wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieneim konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich), które muszą być spełnione podczas realizacji oraz eksploatacji inwestycji. Poniżej opisujemy jedynie niektóre z nich.
Zobowiązano, aby przed przystąpieniem do prac ziemnych i czerpanych wykonać badania ferromagnetyczne w obrębie inwestycji w celu określenia możliwości wystąpienia w osadach Zalewu Wiślanego i Mierzei Wiślanej zagrożeń w postaci pozostałości amunicji po działaniach wojennych, niewybuchów, niewypałów, pojazdów itp.
Decyzja zobowiązuje do tego, aby w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji zastosować sprzęt pogłębiarski wyposażony w czerpaki lub ssaki ograniczające tworzenie się zawiesiny, tj. wyposażone w klapy zamykające czerpaki lub w przypadku pogłębiarek ssących – głowice z przysłonami.
Zobowiązano także do tego, aby przy prowadzeniu prac czerpanych i podczysczeniowych, w celu zminimalizowania rozprzestrzeniania się zawiesiny osadowej w toni wodnej, stosować przysłony rozwieszone na obszarze prowadzenia robót, tzw. kurtyny.
Urobek ma być pompowany za pośrednictwem rurociągów na sztuczną wyspę o powierzchni około 181 ha, która ma być zagospodarowana celem utworzenia siedlisk lęgowych ptaków siewkowych oraz blaszkodziobych.
Zobowiązano do przeniesienia roślinności szuwarowej o powierzchni około 3,16 ha z planowanego toru wodnego w miejsca, gdzie naturalnie pojawią się w nim ubytki. Ma to zapobiec zredukowaniu powierzchni roślinności wynurzonej na terenie Zalewu Wiślanego. Ponadto w wyniku budowy sztucznej wyspy na jej obwodzie ma powstać pięciokilometrowy pas szuwaru, co ma dodatkowo powiększyć pulę potencjalnych siedlisk do zasiedlenia przez ptactwo.
Decyzja zobowiązuje aby w okresie od marca do 31 sierpnia zaniechać prac czerpalnych i podczyszczeniowych na rzece Elbląg – ze względu na okres tarłowy większości gatunków ryb oraz okres lęgowy ptaków. Ponadto w okresie od 1 września do 30 listopada (okres migracji zastępującej węgorza) prowadzenie prac na rzece Elbląg dopuszczalne będzie wyłącznie w ciągu jasnej części doby, tj. od wschodu do zachodu słońca.
Decyzja przewiduje lokalizację w najwęższym miejscu kanału 4 pochylni służących jako wyjście awaryjne dla zwierząt. To nie wszystko. Zobowiązuje bowiem ponadto do wykonania 7 zejść (pochylni) dla zwierząt w umocnieniu brzegu rzeki Elbląg (po obu jego stronach).
W wyniku przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem konfliktów planowanej inwestycji z obszarem Natura 2000 Zalew Wiślany i Mierzeja Wiślana PLH280007 uznano, że po zastosowaniu środków minimalizujących nie będzie wiązała się ze znaczącym negatywnym oddziaływaniem na cele, przedmioty ochrony i integralność tego obszaru.
– zapisano w dokumencie.
Pełna treść decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.
oceń wątek 1 0 | zgłoś do moderacji |
2018-12-05 23:57 | 40% |
oceń post 4 6 | zgłoś do moderacji |
2018-12-06 08:31 | 22% |
oceń post 2 7 | zgłoś do moderacji |
2018-12-06 10:24 | 0% |
oceń post 0 2 | zgłoś do moderacji |
2018-12-07 13:37 | 0% |
oceń post 0 2 | zgłoś do moderacji |
2018-12-10 19:10 | 0% |
oceń post 0 2 | zgłoś do moderacji |
dodaj odpowiedź |
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013. |