najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Przekop Mierzei Wiślanej. Jest decyzja środowiskowa. Co zawiera?
2018-12-05 21:40 100%

Przekop Mierzei Wiślanej. Jest decyzja środowiskowa. Co zawiera?

rozpoczęty ponad rok temu przez Marcin Mongiałło

5 grudnia 2018 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.

Kilka tygodni temu informowaliśmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie po 27 listopada wyda decyzję kończącą postępowanie w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Wcześniej wystąpiła do pięciu organów o wydanie opinii i uzgodnień w sprawie realizacji tej inwestycji. Odbyły się także konsultacje społeczne. Inwestor, czyli Urząd Morski, czekał na wydanie wyżej wymienionej decyzji środowiskowej. Dziś, 5 grudnia, decyzja została podpisana, w związku z czym Urząd będzie mógł złożyć wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego, a następnie wniosek o wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na budowę nowej drogi wodnej.

Jak wskazuje RDOŚ w Olsztynie:

W trakcie postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie przeprowadził analizę dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i rozwiązań technicznych zaproponowanych przez inwestora pod kątem środowiskowych uwarunkowań. Na podstawie tej analizy stwierdzono, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań. Jego przebieg, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku, który trzeba by wybagrować w celu pogłębienia istniejącego toru wodnego. To z kolei zmniejsza zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny oraz presję na makrozoobentos, stanowiący pokarm dla niektórych gatunków ptaków.

W decyzji określono kilkadziesiąt warunków (wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieneim konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich), które muszą być spełnione podczas realizacji oraz eksploatacji inwestycji. Poniżej opisujemy jedynie niektóre z nich. 

Zobowiązano, aby przed przystąpieniem do prac ziemnych i czerpanych wykonać badania ferromagnetyczne w obrębie inwestycji w celu określenia możliwości wystąpienia w osadach Zalewu Wiślanego i Mierzei Wiślanej zagrożeń w postaci pozostałości amunicji po działaniach wojennych, niewybuchów, niewypałów, pojazdów itp.

Decyzja zobowiązuje do tego, aby w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji zastosować sprzęt pogłębiarski wyposażony w czerpaki lub ssaki ograniczające tworzenie się zawiesiny, tj. wyposażone w klapy zamykające czerpaki lub w przypadku pogłębiarek ssących – głowice z przysłonami. 

Zobowiązano także do tego, aby przy prowadzeniu prac czerpanych i podczysczeniowych, w celu zminimalizowania rozprzestrzeniania się zawiesiny osadowej w toni wodnej, stosować przysłony rozwieszone na obszarze prowadzenia robót, tzw. kurtyny.

Urobek ma być pompowany za pośrednictwem rurociągów na sztuczną wyspę o powierzchni około 181 ha, która ma być zagospodarowana celem utworzenia siedlisk lęgowych ptaków siewkowych oraz blaszkodziobych.

Zobowiązano do przeniesienia roślinności szuwarowej o powierzchni około 3,16 ha z planowanego toru wodnego w miejsca, gdzie naturalnie pojawią się w nim ubytki. Ma to zapobiec zredukowaniu powierzchni roślinności wynurzonej na terenie Zalewu Wiślanego. Ponadto w wyniku budowy sztucznej wyspy na jej obwodzie ma powstać pięciokilometrowy pas szuwaru, co ma dodatkowo powiększyć pulę potencjalnych siedlisk do zasiedlenia przez ptactwo.

Decyzja zobowiązuje aby w okresie od  marca do 31 sierpnia zaniechać prac czerpalnych i podczyszczeniowych na rzece Elbląg – ze względu na okres tarłowy większości gatunków ryb oraz okres lęgowy ptaków. Ponadto w okresie od 1 września do 30 listopada (okres migracji zastępującej węgorza) prowadzenie prac na rzece Elbląg dopuszczalne będzie wyłącznie w ciągu jasnej części doby, tj. od wschodu do zachodu słońca. 

Decyzja przewiduje lokalizację w najwęższym miejscu kanału 4 pochylni służących jako wyjście awaryjne dla zwierząt. To nie wszystko. Zobowiązuje bowiem ponadto do wykonania 7 zejść (pochylni) dla zwierząt w umocnieniu brzegu rzeki Elbląg (po obu jego stronach).

W wyniku przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem konfliktów planowanej inwestycji z obszarem Natura 2000 Zalew Wiślany i Mierzeja Wiślana PLH280007 uznano, że po zastosowaniu środków minimalizujących nie będzie wiązała się ze znaczącym negatywnym oddziaływaniem na cele, przedmioty ochrony i integralność tego obszaru.

– zapisano w dokumencie. 

Pełna treść decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.

oceń wątek 1 0 zgłoś do moderacji
2018-12-05 23:57 40%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez Gru
Ciekawe wystawia opinię urząd z Olsztyna a przekop przecież jest w województwie pomorskim.
odpowiedz oceń post 4 6 zgłoś do moderacji
2018-12-06 08:31 22%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez M@jd@n
WARTO -PRZEKOPAĆ - WARTO - PRZEKOPAĆ
odpowiedz oceń post 2 7 zgłoś do moderacji
2018-12-06 10:24 0%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez Jacoby
Ciekawe ile bursztynu wydobędą ?
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
2018-12-07 13:37 0%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez Roman
Budowniczowie przekopu oraz toru wodnego przez Zalew Wiślany do Elbląga będą musieli użyć najnowocześniejszych pogłębiarek. Wcześniej otoczyć tor wodny zakotwiczoną zaporą, aby nie powodować mętnienia wody (to ukłon w stronę turystów). Prace budowlane będą mogły się odbywać tylko poza okresem ochronnym ptaków, ryb i nietoperzy, czyli zaledwie przez 5 miesięcy w roku. Nocami mają gasić światło, aby nie straszyć nietoperzy i dzikiej zwierzyny. Za dnia trzeba pracować cicho, aby nie płoszyć ryb. W okresie, gdy węgorze płyną na tarło - wstrzymać prace.

124-stronicowy dokument wymienia liczne "zadania ogrodnicze". W miejscach, gdzie szuwary kolidują z inwestycją budowniczowie mają obowiązek wyrwać z korzeniami trzcinę, oczerety i pałki wodne. Rośliny te trzeba posadzić w innym miejscu. Wcześniej zbadać, czy warunki nowych siedlisk są optymalne. Tak powstanie pas 5 kilometrów nowych szuwarów. To wypowiedź z Pasłęka. Podpisuję się pod nią.
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
2018-12-10 19:10 0%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Gosc
No jak będą honorowac czas spacerow zab i siesty komarów to w tym wieku może wykopia.
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.