najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Przekop Mierzei Wiślanej: Szwedzi wykonali podobny kanał ponad pół wieku temu!  (+ wideo)
2016-12-02 12:23 100%

Przekop Mierzei Wiślanej: Szwedzi wykonali podobny kanał ponad pół wieku temu! (+ wideo)

rozpoczęty ponad rok temu przez Marcin Mongiałło

W debacie na temat przekopu nie wykorzystuje się argumentów związanych z realizacją podobnych przedsięwzięć w przeszłości, choćby były to inwestycje zrealizowane u naszych sąsiadów. Droga wodna wyglądająca bardzo podobnie do tej, która ma powstać na Mierzei Wiślanej, a którą póki co mamy okazję oglądać jedynie na planszach poglądowych, została zbudowana ponad pół wieku temu w Szwecji.

Jest to kanał Falsterbo. Znajduje się w południowej Szwecji, w południowo-zachodniej części Skanii - szwedzkiej prowincji położonej nad Bałtykiem i cieśniną Sund. Łączy on cieśninę Sund z Morzem Bałtyckim, przecinając półwysep Falsterbo i tym samym skracając dystans, jaki dzieli Morze Bałtyckie z miejscowościami znajdującymi się w zachodniej Skanii.

Kanał ma 1600 metrów długości i jest wyposażony w śluzę, która uniemożliwia powstanie prądu morskiego, w czasie gdy po obu stronach występuje duża różnica poziomów. Przeprawę dla pieszych i samochodów umożliwia most zwodzony. Początkowo głębokość drogi wodnej wynosiła 6,7 m, ale z czasem została zredukowana do 5 m, a więc takiej samej, która jest planowana w kanale żeglugowym mającym powstać na Mierzei Wiślanej. 1 stycznia 2003 roku po raz kolejny zredukowano limit maksymalnego zanurzenia jednostek do 4 metrów, co w znaczny sposób ograniczyło wykorzystywanie kanału przez morskich przewoźników komercyjnych. 

Na uwagę zasługuje bardzo krótki czas, który upłynął od powzięcia decyzji związanej z tą inwestycją, opracowaniem projektu kanału a zakończeniem jego budowy.

17 listopada 1939 roku szwedzki Zarząd Inżynierii Lądowo-Wodnej wyznaczył zadanie zbadania celowości oraz kosztów konstrukcji nowej drogi wodnej. Raport został ukończony w ciągu 3 tygodni, a decyzja o budowie została podjęta już 22 grudnia tego samego roku. 3 stycznia 1940 roku rozpoczęto prace budowlane. 1 sierpnia 1941 roku, a więc już po niespełna siedemnastu miesiącach od rozpoczęcia prac budowlanych, przez kanał przepłynęła pierwsza jednostka (statek Ldf Malmö z kilkoma ministrami na pokładzie), choć wszystkie prace zostały zakończone dopiero rok później. Jak łatwo obliczyć cały okres związany z planowaniem i konstrukcją zamknął się w przedziale wynoszącym zaledwie 2 lata i 8 miesięcy, pomimo, że szwedzki kanał jest o 0,5 km dłuższy od tego, który ma powstać na Mierzei Wiślanej.

Kanał Falsterbo okazał się bardzo potrzebny. O skali jego popularności może świadczyć fakt, że już w 1942 roku przepłynęło nim ponad 5 tys. statków. Obecnie pokonuje go corocznie około 15 000 jednostek, przy czym są to przede wszystkim jachty i łodzie turystyczne. 

Film prezentujący kanał Falsterbo:

oceń wątek 6 0 zgłoś do moderacji
2016-12-02 12:39 68%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez mayk
W Polsce nigdy nie było gospodarza i nie będzie.
odpowiedz oceń post 15 7 zgłoś do moderacji
2016-12-02 13:36 73%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez nnb
no i proszę można jak się chce.! u nas już dawno powinien być taki przekop, ale u nas to się tylko gada i gada bez sensu!
odpowiedz oceń post 16 6 zgłoś do moderacji
2016-12-02 20:09 75%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez kiedy ?
Bo Szwecja to normalny kraj. Tam polityka i gospodarka służy narodowi szwedzkiemu a nie tak jak u nas czyli przeciwko narodowi.W Polsce tylko cwaniakom żyje się dobrze.
odpowiedz oceń post 15 5 zgłoś do moderacji
2016-12-03 01:40 78%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez Norb
I u nas będzie w końcu taki kanał. Zastanawia mnie tylko jak to się stało, że mimo gorszej technologii (kilkadziesiąt lat temu przecież) zbudowanie dłuższego niż na naszej Mierzei kanału zajęło Szwedom mniej czasu... Myślę, że to przez papierologię i to, że obecnie do wszystkiego wtrącają się urzędnicy. Brak słów po prostu.
odpowiedz oceń post 14 4 zgłoś do moderacji
2016-12-03 08:52 43%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Pick
Bo w Szwecji nie ma burmistrzów i polityków na "ruskich" pieniądzach !? Bo tam nie ma "ruskiej" V kolumny !!!
odpowiedz oceń post 12 16 zgłoś do moderacji
2016-12-05 21:52 74%
6
odpowiedziano ponad rok temu przez Pick up - wake up
Jestem za tym kanałem, ale o jakich ruskich pieniądzach mówisz, skoro widac jak na dłoni, że teraz w PL rządzi USA / Izrael, a wcześniej Niemcy (Tusk jeździł do niej co chwila, a w ministerstwach pewnie była gorąca linia z Berlinem). Utrącili stocznię w Gdyni, bo potencjalnie zagrażała niemieckim stoczniom.
oceń post 14 5 zgłoś do moderacji
2016-12-03 11:13 74%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez Do_pomorskiego
Jakby ta cała Krynica tak troszczyła się o ekologię Mierzei to lobowaliby za zakazem wjazdu samochodów na Mierzeję, które trują spalinami przez 2 - 3 miesiące letnie oraz armiom turystów, którzy rozdeptują i zaśmiecają ten naturalny cud natury. Dlaczego tego nie robią skoro są tacy pro-ekologiczni? :) Nie wiem też skąd ta histeria, że zostaną odcięci skoro mają jak wół na wizualizacji, że będą poprowadzone mosty i ruch będzie nieprzerwany. A może to po prostu zawiść, że miasteczka w rejonie Zalewu zaczną się rozwijać i skończy się "monopol"? Niech Kryniczanie odpowiedzą sobie sami.
odpowiedz oceń post 20 7 zgłoś do moderacji
2016-12-03 11:59 21%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez mieszkaniec
A jaki wpływ miał przekop w Szwecji na środowisko naturalne, plaże itp. ?
To bardzo ważna kwestia z uwagi na różnice zdań w Polsce wielu środowisk. Niech autor artykułu rozwinie ta kwestię bo to chyba niesamowicie istotna sprawa w tym temacie.
odpowiedz oceń post 3 11 zgłoś do moderacji
2016-12-04 21:37 36%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez realista
Ale ten kanał jest z cieśniny na morze i skraca drogę statkom, tam jest głęboko nie to co na naszym zalewie. Był potrzebny bo ruch statków spory,a u nas??? Nie bardzo, nie bardzo.... statki o jakim tonażu będą tu pływać??? trzeba spojrzeć realnie....
odpowiedz oceń post 9 16 zgłoś do moderacji
2016-12-06 21:21 48%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez udghmdg
A tak poważnie , bez tej prowincjonalnej elbląskiej megalomanii, po co ten przekop ma powstać? Tylko bez takich tam, że Rosja, że tankowce i kontenerowce będą przybijać do naszej wioski.
odpowiedz oceń post 12 13 zgłoś do moderacji
2016-12-07 19:57 64%
11

odpowiedziano ponad rok temu przez koniec kropka
Można? Można.
odpowiedz oceń post 7 4 zgłoś do moderacji
2016-12-09 08:03 29%
12

odpowiedziano ponad rok temu przez Roman
Pan min. Macierewicz potrzebuje pieniędzy na WOT. Jest największym przeciwnikiem Kanału. Zapewne zapewni, że drony obronią Krynicę M. a nawet Elbląg. Drony z lotniska elbląskiego mogą startować. Chyba nikt nie wątpi, że to on rządzi rządem, a nawet p. posłem Kaczyńskim. Przykładów wiele, w tym niejaki Misiewicz. Czy adm. tę wypowiedź dopuści? Także jest on-line śledzony dzięki Ustawie p. Błaszczaka. No cóż... .
odpowiedz oceń post 4 10 zgłoś do moderacji
2016-12-09 13:43 40%
13

odpowiedziano ponad rok temu przez zx
Z fotki wynika, że w Szwecji kopano "na płaszczyźnie", u nas, trzeba rozkopać "góry" piachu. Czy ktoś wie, co się nim zasypie?
odpowiedz oceń post 4 6 zgłoś do moderacji
2016-12-09 20:36 78%
14
odpowiedziano ponad rok temu przez niezależny
Mają usypać wyspy dla ptactwa na Zalewie Wiślanym.
oceń post 7 2 zgłoś do moderacji
2016-12-12 12:46 64%
15

odpowiedziano ponad rok temu przez Bodek
Zwracam uwagę na dwa aspekty sprawy: Pół wieku temu powstał i teraz służy głownie turystom. A głębokość spadła z 6 do 4 m.
odpowiedz oceń post 7 4 zgłoś do moderacji
2017-01-11 23:48 40%
16

odpowiedziano ponad rok temu przez stu
Autorowi udało się w opisywanym kanale znaleźć śluzę... której tam nie ma i nigdy nie było. Są jedynie pojedyncze wrota umożliwiające zablokowanie przepływu wody w czasie dużej różnicy poziomów wody.
Dla żeglugi handlowej nie ma to znaczenia, bowiem statki handlowe nie pływają przez ten kanał niemal nigdy... od ponad pół wieku.
odpowiedz oceń post 4 6 zgłoś do moderacji
2020-02-29 02:09 67%
17
odpowiedziano ponad rok temu przez wilk morski
Zaciekawił mnie twój komentarz. Jest tam jednak śluza: https://marinas.com/view/lock/7rh62_Falsterbokanalen_Lock_1_Ljunghusen_Skane_Sweden
oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2017-01-11 23:53 46%
18

odpowiedziano ponad rok temu przez JJR
Uczciwie byłoby napisać, ze jedyną przyczyną powstania Kanału Falsterbo była... wojna.
Po wybuchu II wojny światowej we wrześniu 1939 r. Niemcy odmówili uszanowania 4-milowych wód terytorialnych neutralnej Szwecji, uznając jedynie pas 3-milowy. W okolicach półwyspu Falsterbo ta jedna mila robiła ogromną różnicę – zmniejszała z 7 na 4 m maksymalne zanurzenie statków, które pozostając na bezpiecznych wodach terytorialnych, mogły okrążyć półwysep. Czarę goryczy dopełniło zaminowanie przez Niemców wód poza 3-milowym pasem. Przybrzeżna flota szwedzka podzielona została na tę na Bałtyku i na zachodnim wybrzeżu (w cieśninach), z bardzo ograniczoną możliwością przejścia z jednego akwenu na drugi. Stąd konieczność budowy kanału...
Po zakończeniu wojny (a raczej po rozminowaniu wód wokół półwyspu Falsterbo w kilka lat po wojnie) znaczenie tego kanału dla żeglugi handlowej zmalało do zera...
odpowiedz oceń post 6 7 zgłoś do moderacji
2019-02-18 12:24 63%
19
odpowiedziano ponad rok temu przez redakcja
Jest w dalszym ciągu mocno wykorzystywany: https://www.guidebook-sweden.com/en/guidebook/destination/falsterbokanalen-canal-between-hoellviken-and-ljunghusen
oceń post 5 3 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.