najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
eijk
2013-10-13 09:00 64%

Przekop Mierzei Wiślanej? Zaszkodzi środowisku

rozpoczęty ponad rok temu przez Informacja prasowa

Inwestycja była jednym z głównych punktów spornych podczas przedterminowych wyborów w Elblągu. Samorządowcy uważają, że dzięki temu cały region stałby się atrakcyjniejszy. Inwestycja będzie miała jednak negatywny wpływ na środowisko - ocenił Urząd Morski w Gdyni.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności władze Elbląga. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów.

Zaznaczają, że Polska zyska nową drogę wodną i uniezależni się od Rosji. Dziś z Zalewu Wiślanego można przepłynąć na Zatokę Gdańską i dalej na Bałtyk przez Cieśninę Piławską. Według założeń kanał ma być także drogą ewakuacyjną i logistyczną na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.

10 razy więcej towarów, 5 razy więcej turystów

Według analiz ekonomiczno-społecznych dokonanych przez Urząd Morski w Gdyni w latach 2012-13 przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego przyczyni się do rozwoju sektora transportu morskiego. Przewiduje się 10-krotny wzrost ładunków towarów przewożonych transportem morskim, do co najmniej 1,5 mln ton rocznie. Budowa drogi wodnej ma wpłynąć także na rozwój żeglugi pasażerskiej; szacuje się, że liczba pasażerów zwiększy się 5-krotnie z ok. 40 tys. osób obecnie do 210 tys. osób w roku 2040. Zwiększony ruch turystyczny przyczyni się do rozbudowy bazy noclegowej i gastronomicznej.

Ponad 2 tys. nowych miejsc pracy

Oszacowano, że w okresie lat 2021–2040 przybędzie ok. 6,5 tys. miejsc noclegowych i ok. 5,2. tys. miejsc gastronomicznych. Poprawi się także sytuacja na rynku pracy, ponieważ do 2040 r. ma przybyć 2,2 tys. nowych miejsc pracy w tym ok. 270 w sektorze transportu morskiego, 510 - w sektorze logistyki, 32 - w sektorze przemysłu oraz 1380 - w sektorze turystyki. Każda lokalizacja będzie szkodliwa Urząd Morski w Gdyni opublikował właśnie prognozę oddziaływań na środowisko planowanej inwestycji. Przyrodnicy badali, jaki będzie wpływ planowanej inwestycji, gdyby umiejscowiono ją w czterech lokalizacjach: w Skowronkach, Piaskach, Nowym Świecie czy Przebrnie.

Jak podkreślili naukowcy przygotowujący prognozę oddziaływania przekopu na środowisko naturalne, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, niezależnie od wyboru wariantu lokalizacyjnego, będzie wywierać negatywny wpływ na środowisko i obszary chronione. Jednak - w ich ocenie - najmniejsze szkody w przyrodzie powstaną, gdy przekop powstanie w Piaskach albo Nowym Świecie; największe straty w środowisku naturalnym może spowodować wybudowanie kanału żeglugowego w Skowronkach albo w Przebrnie.

Oceniają, że w rezultacie przekopu Mierzei zmienią się warunki przyrodnicze i krajobrazowe, zmieni się ekosystem polskiej części Zalewu Wiślanego; kanał żeglugowy wpłynie też na równowagę przyrodniczą i warunki bytowania organizmów wodnych, zmienią się warunki bytowania, lęgów i przelotów ptaków oraz warunki hydrologiczne rzeki Elbląg. Przekopać i odtworzyć 100 ha szuwarów? Gdyby doszło do przekopania Mierzei przyrodnicy zalecają tak zwaną kompensację, czyli wyrównanie braków po utracie chronionych siedlisk. Uważają, że należy odtworzyć ok. 100 hektarów szuwarów pomiędzy Przebrnem a Krynicą Morską. Chcą także powiększyć obszar chroniony o ponad 400 hektarów między Sztutowem a Stegną. Przyrodnicy zinwentaryzowali na terenie Mierzei 425 gatunków roślin, w tym 20 gatunków chronionych.

Rada Ministrów uchwałą z 2007 roku ustanowiła wieloletni program na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Według wstępnych szacunków budowa kanału żeglugowego ma kosztować od 600 do 700 mln zł.

Źródło: tvn24.pl

oceń wątek 9 5 zgłoś do moderacji
2013-10-13 09:44 89%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez realista
Nie ma tu nic odkrywczego, bo każda inwestycja budowlana szkodzi w jakimś stopniu srodowisku! Żeby nie szkodzić środowisku ludzkość musiała by wymrzeć!!!
odpowiedz oceń post 16 2 zgłoś do moderacji
2013-10-13 12:50 47%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez bo
RZĄDY PO SZKODZĄ OBYWATELOM I NIKT NIC Z TYM NIE ROBI .
odpowiedz oceń post 8 9 zgłoś do moderacji
NoName
2013-10-13 14:41 80%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
To czy zagraża lub nie zależy od tego kto te badania zlecił. Tak samo jest z przedwyborczymi sondażami.
odpowiedz oceń post 12 3 zgłoś do moderacji
2013-10-13 17:23 52%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez Karabasz
Nie ma ani jednego biznesowego, ani środowiskowego powodu, żeby ten przekop wykonać. Dla samych celów turystycznych jest to po prostu nieopłacalna inwestycja. Przepłynąć przez Cieśninę Pilawską nie jest problemem dla nikogo (Rosjanie nie robią problemów), natomiast porty w Gdańsku, Gdyni czy Świnoujściu są wystarczające dla obsługi ruchu morskiego. Sam przekop Mierzei to miliardy złotych do tego dochodzą koszty utrzymania. Dla takiego ruchu jaki odbywa się w Elblągu wystarczająca jest Cieśnina Pilawska i kluczem dla rozwoju gospodarczego jest dogadanie się z Rosjanami (którzy nie robią problemów jak Polacy), a nie niszczenie środowiska, żeby pokazać swoją wyższość nad naszymi sąsiadami.
odpowiedz oceń post 12 11 zgłoś do moderacji
2013-10-13 17:37 58%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez gaga
Nic nowego , takie badania były już dawno robione ,i czym tu się podniecać , było od dawna wiadome że ten przekop nie ma szans . Oczywiście przy nadchodzących wyborach znowu będziemy przekopywać , i tak bez końca
odpowiedz oceń post 11 8 zgłoś do moderacji
2013-10-13 19:43 44%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez jasio
Durne PO-paprańcy są za ty opracowaniem ,totalna bzdura ruskich sługusów i tak wykopiemy przekop jak tylko wykopiemy od koryta Tuska i jego bandę
odpowiedz oceń post 7 9 zgłoś do moderacji
2013-10-14 09:54 29%
7
odpowiedziano ponad rok temu przez olga
jak mi Ciebie szkoda
oceń post 2 5 zgłoś do moderacji
2013-10-13 19:46 50%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez polak mały
PO-wskie gadanie ćwoków na ruskim zołdzie
odpowiedz oceń post 8 8 zgłoś do moderacji
2013-10-13 22:13 50%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez ptasiek
Każda inwestycja odciska piętno na środowisku. Postępu nie można zatrzymać. Nie wiem co ma do tego PO w końcu to naukowcy wypowiedzieli się i nic w tym dziwnego. To właśnie im zależy by tu były laski piaski i karaski. Oni je będę badać, mierzyć mądrze się wypowiadać. I kręci się kasa leci i do emeryturki coraz bliżej.
odpowiedz oceń post 6 6 zgłoś do moderacji
2013-10-14 07:45 63%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez Jurek M
Mierzeję Wiślaną trzeba przekopać za Krynicą Morską na szerokość 300 m i głębokość 20 m. W Tolkmicku należy wybudować nabrzeża, do obsługi największych kontenerowców, 500 m wgłąb Zalewu Wiślanego. Dalej tor wodny o szerokości 300 m i głębokości 15 m powinien biec do Zatoki Elbląskiej gdzie powinny być obsługiwane mniejsze statki. Mierzeja Wiślana to naturalny falochron.
Co do ochrony środowiska to można usypać wał od Andzi przez Piotrusia do Krynicy Morskiej i zrobić po stronie zachodniej rezerwat - niech tam wszystko kiśnie w odchodach kormoranów.
odpowiedz oceń post 10 6 zgłoś do moderacji
2013-10-15 10:32 25%
11

odpowiedziano ponad rok temu przez 007
ehhh polaczki polaczki spójrzcie tylko na te komentarze każdy z was jest znawcą i zna sie na wszystkim jak każdy (prawie) polak, wylewacie swoje żale i teorie którymi można sie co najwyżej podetrzeć,ciężko miedzy wami polaczkami sie żyje, w normalnym kraju już dawno taka mierzeja była by przekopana a o i rezerwat też by sie zadbało ale cóż polaczkowo wie co i jak i dlaczego i tak jest lepiej.
odpowiedz oceń post 1 3 zgłoś do moderacji
2013-10-17 21:48 50%
12
odpowiedziano ponad rok temu przez Karabasz
A ty kim jestes? Żydem?
oceń post 2 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.