najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Redakcja elblag.net
2014-09-01 10:24 75%

Przekop przez Mierzeję uniezależni nas od Rosji

rozpoczęty ponad rok temu przez Redakcja elblag.net

Rozwój portu w Elblągu i wzrost potencjału turystycznego Zalewu Wiślanego to pozytywne efekty polsko-rosyjskiej umowy o żegludze na Zalewie podpisanej 5 lat temu. Samorządowcy podkreślają, że tylko budowa kanału przez Mierzeję zapewni niezależność od Rosji.

Jak przypomniało biuro prasowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych, umowę między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Federacji Rosyjskiej o żegludze po Zalewie Wiślanym (Kaliningradzkij Zaliw) zawarto 1 września 2009 r. Weszła w życie 28 listopada 2009 r. Zgodnie z jej zapisem umowę zawarto na 5 lat i automatycznie przedłuża się na dalsze okresy pięcioletnie, jeśli żadna ze stron nie powiadomi pisemnie drugiej strony o wypowiedzeniu umowy, najpóźniej sześć miesięcy przed upływem kolejnego pięcioletniego okresu.

Jak przekazało PAP biuro prasowe MSZ, "do resortu spraw zagranicznych nie wpłynęły żadne informacje czy dokumenty od strony rosyjskiej, które świadczyłyby o takim jej zamiarze".

Prezydent Elbląga Jerzy Wilk (PiS) podkreślił, że dzięki polsko-rosyjskiej umowie możliwy był rozwój portu morskiego w Elblągu.

- Współpraca w ramach umowy z partnerami z obwodu kaliningradzkiego układa się dobrze. Pojawiają się coraz to nowi kontrahenci, którzy współpracują z naszymi armatorami - mówił.

Dodał, że w elbląskim porcie działa ośmiu armatorów, którzy "poczynili szeroko zakrojone inwestycje, by móc się rozwijać".

- W elbląskim porcie w pierwszym półroczu przeładowano ponad 200 tys. ton materiałów - zaznaczył Wilk. - Trzeba jednak przypomnieć, że obowiązująca umowa zawiera obostrzenia związane z ochroną środowiska, które dają prawo wypowiedzenia umowy z przyczyn ekologicznych w każdym momencie. Ponadto, jednostki bander wymagają zgody umożliwiającej żeglugę po wewnętrznych wodach morskich Federacji Rosyjskiej - wyjaśnił Wilk.

Jerzy Wcisła (PO) z biura regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu dodał, że dzięki umowie wzrósł potencjał turystyczny regionu i przede wszystkim nadzalewowych miejscowości.

- Choć wciąż podkreślam, że Zalew to akwen o niewykorzystanych możliwościach. Szacuje się, że na Zalewie może jednocześnie pływać 1200 jednostek, gdy tymczasem pływa ich od 30 do 70 i to wówczas, gdy są to regaty - dodał.

Podkreślił, że to właśnie dzięki umowie możliwe stało się organizowanie polsko-rosyjskich imprez żeglarskich.

- Skromne zainteresowanie żeglarzy Zalewem może wynikać z tego, że dopiero niedawno powstała infrastruktura żeglarska na tzw. pętli żuławskiej, gdzie powstało ok. 300 miejsc do cumowania. Do tej pory żeglarze mogli cumować jedynie w portach rybackich - wyjaśnił.

Samorządowcy PiS, jak i PO, choć pozytywnie oceniają dotychczasową umowę o żegludze, to jednocześnie podkreślają, że tylko budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną zapewni polskiej stronie uniezależnienie się od Rosji. W lipcu resort infrastruktury i rozwoju podał, że nowy projekt programu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Bałtykiem przez Mierzeję został włączony do wykazu prac legislacyjnych rządu; inwestycja może być realizowana wyłącznie ze środków krajowych i ma kosztować do 870 mln zł.

Ministerstwo infrastruktury opracowuje nowy projekt dotyczący budowy 1,1 km kanału przez Mierzeję, ponieważ wcześniejszy realizowany w latach 2008-2013 wygasł. Nowy projekt ma zawierać harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2020. Resort podał, że dokumentacja będzie wymagała uzupełnienia o informację dot. wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych. Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu tego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową przygotowaną w ubiegłym roku.

źródło: PAP

oceń wątek 3 1 zgłoś do moderacji
2014-09-01 10:33 83%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez Kobi
To co jest napisane to jest oczywista oczywistosc ze bedziemy niezalezni i z teg oco pamietam to PIS od pary ladnych lat o tym mowi a do tego czasu PO bylo temu przeciwne z jakiegos powodu dziwnym trafem teraz sie obudzilo bo sie zmirenila tendencja spolecznstwa polskiego do rosji i poparcie im spada a to jest przyklad wladzy malowanej czyli powiedziec to co lud chce uslyszec a to jest smutne i bardzo niskie
odpowiedz oceń post 10 2 zgłoś do moderacji
2014-09-01 10:53 60%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez Dla Elbląga jest teraz wielka szansa na powrót odo dawnej świetności gospodarczej, ze stagnacji obecnej do rozkwitu, w niedalekiej przyszłości.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Hanza Jest szansa, by przywrócić dawną świetność miastu hanzeatyckiemu:http://www.elblag.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=4037:elblg-w-hanzie&catid=9:historia-miasta&Itemid=14
odpowiedz oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2014-09-01 15:56 17%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez Kapitan Bomba
Byłbym z tym bardzo ostrożny. Dzisiejsze wydarzenia jasno wskazują, że możemy mieć do czynienia z prorosyjskimi bojownikami którzy utworzą republikę na terenach Krynicy Morskiej oraz Piasków. Na początku ich celem będzie autonomia a w późniejszym czasie przyłączenie tych terenów do Rosji. Krynicka oligarchia, która rok rocznie niemiłosiernie łupi przyjezdnych zapowiedziała znaczne obniżki cen a przyszłym sezonie, wszystko po to, aby reszta kraju o nich nie zapomniała w tej mogącej nadejść ciężkiej chwili. Jednocześnie lokalna prasa informuję o pierwszej odbytej rozprawie w procesie przeciwko Polskiemu Państwu jaki wytoczyli Panowie Stasiek i Wacek K. ze Stegienki. Panowie zarzucają Państwu działanie na ich szkodę, oraz nie wspieranie lokalnych inicjatyw co doprowadziło te dwie rodziny na skraj bankructwa. W/w Panowie w listopadzie 2010 podpisali umowy leasingowe dot. dwóch koparek JCB pod przyszły przekop. Chcieli zdobyć intratne zlecenia, a tu du.a
odpowiedz oceń post 1 5 zgłoś do moderacji
2014-09-01 20:58 0%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez ruler
Wykonanie drogi wodnej łączącej nasze miasto z morzem ( czyli Światem ), ma zalety oprócz tu wyżej wzmiankowanych. Po pierwsze, pływanie przed cały Zalew w zimie jest uciązliwe ze względu na zamarzanie toru.Utrzymanie żeglowności jest droższe, a Rosjanie, ze względów "oszczędnościowych" mogą zaniechać jazdy lodołamaczami. Po drugie, w ciągu drogi wodnej porzez mierzeję, można zbudować elektrownię wodną, napędzaną ciągłym ruchem wody w te, lub wewte. Prądu narobi za darmo na potrzeby całej Mierzei.
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
2014-09-02 07:14 0%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez ................
Elbląg to nie Hamburg, co ma tu przypływać, czym, brak pojęcia o ekonomice transportu morskiego,
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.