19.02.2014 roku odbyła się konferencja prasowa w elbląskim Porcie dotycząca podsumowania roku 2013. Ubiegły rok był dla elbląskiego portu przełomowy. Przeładunek towarów wzrósł, aż o 69% w stosunku do ubiegłego roku. Wynosił 285.500 ton, z czego import – 56.800 ton, a eksport 228.700 ton.
Podczas analizy ubiegłorocznej statystyki przeładunków w portach polskich, elbląski port znalazł się w czołówce (na 4 miejscu) zaraz po portach dużych, mających znaczenie dla gospodarki RP.
Głównymi towarami w imporcie były węgiel (55.800) oraz zboże (1.000 ton). Na eksport składały się materiały budowlane oraz cukier jako towar drobnicowy (228.700 ton). Na podstawie powyższych statystyk widać, iż w każdym roku sytuacja portu się polepsza. Szacunkowo w roku 2014 wielkość przeładunków wzrośnie do 400.000 ton.
Operatorzy przeładunków, wychodząc naprzeciw wyzwaniom, na poszczególnych terminalach będą pracowali w systemie 24 godzinnym. W elbląskim porcie funkcjonują terminale, wraz ze stocznią remontową, elewatorami zbożowymi i terminalami drobnicowymi. Właściciele prywatnych terminali, a także operatorzy portowi inwestują w infrastrukturę portową. Zakupują oni nowy sprzęt do obsługi ładunków, armatorzy natomiast zakupują nowe jednostki transportowe.
Aktualnie w naszym porcie funkcjonuje około 12 zestawów barek. Widać tutaj znaczny wzrost w porównaniu do roku 2010/2011 – 4 barki, a w roku 2012 – 7 barek.
Zarząd Portu Morskiego w Elblągu w roku 2013 skierował wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni, aby tor wodny pogłębić do głębokości 3 metrów. Pozwoli to na wpływanie większych jednostek transportowych i wzrost możliwości transportu. Skierowano również wnioski do starostwa powiatowego w celu modernizacji mostu pontonowego na rzece znajdującego się w Nowakowie, który stanowi obecnie barierę transportową.
Port również ubiega się o poszerzenie zakresu kontroli w porcie głównie fitosanitarnych i weterynaryjnych co znacząco by wpłynęło na wzrost przeładunków i poszerzenie asortymentu towarów.
Wzrost ładunków paszowych i zbożowych to ponad 150.000 ton. Według informacji podmiotów funkcjonujących w elbląskim porcie, wzrost ten mógłby być wyższy ze względu na możliwość transportu innych towarów w ilości do 300.000 ton rocznie. W związku z tym stwarza to prawdopodobieństwo osiągnięcia poziomu ładunków wielkości 700.000 ton.
Aby osiągnąć ten poziom, należy jednak spełnić pewne warunki czyli zapewnić i przystosować tereny rezerwowe w granicach portu, zapewnić bez przeszkodową żeglugę. W celu dalszego rozwoju portu, Zarząd portu Morskiego w Elblągu uzyskał tereny inwestycyjne z miasta w celu rozbudowy terminala. Złożył również propozycję projektu budowy obrotnicy, a także nowych miejsc cumowniczych wraz z nadbrzeżami. Zostały one ujęte na liście projektów finansowanych ze środków Unii Europejskich w najbliższej perspektywie finansowej oraz wnioskuje o umożliwienie żeglugi nocnej, która zwiększyłaby przepustowość, a także ilość przeładunków.
Elbląski samorząd, z dalszym rozwojem portu, wspiera działania zabezpieczając tereny potencjalne rozwojowe. Promują port podczas zagranicznych misji gospodarczych, a przede wszystkim wspierając w pozyskiwaniu środków unijnych na inwestycje infrastrukturalne. W wieloletnich planach dotyczących portu planowana jest również budowa terminala z nadbrzeżami, magazynami, placami składowymi oraz dostępem do bocznicy kolejowej.
Ważnym aspektem również jest reaktywacja turystyki wodnej. W tym celu konieczne jest podjęcie działań w zakresie morskich przejść granicznych w Małym Ruchu Granicznym. Najważniejszym, wręcz bezwzględnym warunkiem funkcjonowania elbląskiego portu, a także wszystkich portów nad zalewowych jest projekt dotyczący budowy Kanału Żuławskiego przez Mierzeje Wiślaną. Wpłynęłoby to istotnie na wykorzystanie potencjału, umożliwiłoby bezpośrednią współpracę z portami trójmiejskimi, a także rozwój transportu kabotażowego do innych portów. Pozostaje to bardzo ważnym tematem dla gospodarki kraju i naszego regionu.
W 2013 roku zrealizowano i oddano inwestycje:
Modernizacja i rozbudowa infrastruktury Portu Morskiego w Elblągu (w obrębie Starego Miasta) – inwestycja miejska – rozpoczęta 13.09.2010, oddana do użytku 14.06.2013 (nakłady Urzędu Miejskiego, Fundusz Spójności)
W ramach Projektu Pętli Żuławskiej zmodernizowano przystań Jachtklubu Elbląskiego
Obecnie realizowane są inwestycje odnośnie zabezpieczenia przeciwpowodziowego prawego brzegu rzeki od mostu 1000-lecia do mostu kolejowego.
Ze strony Zarządu Portu Morskiego inwestycje dotyczyły przede wszystkim pogłębienia rzeki przy nadbrzeżu pasażerskim,modernizacji systemów przeciwpowodziowego i antywłamaniowego na terminalu towarowym. Również przeprowadzono modernizację i zwiększenie mocy sieci elektrycznej przy terminalu, posadowienie zbiorników na odpady i wody zęzowe z jednostek. Przeprowadzono także naprawy dachów, sieci elektrycznych, a także pozostałe naprawy budowlane na lokalizacjach zarządzanych przez spółkę.
Zarząd Portu Morskiego w Elblągu, w ramach współpracy międzynarodowej, uczestniczył w misji gospodarczej w Kaliningradzie, gdzie zaprezentowano i promowano elbląski port.