najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
To był przełomowy rok dla elbląskiego Portu
2014-02-19 13:29 88%

To był przełomowy rok dla elbląskiego Portu

rozpoczęty ponad rok temu przez Ines Kuraś

19.02.2014 roku odbyła się konferencja prasowa w elbląskim Porcie dotycząca podsumowania roku 2013. Ubiegły rok był dla elbląskiego portu przełomowy. Przeładunek towarów wzrósł, aż o 69% w stosunku do ubiegłego roku. Wynosił 285.500 ton, z czego import – 56.800 ton, a eksport 228.700 ton.

Podczas analizy ubiegłorocznej statystyki przeładunków w portach polskich, elbląski port znalazł się w czołówce (na 4 miejscu) zaraz po portach dużych, mających znaczenie dla gospodarki RP.

Głównymi towarami w imporcie były węgiel (55.800) oraz zboże (1.000 ton). Na eksport składały się materiały budowlane oraz cukier jako towar drobnicowy (228.700 ton). Na podstawie powyższych statystyk widać, iż w każdym roku sytuacja portu się polepsza. Szacunkowo w roku 2014 wielkość przeładunków wzrośnie do 400.000 ton.

Operatorzy przeładunków, wychodząc naprzeciw wyzwaniom, na poszczególnych terminalach będą pracowali w systemie 24 godzinnym. W elbląskim porcie funkcjonują terminale, wraz ze stocznią remontową, elewatorami zbożowymi i terminalami drobnicowymi. Właściciele prywatnych terminali, a także operatorzy portowi inwestują w infrastrukturę portową. Zakupują oni nowy sprzęt do obsługi ładunków, armatorzy natomiast zakupują nowe jednostki transportowe.

Aktualnie w naszym porcie funkcjonuje około 12 zestawów barek. Widać tutaj znaczny wzrost w porównaniu do roku 2010/2011 – 4 barki, a w roku 2012 – 7 barek.

Zarząd Portu Morskiego w Elblągu w roku 2013 skierował wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni, aby tor wodny pogłębić do głębokości 3 metrów. Pozwoli to na wpływanie większych jednostek transportowych i wzrost możliwości transportu. Skierowano również wnioski do starostwa powiatowego w celu modernizacji mostu pontonowego na rzece znajdującego się w Nowakowie, który stanowi obecnie barierę transportową.

Port również ubiega się o poszerzenie zakresu kontroli w porcie głównie fitosanitarnych i weterynaryjnych co znacząco by wpłynęło na wzrost przeładunków i poszerzenie asortymentu towarów.

Wzrost ładunków paszowych i zbożowych to ponad 150.000 ton. Według informacji podmiotów funkcjonujących w elbląskim porcie, wzrost ten mógłby być wyższy ze względu na możliwość transportu innych towarów w ilości do 300.000 ton rocznie. W związku z tym stwarza to prawdopodobieństwo osiągnięcia poziomu ładunków wielkości 700.000 ton.

Aby osiągnąć ten poziom, należy jednak spełnić pewne warunki czyli zapewnić i przystosować tereny rezerwowe w granicach portu, zapewnić bez przeszkodową żeglugę. W celu dalszego rozwoju portu, Zarząd portu Morskiego w Elblągu uzyskał tereny inwestycyjne z miasta w celu rozbudowy terminala. Złożył również propozycję projektu budowy obrotnicy, a także nowych miejsc cumowniczych wraz z nadbrzeżami. Zostały one ujęte na liście projektów finansowanych ze środków Unii Europejskich w najbliższej perspektywie finansowej oraz wnioskuje o umożliwienie żeglugi nocnej, która zwiększyłaby przepustowość, a także ilość przeładunków.

Elbląski samorząd, z dalszym rozwojem portu, wspiera działania zabezpieczając tereny potencjalne rozwojowe. Promują port podczas zagranicznych misji gospodarczych, a przede wszystkim wspierając w pozyskiwaniu środków unijnych na inwestycje infrastrukturalne. W wieloletnich planach dotyczących portu planowana jest również budowa terminala z nadbrzeżami, magazynami, placami składowymi oraz dostępem do bocznicy kolejowej.

Ważnym aspektem również jest reaktywacja turystyki wodnej. W tym celu konieczne jest podjęcie działań w zakresie morskich przejść granicznych w Małym Ruchu Granicznym. Najważniejszym, wręcz bezwzględnym warunkiem funkcjonowania elbląskiego portu, a także wszystkich portów nad zalewowych jest projekt dotyczący budowy Kanału Żuławskiego przez Mierzeje Wiślaną. Wpłynęłoby to istotnie na wykorzystanie potencjału, umożliwiłoby bezpośrednią współpracę z portami trójmiejskimi, a także rozwój transportu kabotażowego do innych portów. Pozostaje to bardzo ważnym tematem dla gospodarki kraju i naszego regionu.

W 2013 roku zrealizowano i oddano inwestycje:

Modernizacja i rozbudowa infrastruktury Portu Morskiego w Elblągu (w obrębie Starego Miasta) – inwestycja miejska – rozpoczęta 13.09.2010, oddana do użytku 14.06.2013 (nakłady Urzędu Miejskiego, Fundusz Spójności)

W ramach Projektu Pętli Żuławskiej zmodernizowano przystań Jachtklubu Elbląskiego

Obecnie realizowane są inwestycje odnośnie zabezpieczenia przeciwpowodziowego prawego brzegu rzeki od mostu 1000-lecia do mostu kolejowego.

Ze strony Zarządu Portu Morskiego inwestycje dotyczyły przede wszystkim pogłębienia rzeki przy nadbrzeżu pasażerskim,modernizacji systemów przeciwpowodziowego i antywłamaniowego na terminalu towarowym. Również przeprowadzono modernizację i zwiększenie mocy sieci elektrycznej przy terminalu, posadowienie zbiorników na odpady i wody zęzowe z jednostek. Przeprowadzono także naprawy dachów, sieci elektrycznych, a także pozostałe naprawy budowlane na lokalizacjach zarządzanych przez spółkę.

Zarząd Portu Morskiego w Elblągu, w ramach współpracy międzynarodowej, uczestniczył w misji gospodarczej w Kaliningradzie, gdzie zaprezentowano i promowano elbląski port.

oceń wątek 7 1 zgłoś do moderacji
2014-02-19 16:28 53%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez gizmo
Czyli sukcesy z roku 2013 to zasługa działań prezydenta Nowaczyka i PO. Bo przecież Wilk na dobre zaczął rządzić gdzieś od września. I po co było referendum?
odpowiedz oceń post 9 8 zgłoś do moderacji
2014-02-19 16:52 36%
2
odpowiedziano ponad rok temu przez Danny
Przecież nikt tu nie pisze o zasługach jednej strony bądź drugiej więc po co mieszasz? Jak już potrzebujesz wspominać o politykach to lepiej zwrócić uwagę na to CZY obecna władza robi i ewentualnie co robi w kierunku rozwoju portu. Ja tam się bardzo cieszę, że port stale się rozwija i mam nadzieję, że ta tendencja będzie sie stale utrzymywała:)
oceń post 4 7 zgłoś do moderacji
2014-02-19 17:05 33%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez olo
Bravo. 285tys ton x stawka przeładunkowa to jakiś 6mln zł na czysto! Gratuluje!
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2014-02-19 17:38 67%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez ADWOKAT DIABŁA
JAKI PRZEŁOMOWY ROK - W 1997R. PORT ELBLĄSKI PRZEŁADOWAŁ TRZY RAZY TYLE CO W ZESZŁYM ROKU.
odpowiedz oceń post 8 4 zgłoś do moderacji
2014-02-19 17:55 60%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez xxx
Raczej kierownika portu
odpowiedz oceń post 3 2 zgłoś do moderacji
2014-02-19 18:38 56%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez wiza
Ten pan Wilk wszędzie się podpina, jak by to Jego była zasługa. A chyba słynie ze składanych obiecanek i z nożyczek - przecinaczek wstęg / atrybut władzy /?
odpowiedz oceń post 5 4 zgłoś do moderacji
2014-02-19 19:08 33%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez Elblążanin
przeczytałem sPortu. Przewrażliwiony jestem. Sorry Jurek.
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2014-02-19 22:53 78%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez Kundziela
Pani Monika Borzdyńska ostatnio więcej szkodzi wizerunkowi Pana Wilka niż przynosi mu korzyści. Niestety, ale jest bardzo słaba w tym co robi, na początku kadencji Wilka zrobiła dobre wrażenie, ale teraz coraz bardziej się pogrąża. Do tego brak klasy widoczny niestety na każdym kroku. Przykro na to patrzeć, jak się wypala, jak świeczka kościelna!
odpowiedz oceń post 7 2 zgłoś do moderacji
2014-02-20 09:56 40%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez almo-do-varro
A niech mi ktoś powie ile jest tych portów w Polsce które zajmuja się przeładunkiem towarów ? 5 czy 6 ? to 4 miejsce to chyba jakaś kpina. Porty w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku i więcej nie ma, no chyba że liczymy jeszcze porty w Piaskach, Kątach Rybackich i i innych wsiach nadmorskich. To faktycznie, mamy czym się chwalić.
odpowiedz oceń post 2 3 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.