najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Bartłomiej Ryś
2015-08-13 16:30 74%

Tramwaj elbląski, a tramwaj olsztyński – słów kilkanaście

rozpoczęty ponad rok temu przez Bartłomiej Ryś

Tramwaje w Elblągu są drugim w kolejności, najstarszym systemem tramwajów elektrycznych w Polsce. Pierwsza linia została uruchomiona w 1895 roku. Jeżdżą do dziś. Tramwaje w Olsztynie działały w latach 1907-1965. Zlikwidowano je dokładnie 20 listopada 1965 roku. Torowiska zabetonowano. Dziś Olsztyn buduje „nowy” tramwaj. Za kilkaset milionów złotych. A elblążanie nadal podróżują tramwajami bez klimatyzacji, bez monitoringu, bez udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

Zacznijmy od tramwajów w Elblągu. Mamy kilka sztuk wozów Pesa 121N (popularnie nazywanych „ogórkami”), które są monitorowane oraz niskopodłogowe (ułatwione wejście dla osób na wózkach inwalidzkich oraz np. matek z wózkami). Niestety, nie posiadają klimatyzacji. W 2013 roku zakupiono dwa używane tramwaje typu MAN M8C, a następnie poddano je kompleksowej modernizacji: obniżono środkowe wejście, wymieniono siedzenia, zamontowano monitoring i system EKM. Przy okazji odświeżono ich wygląd zewnętrzny – przypominają nowoczesne (i o wiele droższe) pojazdy Pesy. Trzeci skład zmodernizowanego M8C prawdopodobnie pojawi się jeszcze w tym roku. Koszt zakupu i modernizacji był o wiele mniejszy, niż zakup „ogórków” (za dwa wozy spółka Tramwaje Elbląskie zapłaciła 1.1 mln zł). A komfort? Bardzo podobny. Szkoda, że nie ma w nich klimatyzacji. Znowu.

Docelowo miasto planuje kupić jeszcze 10 takich pojazdów do 2020 roku. W planach jest również budowa torowiska od skrzyżowania przy Światowidzie, przez 12-go Lutego do ulicy Bema. Miasto i spółka Tramwaje Elbląskie robi wszystko co w ich mocy, aby wreszcie pozbyć się starych i zużytych niemieckich tramwajów, w których nie dość, że można ogłuchnąć, to jeszcze się ugotować (w lato) albo zamarznąć (w zimę).

A Olsztyn? Olsztyn na nowe trasy kupuje nowe tramwaje (15 sztuk). Solarisy Tramino, bo o nich mowa, to pojazdy, a jakże, w pełni klimatyzowane (będzie się ona włączać przy temperaturze powyżej 25 stopni obniżając tym samym temperaturę w przestrzeni pasażerskiej o 3-5 stopni). W zimę, w przestrzeni pasażerskiej, miasto wymaga, aby temperatura utrzymywała się na poziomie minimum 10 stopni. Olsztyńskie tramwaje będą również niezwykle ciche – 74dB to jeden z najniższych wskaźników w obecnie produkowanych pojazdach.

To jednak nie koniec udogodnień. Informacja pasażerska (trzy dwustronne wyświetlacze podsufitowe, na których wyświetlane będą: numer linii, nazwa przystanku końcowego, informacja o ulicach, którymi jedzie tramwaj i przystankach, na których się zatrzymuje), wyświetlacze boczne (cztery ciekłokrystaliczne ekrany) oraz system zapowiadania przystanków (głośniki nie tylko wewnętrzne, ale również zewnętrze – świetne rozwiązanie dla osób niewidomych).

Ale to nadal nie wszystko.

Po raz pierwszy w Polsce pasażerowie olsztyńskich tramwajów będą mogli skorzystać w pojazdach z bezprzewodowego internetu. Tak, internet w tramwajach. W Olsztynie. Nie, nie w Elblągu.

Koszt zakupu tych cudów? 120,6 mln zł. Projekt tramwajowy ogółem? 400 mln zł. Radny SLD Krzysztof Kacprzycki z Rady Miejskiej Olsztyna twierdzi, że miasto dołoży aż 350 mln zł do tej inwestycji. Łączny koszt: 750 mln zł. Oczywiście lwia część tej kwoty zostanie pokryta przez środki z Unii Europejskiej.

Pozostaje tylko skomentować te fakty. Ale jak? Może tak, że elbląskich torowisk nikt nigdy nie zabetonował, jeżdżą od ponad 120 lat. Budżet miasta był w lepszej, gorszej kondycji, ale i tak nie zdecydowano się, żeby tramwaje w Elblągu zamknąć. Co z tego mamy? Kilka ogórków bez klimy, kilka tramwajów, które pamiętają czasy młodości moich rodziców. Przyznaję – wynik całkiem niezły.

To pierwsza część naszego materiału o elbląskich i olsztyńskich tramwajach. Zapraszamy na drugą już za tydzień, w którym przedstawimy m.in. plany prezydenta Witolda Wróblewskiego na pozyskanie środków „tramwajowych”.

oceń wątek 25 9 zgłoś do moderacji
2015-08-13 16:53 76%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez tylko pomorskie!
Sama prawda!!! Nóż się w kieszeni otwiera!!!!
odpowiedz oceń post 19 6 zgłoś do moderacji
2015-08-13 16:57 79%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez jonnoj
A może zamiast płakać nad marnym losem elbląskich tramwajów warto zgłosić wniosek obywatelski o przesunięcie części budżetu na poprawę jakości sieci tramwajowej? Albo wybrać taką władzę, która będzie w stanie uzyskać konkretne dotacje celowe z UE? A nie "marne" 39 milionów na rozbudowę trakcji? Warto powalczyć o swoje. Pozdrawiam!
odpowiedz oceń post 11 3 zgłoś do moderacji
2015-08-13 17:18 87%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez Zigi
Klima ma sens powyżej 30 stopni a takich dni w roku nie jest zbyt wiele, by decydować się na taki wydatek, wystarczy dobra wentylacja. Poza tym przystanki są stosunkowo gęsto rozlokowane i ciągłe otwieranie i zamykanie drzwi podważa sens działania klimy. Lepiej zapytać miasto dlaczego tak mało przeznacza na komunikację, a wiadomo przecież, że lwia część idzie na tramwaje. Musimy też pamiętać, że Olsztyn zdobył masę kasy jako miasto wojewódzkie, a my mamy utrudniony dostęp do dotacji unijnych. Lepiej byłoby porównać się z innym miastem o podobnej wielkości, najlepiej niewojewódzkim które posiada tramwaje. Jestem ciekawy co tam wróbelki zaćwierkają w przyszłym tygodniu. Uwziął się pan ostatnio na komunikację, ale poczytność, co widać po statystykach, z pewnością wzrasta :) Ps. Przecież nie ma niemieckich tramwajów, zostało tylko kilka w rezerwie, za to jeździ jeszcze sporo polskich, które najlepiej byłoby wycofać. A same Pesy też już się sypią.
odpowiedz oceń post 33 5 zgłoś do moderacji
2015-08-13 22:56 18%
4
odpowiedziano ponad rok temu przez turban
zigi jestes idiota z TE czy idiota z ZKM? zamilcz i won!
oceń post 7 31 zgłoś do moderacji
2015-08-13 17:48 28%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Majnameelbingerfromzesłanie
Skoro tak ci źle przeprowadź się do Olsztyna, większe miasto więcej możliwości, co, nie ma znajomości to ciężko pracę znaleźć? mają już swoich marudzących pismaków
odpowiedz oceń post 5 13 zgłoś do moderacji
NoName
2015-08-13 20:37 61%
6
odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
Chyba nie zrozumiałeś artykułu. Autor artykułu wcale nie zachwala wioski Olsztyn.
oceń post 11 7 zgłoś do moderacji
2015-08-13 21:22 82%
7

odpowiedziano ponad rok temu przez EuPi
Nie trzeba byc ekspertem zeby wiedzieć, że Olsztyn nam zabiera kasę. Odłączyc sie i to jak najszybciej!
odpowiedz oceń post 14 3 zgłoś do moderacji
2015-08-13 22:29 85%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez znafca
Pan autor tekstu jest niedoinformowany, trzeci wagon M8C już jest w Elblągu dobrze ukryty przed wścibskimi dziennikarzami i więcej tego typu tramwajów nie sprowadzimy bo na razie nie ma od kogo je kupić!;)
odpowiedz oceń post 11 2 zgłoś do moderacji
2015-08-13 22:35 81%
9

odpowiedziano ponad rok temu przez elblążanin
Elbląg powinien funkcjonować w naszym województwie tak jak Toruń albo Zielona Góra. U Was sejmik u nas wojewoda albo odwrotnie i oba miasta do rownego podzialu środków...
odpowiedz oceń post 13 3 zgłoś do moderacji
2015-08-14 09:21 91%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez jesiotr
Ciekawy artykuł. Po pierwsze, sygnalizuje konieczność poprawy jakości taboru tramwajowego w naszym mieście, z czym trudno się nie zgodzić. Po drugie, pokazuje na przykładzie inwestycji tramwajowych (takich obszarów można by było przytoczyć dziesiątki) jak Elbląg (nazwijmy rzeczy po imieniu) jest dymany przez olsztyn. Tam tramwaje od zera, u nas nawet jednego nowego pojazdu czy odcinka trakcji (12 Lutego przygotowana, nic, tylko budować). Nie przesadzajmy, że olsztyn jest nie wiadomo o ile większy od Elbląga, poza tym zdaje się wciąż obowiązują rządowe dokumenty, w których Elbląg podobnie jak olsztyn jest zakwalifikowany jako miasto o takim samym, tj. regionalnym, znaczeniu. No ale taki wojewoda, dobry pan, przyjedzie i powie, że myślimy/rozważamy przywrócenie dyspozytorni pogotowia. Tej samej, którą kilka lat temu sam zlikwidował...
odpowiedz oceń post 21 2 zgłoś do moderacji
2015-08-14 09:58 92%
11

odpowiedziano ponad rok temu przez Do pomorskiego
Zacznijmy od tego, że Elbląg nigdy nie dostał 400 mln złotych za darmo od Unii. A gdy nas tu wcielano obiecano, że będziemy równorzędnym miastem dla Olsztyna. Niestety "stolicy" tego województwa byłoby to chyba nie na rękę. Oto rozwój zrównoważony wg Olsztyna. A w ogóle co to za wychwalanie Olsztyna na elbląskim portalu?
odpowiedz oceń post 22 2 zgłoś do moderacji
2015-08-17 10:04 33%
12
odpowiedziano ponad rok temu przez Xxx
Kto Ci obiecał, że Elbląg będzie równorzędnym miastem? Nazwiska proszę
oceń post 2 4 zgłoś do moderacji
2015-08-17 22:09 67%
13
odpowiedziano ponad rok temu przez ttt
"Xxx", sam Jerzy Buzek, podczas ostatnich odwiedzin Elbląga, powiedział, że miał nadzieję, gdy tworzyli to śmieszne województwo, że Olsztyn z Elblągiem będą współpracować na równych, partnerskich zasadach. Przyznał, że po latach jest zawiedziony, bo to nie mam miejsca. Tak to jest, gdy zakompleksione buractwo dorwie się do władzy w pseudostolicy.
oceń post 6 3 zgłoś do moderacji
2015-08-14 10:13 87%
14

odpowiedziano ponad rok temu przez baraniok
KUr..a jak słyszę oLsztyn to mi się rzygać chcę !!!!!!!!!!!!!!!!!! miasto pastuchów
odpowiedz oceń post 13 2 zgłoś do moderacji
2015-08-14 11:08 75%
15

odpowiedziano ponad rok temu przez gość
Bezprzewodowy internet w Olsztynie nie będzie pierwszy w Polsce. W Szczecinie w wielu tramwajach można korzystać z WiFi...
odpowiedz oceń post 6 2 zgłoś do moderacji
2015-08-14 12:26 81%
16

odpowiedziano ponad rok temu przez Jin Ling
Czy ktoś porównał budżet Olsztyna z budżetem Elbląga? Otóż Olsztyn (175 tys. mieszk.) ma DWA razy więcej przychodów rocznie niż Elbląg (126 tys. ludzi). A czy ktoś wie, jaka częśc elbląskiego budżetu (ok. 500 mln rocznie, więcej niz np. Sopotu) idzie na utrzymanie administracji oraz wszystkich miejskich spółek, zakładów, instytucji itp? Ilu ludzi konsumuje pieniądze, których brak jest na remonty domów, ulic, basenu, stadionu, parków? A także na remonty i budowę torowisk oraz zakup wozów tramwajowych? Czy Elbląg dzisiaj miałby pieniądze na wkład do dotacji UE? Ja znam odpowiedź na te pytania ale myślę, że warto byłoby to przedstawic da szerszej rzeszy czytelników.
odpowiedz oceń post 13 3 zgłoś do moderacji
2015-08-14 18:29 5%
17

odpowiedziano ponad rok temu przez Ni z Elbląga, ni z Olsztyna
Oj te kompleksy elbląskie... zamiast się wziąć do roboty, to lepiej narzekać, jaki ten Olsztyn zły i niedobry, jakie to pastuchy i w ogóle. Ogarnijcie się ludzie, zanim zgnijecie w tym swoim lokalnym bagienku...
odpowiedz oceń post 1 21 zgłoś do moderacji
2015-08-15 13:37 82%
18
odpowiedziano ponad rok temu przez Realista
To nie są żadne kompleksy tylko szarość dnia codziennego w województwie warmińskim, do którego wcielono Elbląg - wbrew woli mieszkańców przypomnę. Miasto znalazło się w ścianie wschodniej, co pociąga za sobą kolejne trudności dla miasta....
oceń post 14 3 zgłoś do moderacji
2015-08-16 02:47 67%
19

odpowiedziano ponad rok temu przez WON!!!
Co tu sie rozpisywac.Produkujemy w POLSCE tramwaje ktore podbijaja Europe,a kupujemy wyeksplatowane-modernizowane "dziadki".Powinien byc nakaz zaopatrzenia w miastach w pojazdy z Polski.Wyjatek jeden to wybor spoleczernstwa i wladz.No ale o jakich wladzach my mowimy jak to karierowicze niszczyciele Polski i antypolacy.Przecierz Polskosc to nienormalnosc.Znacie te slowa i gluta ktore je powiedzial?
odpowiedz oceń post 6 3 zgłoś do moderacji
2015-08-16 02:56 0%
20

odpowiedziano ponad rok temu przez Tylko tyle.
Dodac trzeba zeby uczniowie mieli bezplatny dojazd do szkol,po godzinach lekcyjnych platny przejazd to byloby panstwo co dba o ludzi.Dla rodzicow miejszy wydatek na bilety miejszy ale i kontrole czestsze!
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
tatus505
2015-08-16 17:14 67%
21

odpowiedziano ponad rok temu przez tatus505
No tak cena Olsztyńskich tramwajów równa cenie przekopu mierzei która uzdrowiłaby nasz region
odpowiedz oceń post 8 4 zgłoś do moderacji
2015-08-17 10:11 67%
22

odpowiedziano ponad rok temu przez f
No tak tylko ze olsztyn to dostal kase z budzetu z ktorego mogly startowac tylko miasta wojewodzkie...oto taka sprawiedliwosc.
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2015-08-18 08:30 78%
23

odpowiedziano ponad rok temu przez Do pomorskiego
~Xxx, nie wiem skąd się urwałeś, ale nie MI obiecano tylko NAM, Elblążanom. A obiecali to politycy, którzy w tamtych czasach za wszelką cenę słodzili mieszkańcom, byle tylko zgodzili się na warmińsko-mazurskie. "Równorzędne miasta i oczko w głowie, bo mamy port będący oknem na świat". Jakże szybko władze wojewódzkie o tym zapomniały, gdy już sprawa z przynależnością Elbląga została "załatwiona".
odpowiedz oceń post 7 2 zgłoś do moderacji
Tylko secsja nam pomoze.
2016-10-29 17:53 0%
24

Tylko secsja nam pomoze.

odpowiedziano ponad rok temu przez marek elblaski

Elblag powinien znaleźć sie w pomorskim,tam nasze miejsce,z dwojga zlego wolę,aby pieniadze szły na Gdańsk niz na ta wiochę.



 


odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.