najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Marcin Pszczółkowski
2014-07-26 08:08 78%

W Elblągu o przekopie przez Mierzeję. Prezydent Wilk nie pojawił się

rozpoczęty ponad rok temu przez Marcin Pszczółkowski

Nowy projekt programu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim przez Mierzeję został włączony do wykazu prac legislacyjnych rządu; inwestycja może być realizowana wyłącznie ze środków krajowych – podała w Elblągu wiceminister MIR Dorota Pyć.

W Elblągu w piątek odbyła się konferencja "Kanał przez Mierzeję - potrzebny i realny". Na spotkanie, mimo zaproszenia, nie przybył prezydent Elbląga Jerzy Wilk. Byli za to przedstawiciele wielu samorządów z naszego regionu. Obecna na konferencji wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć powiedziała, że "budowa drogi wodnej umożliwi „nowe otwarcie”, które przyczyni się do rozwoju gospodarki morskiej, jak i śródlądzia".

- Stan na dziś wygląda tak, że projekt uchwały dotyczący programu wieloletniego budowy drogi wodnej został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu - poinformowała wiceminister. - Losy przekopu wraz z chwilą wygaśnięcia poprzedniego programu (realizowanego w latach 2008-2013 - PAP) nie zostały zamknięte, ale przed nami droga związana z wysiłkiem przygotowania bardzo dobrych materiałów strategicznych dołączonych do projektu uchwały. Materiały będą oceniane przez Komisję Europejską - wyjaśniła wiceminister Pyć.

Przypomniała, że resort infrastruktury musiał opracować nowy projekt uchwały dotyczący budowy kanału przez Mierzeję, ponieważ wcześniejszy realizowany w latach 2008-2013 wygasł. Nowy projekt zawiera harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2020. Dokumentacja będzie wymagała uzupełnienia informacji dotyczącej wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych.

Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu tego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową przygotowaną w ubiegłym roku. Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, lidera konsorcjum, które opracowuje dokumentację budowy, powiedziała, że dotychczasowe analizy wykazały, że z czterech lokalizacji najkorzystniejszy jest wariant budowy przekopu w Nowym Świecie. Jak wyjaśniła, przekop umiejscowiony w Przebrnie naruszałby warstwy wodonośne dla Krynicy Morskiej, przekop w Skowronkach zagrażałby unikatowym gatunkom roślin podwodnych, a budowa w Piaskach, najbardziej oddalonych na północ, wydaje się najmniej korzystna finansowa.

- Efektem budowy drogi wodnej przez Mierzeję jest skrócenie o 50 mil morskich (94 km) drogi wodnej z portu w Elblągu do portów trójmiejskich. Ocenia się, że dzięki budowie drogi wodnej port morski w Elblągu osiągnie poziom przeładunków do 3,5 mln rocznie, czyli o 3 mln ton więcej niż osiągnąłby bez przekopu Mierzei" - ocenia wicedyrektor Urzędu Morskiego. - Budowa drogi wodnej broni się ekonomicznie, oczywiście nakłady inwestycyjne wynoszące ok. 750 mln zł nie zwrócą się z opłat od użytkowników przepływających przez kanał. Mówimy tu o opłacalności, biorąc pod uwagę rozwój społeczno-gospodarczy całego regionu i szacunki określające, że może się to stać w perspektywie 25 lat - mówiła Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wyjaśniła, że plany zakładają, że kanał będzie miał 110 metrów długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy. Jak dodała, jednym z rozwiązań, które mają być brane pod uwagę, będzie budowa śluzy podwieszanej, czyli zawieszonego akweduktu. Taki projekt umożliwi przejazd samochodów pod śluzą.

Podkreśliła, że przy pozytywnym zgromadzeniu dokumentacji i zaopiniowaniu przez KE oraz znalezieniu finansowania, budowa drogi wodnej mogłaby się zacząć w latach 2019-20 i mogłaby trwać 2-3 lata. Wyjaśniła, że oprócz prac związanych z samym przekopem należałoby wykonać inne prace uzupełniające. Chodzi o budowę podejść do portów nadzalewowych, pogłębienie torów wodnych, budowę falochronów, dwóch mostów zwodzonych oraz rozbudowę portu morskiego w Elblągu. W opinii marszałka województwa warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa na budowę drogi wodnej Zalew Wiślany - Bałtyk należy patrzeć przez pryzmat interesów geopolitycznych.

- Powinniśmy uniezależnić się od naszego wielkiego sąsiada i tam, gdzie możemy, robimy to. Musimy patrzeć na kilka lat do przodu i uwzględniać interesy geopolityczne, a nie +małe interesiki+. Przy tych możliwościach technicznych, jakie mamy dziś, tych kilkaset metrów kanału przez Mierzeję nie stanowi wielkiego wyzwania, oczywiście to będzie duże przedsięwzięcie i dość kosztowne, ale dla 40-milionowego kraju, jak Polska, wykonalne - ocenił marszałek Protas.

Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur - w szczególności władze Elbląga - zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.

Dyrektor portu morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński powiedział, że korzyści z budowy drogi wodnej przez Mierzeję dotyczą nie tylko elbląskiego portu, ale i portów nadzalewowych, znajdujących się zarówno w granicach województwa warmińsko-mazurskiego, jak i woj. pomorskiego.

- Liczymy, że przez port w Elblągu w najbliższych latach zwiększy się przeładunek towarów m.in. w związku z organizacją Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji w 2018 roku. W ciągu trzech miesięcy tego roku przez port w Elblągu wielkość przeładunków wyniosła 170 tys. ton i zakładamy, że plan na ten rok, czyli przeładunek wielkości 400 tys. ton, zostanie wykonany - podkreślił Zgliński.

źródło: PAP

oceń wątek 7 2 zgłoś do moderacji
Mariusz Lewandowski
2014-07-26 09:17 38%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez Mariusz Lewandowski
Pan Redaktor oczywiście zapomniał dodać że nie chodzi by przekop zrobić ale by o nim mówić i pisać. Pan Wcisła Jerzy jest wraz z żoną współwłaścicielem oficyny OKO która drukowała materiały na temat MDW E 70 Rozdawane na Konferencji. Interes jest zatem w konferencjach spotkaniach opracowaniach i wyrzucaniu kasy publicznej do kieszeni prywatnej w tym wypadku wydawnictwa Doroty i Jerzego Wcisła 82-300 Elbląg, ul. Kwiatowa 14/11. Do tej pory wydawało mi się że Platforma Obywatelska zajada konfitury - to jednak była POmyłka - to są POwidła i wydaje się że tylko widłami można tą polityczną sitwę ze stanowisk POgonić. Zero uczciwości i zero moralności ale na dokładkę głupota do potęgi n-tej . Ale konferansjer również pokazał wszystkim jak sprzedajną jest osobą i chyba z takimi sprzedajnymi dziennikarzami skończyć w tym mieście ale widzę że i ten proces nie będzie lekki bo mamona ciągle wielu oślepia - szczególnie ta łatwa....
odpowiedz oceń post 5 8 zgłoś do moderacji
2014-07-26 10:34 46%
2
odpowiedziano ponad rok temu przez mariuSS
Mariusz masz pisowskie, czekistowskie przekonanie, że wszędzie są przekręty i za każdym rogiem czai się wróg ludu. Jak ktoś idzie na konferencję to po to,aby wziąć w niej udział a nie węszyć i tropić sensacje. Ale cóż, czekista z ciebie byłby niezły.
oceń post 6 7 zgłoś do moderacji
Mariusz Lewandowski
2014-07-26 10:46 44%
3
odpowiedziano ponad rok temu przez Mariusz Lewandowski
Drogi Panie udział w konferencji to próba sił - na ile Pan Wcisła jest zdolny do stawienia czoła przeciwnikowi. Nie jest zdolny i uciekł się wraz z konferansjerem do najstarszego chamskiego numeru z rękawica - nie dał zadać kilku pytań uzupełniających czyli zwiał z pola walki za plecy "gościa z kitkiem" który nagle oślepł . To nie "tropienie" bo na to mam za mało czasu ale wnioskowanie z tego co widać. jak zacznę węszyć i tropić to pewnie szybko paru gości się zakopie zanim pokaże ich portfele i dochody oraz powiązania. Na razie to się tylko bawię w skauta.
oceń post 4 5 zgłoś do moderacji
2014-07-26 10:06 73%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez NOVAK
panie dyrektorze ciekawe jak pan będziesz dowoził te towary do portu jak mieszkańcy ZAWODZIA zablokują ulice dla Tirów bo ile to można wytrzymać smrodu hałasu i trzęsących się budynków . zrób pan sobie porządny dojazd do portu a potem pan zwiększaj przeładunek .
odpowiedz oceń post 8 3 zgłoś do moderacji
2014-07-26 10:58 53%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez Marek
Po co rozmawiać o czymś, o czym Prezydent Wilk ma pełną wiedzę w tzw. "przysłowiowym małym paluszku" :-) Bicie piany i bicie w Prezydenta. Pewnie jakieś kolejne spotkanie w stylu Unia Europejska "daje pieniądze" - dupogodziny trzeba odsiedzieć i "ekspertów" powołać. Żenada "konferencja" żenada sugestie...
odpowiedz oceń post 9 8 zgłoś do moderacji
2014-07-26 13:22 62%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez ela
Mariusz , daj innym szansę się wypowiedzieć , jedż na wakacje , odpocznij i kumuluj siły przed jesienią , a wtedy koniecznie startuj / to nie żart / na radnego , bo obecny zestaw "społeczników " w połowie to dno dna i koniecznie trzeba ich wymienić na ludzi aktywnych
odpowiedz oceń post 8 5 zgłoś do moderacji
Mariusz Lewandowski
2014-07-26 19:53 0%
7
odpowiedziano ponad rok temu przez Mariusz Lewandowski
Nie zamierzam nigdzie się pchać a obecny zestaw społeczników ocenumy 16 listopada. Ocenę podzielam ale można ich kopać po kostkach wcale pomiedzu nich nie wchodząc . Trzeba tylko mieć mocne buty i dobrego kopa,,,,
oceń post 0 3 zgłoś do moderacji
2014-07-26 15:03 25%
8

odpowiedziano ponad rok temu przez " Słodka" Księgowa
Ale z tego co wiadomo muszą mieć nieskazitelną przeszłość ? Więc ... ??
odpowiedz oceń post 1 3 zgłoś do moderacji
Mariusz Lewandowski
2014-07-26 19:57 33%
9
odpowiedziano ponad rok temu przez Mariusz Lewandowski
Trzeba zajrzeć do Kodeksu Wyborczego - jak się Pani wgłebi to znajdzie Pani reguły niekaralnosci i oświadczenia lustracyjnego. Nie istniej taka formuła jak nieskazitelana przeszłość co najwyżej moze pani znaleść nieposzlakowaną opinię ale to dotyczy korpusu służby cywilnej....
oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2014-07-26 21:01 67%
10

odpowiedziano ponad rok temu przez Elg.
Jaki przekop zaraz wybory stołek ucieka z pod d....... kolegów trzeba obdzielić działkami puki czas a wy zawracacie d...... jakimś przekopem czy basenem
odpowiedz oceń post 4 2 zgłoś do moderacji
2014-07-27 14:37 20%
11

odpowiedziano ponad rok temu przez otto
Prezes mu zabronił ,to i nie poszedł
odpowiedz oceń post 1 4 zgłoś do moderacji
2014-07-27 18:05 50%
12

odpowiedziano ponad rok temu przez zx
Panie Wcisła, Zalew ma ok 2,5 m głębokości,- jakie statki przez Zalew ma Pan sprowadzić do Miasta? Jaki statek w Elblągu obróci się (styk kanału Jagielońskiego i rzeki Elbląg) by wyjść z tego "portu"? Co będzie wywoził i przywoził? Elbląg z miasta o prężnym przemyśle ciężkim, (w czasie wojny-potężna stocznia), stał się prowincjonalnym miasteczkiem wspieranym przez żuławskie rolnictwo.Więc się pytam-PO CO to kopać? A zaraz też odezwą się ekolodzy w obronie kormoranów, które wyczyściły Zalew a teraz czyszczą Jezioro Drużno ze wszystkiego co się rusza(powtórka z Rospudy).Sądzę ze odpowiedź jest jedna- ten temat załatwia rzeka Szkarpawa , Śluza w Gdańskiej Głowie i Przekop Wisły.
odpowiedz oceń post 3 3 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.