najwięcej postów 60 dninajwięcej postówostatnio dodanenajlepiej ocenianenajlepiej oceniane 60 dniostatnio dodane odpowiedzi
Witamy na forum serwisu elblag.net. Obecnie forum nastawione jest na tematykę związaną z uruchomionymi serwisami. Jego treść tworzą wątki założone przez użytkowników oraz komentarze dodane do artykułów. Zapraszamy do dyskusji :-)
Sugestie, opinie, zgłaszanie błędów prosimy kierować tutaj. Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu. Redakcja nie odpowiada za wypowiedzi dodane przez użytkowników.
Zastrzegamy sobie prawo do moderowania i przechowywania zablokowanych komentarzy.
+ dodaj odpowiedź
data dodaniaocena

ogólna rozmowa

wszystkie ogólne tematy, główny kanał forum zakładaj nowe wątki, zaczynaj dyskusję...
Paweł Makowski
2015-05-13 08:00 44%

Wiadukt połączy Zatorze z centrum miasta. Tak będzie taniej, ale czy lepiej?

rozpoczęty ponad rok temu przez Paweł Makowski

Temat połączenia komunikacyjnego dzielnicy Zatorze z centrum miasta od kilku lat spędzał samorządowcom sen z powiek. Najczęściej powtarzano dwa hasła: tunel i wiadukt. Ten ostatni miał być budowany już wcześniej, jednak wówczas nie znaleziono inwestora. Do czasu, bowiem dziś na spotkaniu konsultacyjnym przedstawiciel gdańskiej firmy ZNAK Sp. z o. o. zaprezentował koncepcję połączenia Zatorza z centrum Elbląga właśnie za pomocą wiaduktu. Na ten pomysł zdecydowano się ze względów ekonomicznych.

Według wstępnych wyliczeń Tomasza Stawarza, przedstawiciela firmy ZNAK z Gdańska, będącej zarazem wykonawcą projektu połączenia Zatorza z centrum miasta, najodpowiedniejszym rozwiązaniem (bezkolizyjnym) będzie poprowadzenie wiaduktu wzdłuż ul. Lotniczej i Skrzydlatej. Nie chodzi o to, że jest to projekt najprostszy do wykonania, bowiem konstrukcja tunelu, czyli innego rozważanego wariantu, technicznie nie stanowiłaby problemu. Wszystko rozbija się jednak o pieniądze:

W dzisiejszych czasach problemy techniczne już w zasadzie nie występują. Wszystko rozbija się przede wszystkim o finansowanie czy też możliwość sfinansowania inwestycji. Nie znam takiego miasta w kraju, gdzie podobną inwestycję rzędu 26 mln zł udałoby się zrealizować bez środków zewnętrznych.

Dla porównania - budowa tunelu to już wydatek rzędu 40 mln zł. Pytany o to, czy miasto wie, jak uzyskać środki na sfinansowanie budowy wiaduktu, Bartosz Babraj, Kierownik Referatu ds. Funduszy Unijnych i Rozwoju odpowiedział:

Na chwilę obecną nie mamy źródeł finansowania wspomnianej inwestycji. Fundusze unijne jeszcze na dobre nie ruszyły, co nie znaczy, że nie będzie możliwości skorzystania z nich, by pozyskać środki na realizację tego rozwiązania komunikacyjnego. Być może znajdą się pieniądze na wykonanie części przewidzianych prac.

Tomasz Stawarz, mówiąc o wiadukcie w wariancie łukowym tłumaczył, że chciał, aby projekt jego firmy był w pewnym sensie charakterystyczny dla Elbląga, by zapadał w pamięć każdemu, kto odwiedzi nasze miasto i był z nim identyfikowany, stając się rozpoznawalnym elementem miejskiego krajobrazu. Ma on jednak świadomość, że w trakcie prac budowlanych dokona się zmiany zagospodarowania terenu pod inwestycję i jemu przyległych, co może budzić kontrowersje i wywołać sprzeciw mieszkańców.

Wspomniał bowiem, że na terenie, o którym mowa, tj. na działkach przy ul. Lotniczej, Skrzydlatej, konieczne będzie wyburzenie kilku budynków, w tym zabytkowej parowozowni, opuszczonych pomieszczeń mieszkalnych i usługowych. Ponadto na odcinku Akacjowa-Lotnicza zlokalizowano blisko 80 drzew. Niewielka ich część będzie musiała zostać usunięta.

Planujemy usunięcie 6-8 drzew, ale mamy nadzieję, że nie wywoła to tak dużego sprzeciwu mieszkańców, jak miało to miejsce przy okazji inwestycji wzdłuż ul. Moniuszki. Decyzja o wycięciu drzew podyktowana jest chęcią poprawienia standardów przebiegającej tam drogi i zwiększenia komfortu jazdy.

- mówił przedstawiciel firmy ZNAK z Gdańska. Podkreślał, że wspomniany odcinek w momencie uruchomienia wiaduktu stanie się bardzo ważnym połączeniem między Rondem Kaliningrad i Zatorzem. Zwrócił również uwagę na korzyści, płynące ze zmian, jak np. nowe drogi rowerowe wzdłuż ul. Kilińskiego, Lotniczej i Skrzydlatej czy wykonanie dwóch zatok autobusowych przy EUH-E.

Projekt przebudowy ul. Lotniczej w taki sposób, by stanowiła lepsze połączenie Zatorza z centrum miasta, zakłada oprócz wiaduktu również wykonanie tzw. łącznika w ciągu wspomnianej drogi (patrz ilustracja poniżej) i dwóch skrzyżowań w formie rond. W planach jest również przebudowa ul. Fredry i Kilińskiego. Ten ostatni pomysł wzbudził dużo emocji wśród przedsiębiorców, zgromadzonych na sali.

Wskazywano m. in. na to, że ulokowanie skrzyżowania/ronda przy zbiegu ul. Kilińskiego to nienajlepszy pomysł, bowiem ulica ta jest wąska i nie poradzi sobie z dużym natężeniem ruchu, gdy stanie się tzw. ulicą zbiorczą. Lepszym rozwiązaniem byłoby ulokowanie ronda na ul. Fredry, która jest szersza od poprzedniej i ma lepsze warunki. Również ulokowanie zatoki autobusowej na ul. Kilińskiego to zdaniem przedsiębiorców zupełnie nietrafiony pomysł.

Widząc taką reakcję, Tomasz Stawarz zaproponował przebudowę ul. Kilińskiego i zmianę jej klasy. Podniesiono jednak kwestię tego, iż ulica ta kończy się mostkiem, który nie wytrzyma naporu aut cięższych niż 3,5 tony. Również na to znalazłoby się rozwiązanie – wzmocnienie przeprawy, by poradziła sobie ze znacznie cięższymi pojazdami. Jak ostatecznie wyglądać będzie projekt przebudowy ul. Lotniczej po uwzględnieniu uwag i spostrzeżeń przedsiębiorców? I kiedy ruszą prace, zmierzające do budowy wiaduktu? Tego na razie nie wiemy.

oceń wątek 4 5 zgłoś do moderacji
2015-05-13 08:32 50%
1

odpowiedziano ponad rok temu przez cieciorka
A na spotkaniu tłumy mieszkańców osiedla Zatorze-BRAWO organizatorzy Ileż to razy już byłam na takich spotkaniach z których kompletnie nic nie wynikało! Ileż to razy słyszałam o zlecanych analizach i ich wynikach w sprawie wiaduktu, tunelu, rynny....!I Ilość mieszkańców świadczy najlepiej jak mieszkańcy oceniają takie spotkania. Elbląg to wyjątkowe miasto pod każdym względem a zwłaszcza pod względem konsultowania przez pseudo specjalistów na temat opracowań przez wybitne firmy zewnętrzne. Rozumiem, że żadna firma w Elblągu nie mogła zrobić kolejnych analiz? Tylko Elbląga żal! Szkoda, że uczestniczący w spotkaniu dziennikarze nie pamiętają o decyzjach po wcześniejszych spotkaniach i wcześniejszych analizach. Bardzo chciałabym przeczytać felietony dr Kuli i dr Gawrońskiego co o tym myślą?
odpowiedz oceń post 4 4 zgłoś do moderacji
2015-05-13 08:40 43%
2

odpowiedziano ponad rok temu przez izka
projekt zajebisty !!!! Panie Wróblewski zbieraj kase bo chcemy by projekt ten nie był tylko na papierku !!!!
odpowiedz oceń post 3 4 zgłoś do moderacji
2015-05-13 12:11 50%
3

odpowiedziano ponad rok temu przez podróżnik
W takim Solcu Kujawskim wykonano pod torami kolejowymi szeroki 2 paśmie tunel a w elblazkowie poza gadanie nic nie ma. Juz ja zobaczę ten wiadukt .
odpowiedz oceń post 2 2 zgłoś do moderacji
2015-05-13 18:11 33%
4

odpowiedziano ponad rok temu przez nick
zanim wybudują ostatni człowiek z Eg wyjedzie
odpowiedz oceń post 1 2 zgłoś do moderacji
2015-05-15 09:01 0%
5

odpowiedziano ponad rok temu przez citizen 76
W takim Malborku wybudowali tunel pod torami .
Skoro już były prezydent Wilk otworzył nową ulicę przez byłą jednostkę wojskową na Lotniczej to może miasto zadba o jej stan techniczny?
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
NoName
2015-05-15 20:09 0%
6

odpowiedziano ponad rok temu przez NoName
W cywilizowanych krajach budowa takiego wiaduktu to drobna formalność. A w naszej Polsce ludowej najpierw kilkadziesiąt lat planowania, potem kilka lat biurokracji, aż w końcu zbudują byle jaki most który po kilku latach użytkowania będzie nadawał się do remontu.
odpowiedz oceń post 0 2 zgłoś do moderacji
dodaj odpowiedź
Dołącz do dyskusji
Tytuł posta Twój nick
Treść posta
serwis elblag.net nie ponosi odpowiedzialności za treści na forum. Wpisy nie związane z wątkiem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin).
Warmia i Mazury regionem zjednoczonej Europy Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.